Nästa artikel
"Så här kan nya Saab 9-5 se ut"
Reportage

"Så här kan nya Saab 9-5 se ut"

Publicerad 30 december 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Tre nya Saab-modeller kommer att presenteras under nästa år. Men ännu är Saab-folket mycket hemlighetsfulla om vad som komma ska. En helt ny 9-5 är på gång, liksom suven 9-4X och en XC-utmanare byggd på 9-3 Sportkombi.
Tecknen är många på att en ny, stor Saab är på gång. Just nu säljer Saab ut de nuvarande 9-5-bilarna med ett Griffin-paket, innehållande en hel del lyxutrustning. Precis så gjorde Saab när 9000-modellen höll på att fasas ut för omkring tio år sedan.

Saabs vd Jan-Åke Jonsson har vid en intervju bekräftat att den nya Saaben kommer att visas upp under 2009. Även Saabs informations­avdelning har bekräftat att en ny Saab 9-5 kommer och att försäljning troligen börjar hösten 2009.

Bilden på nya Saaben har också dykt upp, vars registreringsskyltar ägs av Saab i Trollhättan. Bilen på bilderna påminner i designspråket lite om konceptbilen AeroX.

Troligen kommer nya 9-5 att visas upp i Genève, fast då som konceptbil. En färdig bil kan i så fall vara klar försäljning till nästa höst. 9-5 sedan väntas först, kombin dröjer förmodligen ytterligare en tid. Nya 9-5 kommer att vara utvecklad i Trollhättan, men troligen byggs bilen tillsammans med
Opel Insignia i tyska Rüsselheim.

Detta för att göra bilen billigare och mer lönsam att tillverka för GM. En del teknik kommer också att vara gemensam för Opel Insignia och Saab 9-5, precis som Opel Vectra och Saab 9-3 har delat teknik. Däremot kommer troligen 9-5 att bli en sportigare och mer körglad bil än Opel Insignia, med en snabbare styrning och hårdare, styvare chassisättning.

Tidigare har det spekulerats i att nästa 9-5 får bakhjulsdrift. Det tycks nu inte bli av, Saab vill säkert behålla arvet med framhjulsdrift. Toppmodellerna av 9-5 lär däremot få fyrhjulsdrift. Det blir samma system som redan finns i ­­­
9-3, XWD-systemet som är utvecklat av Haldex.

9-5 kommer med flera motoralternativ, både bensin, E85 och diesel. Det ryktas bland annat om en bränslesnål 1,6-liters turbomotor. Andra motorer som kan bli aktuella är en 2,2-liters bensinmotor, en 2,9-liters diesel och en 2,8-liters V6-motor på cirka 260 hk.
Eventuellt kommer nya 9-5 att lanseras som modellår 2010, vilket i så fall gör att den inte kommer att förväxlas med nuvarande generation.

9-3 som skogsmulle
Och det kommer fler Saab-nyheter. En "skogsmulleversion" av 9-3 Sportkombi XWD är på gång, med förhöjt chassi, hasplåtar och terrängsbilsliknande attiraljer. Bilen ska konkurrera med Volvo XC70, Audi Allroad, Skoda Octavia Scout och Subaru Legacy Outback. Något officiellt namn är inte klart, Crossroad kanske eller 9-3X?

Saabs XC-utmanare kommer under hösten 2009. Motorerna lär hämtas från det befintliga 9-3-programmet. Några priser är inte klara. Men en fingervisning kan vara att Volvo XC70 är 32 000 kr dyrare än motsvarande Volvo V70. Om Saab följer det mönstret betyder det ett pris på cirka 340 000 kr.

En riktig suv från Saab är också på gång, även om den officiellt troligen kommer att kallas för crossover. Det blir en mindre bil än Saabs nuvarande suv, 9-7X, som baseras på Chevrolet Trail-Blazer. Den nya Saaben kommer troligen att heta 9-4X och bli syskonbil med Cadillad Provoq. Enligt uppgifter kommer bilarna att tillverkas i samma fabrik i Mexiko, för att hålla nere kostnaderna för GM. De flesta exemplaren av Saab 9-4X kommer att säljas i USA.

Cadillac Provoq väntas börja säljas i USA till sommaren 2009, Saab 9-4X kommer att dröja en bit inpå höstkanten. Konkurrenterna blir småsuvar som Volvo XC60, Mercedes GLK, Audi Q5 och BMW X3.

Bilen lär bli runt 480 cm lång, cirka 170 cm hög och 185 cm bred. Hjulbasen kommer att vara cirka 290 cm. På prototypen av 9-4X finns en praktisk skidsläde i bagageutrymmet. Det återstår att se om den också finns i den färdiga produktionsbilen.

Kommer med biopowermotor

9-4X kommer med en biopower-motor, en tvåliters turbofyra på cirka 250 hk och ett vridmoment på 350 Nm. Körs bilen på E85-bränsle lär effekten bli runt 300 hk och med ett vridmoment på 400 Nm. 0-100 ska gå på runt åtta sekunder och toppfarten hamnar runt 235 km/tim. Utsläppsvärdet av koldioxid lär bli runt 250 g/km, med bensindrift.

Dieselmotorer lär också finnas, bland annat ryktas det om en 1,9-liters diesel på cirka 180 hk. En V6-diesel på 2,9-liter kan också bli aktuell. Den motorn ska i så fall ge 250 hk och ha ett vridmoment på hela 550 Nm.

Fyrhjulsdriven blir givetvis 9-4X, även om en framhjulsdriven version också lär säljas. Fyrhjulsdriften hämtas från Haldex och sannolikt får 9-4X samma fyrhjulsdrift som redan finns i 9-3 XWD med den elektroniskt styrda differentialbromsen "eLSD". Till detta kommer en sexväxlad automatlåda.

Några priser på Saab 9-4X är inte satta ännu. Men sannolikt blir bilen något dyrare än motsvarande 9-3 med fyrhjulsdrift.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-12-30 18:49
Shogun (ej verifierad)

Vi får se om märket överhuvudtaget överlever 2009.

#2 • Uppdaterat: 2008-12-30 19:50
Saabnisse (ej verifierad)

Shogun
Saab klarar sig säkert, men de som får det svårare är säkert dina älskade riskokare som i år gått 10 miljarder back.
Det är ju naturligtvis en skitsumma för dem, men det visar ju ändå en tendens och jag undrar vad som händer när de amerikanska skattebetalarna upptäcker att de får sponsra sina egna bilmärken för att de ska överleva.
Kommer de att fortsätta att köpa utländska bilar då?
Även om de är tillverkade i US?

#3 • Uppdaterat: 2008-12-30 20:42
John (ej verifierad)

Shougun! Jobbar eler lobbar Du för Toyota med tanke på Dina lite väl pro Toyota inlägg överallt på nätet.....

#4 • Uppdaterat: 2008-12-30 21:36
Shogun (ej verifierad)

John.
Nej, det gör jag inte. Men jag har erfarenhet av såpass många märken och olika modeller att man kan se en stor skillnad i kvalitet. Och därför lobbar jag lite extra för Toyota, de är värda det ! Kan man höja upp slitmärken till skyarna som vissa tidningar gör då kan jag också utan dåligt samvete hylla de som verkligen förtjänar det. Och detta är jag övertygad om att svenska folket kommer att upptäcka mer och mer. En sak är jag dock orolig över hos Toyota. Det är de modeller man tillverkar i Europa, de har förmycket europeiska underleverantörer som inte håller måttet som de japanska underleverantörerna som man främst använder till de modeller som byggs i Japan. Och som arbetat upp Toyotas goda rykte. Detta kan försvinna om de europeiska underleverantörerna skärper sig och levererar högre kvalitet, annars kan man snart vara på samma låga nivå med kvaliten som många europeiska märken. Och detta har jag fått bekräftat att det är så av Toyota mekaniker. De japan tillverkade är bäst, de tillverkade i Europa är bra bättre än europeiska tillverkare men ändå inte riktigt lika bra som de Japan tillverkade som vi blivit bortskämda med. Även om Toyota är toppen att ha att göra med och tar sitt ansvar när något är fel så är det tråkigt att så sker. Jag själv har blivit drabbad av undermåliga bromsbelägg från Bosch, som gnisslar och levt om så har jag aldrig upplevt förut med Nippon Denso bromssystem som man brukar använda. Sedan har jag också märkt att Xenon lamporna är dåliga ska nu byta min andra snart då denna nu är glapp i. Ibland lyser den och så tänds den. Jag har redan bytt en xenon lampa också på förarsidan och bilen är ett år nu. Dock ska poängteras att Toyota byter dom utan diskution, man vet hur en kund ska vårdas ! Men vad händer när garantier är borta ? Inte har jag lust att byta sådana lampor som kostar ca 1000kr styck så ofta framöver. Är det någon mer än jag som har erfarenhet av Xenon lampor ? Det sägs ju att de ska hålla längre. Körde Lexus tidigare där behövde jag inte byta lampor överhuvudtaget under tiden jag hade bilen ! Men det var Japan tillverkade lampor i den liksom hela bilen. Har också märkt att vanliga original monterade lampor från Toyota håller längre än som man köper på efter marknaden. Då japanska bilar laddar mera än europeiska bilar så verkar de orginal monterade lamporna på japantillverkade bilar vara dimentionerade för den extra laddningen. Men på det hela taget så skulle jag inte vilja byta från Toyota i dags läget då ingen annan kommer i närheten av den bekymmersfriheten märket erbjuder. Men jag tycker Toyota ska ta sina europeiska underleverantörer i örat ! Ska ni fortsätta leverera till oss vill vi ha högre kvalitet.
Och jag tror att vi här ser en del av skillnaden mellan Japanska och europeiska bilar i miniatyr när Toyota börjar att tillverka i Europa.

#5 • Uppdaterat: 2008-12-30 21:57
Anders (ej verifierad)

Gäsp...
Stackars SAAB som ägs av GM som inte har koll på någonting. Deras nyheter är så ointressanta att man inte ens orkar läsa dem. Me two and 10 years too late. Bäst för världen vore väl om GM/SAAB försvann.

#6 • Uppdaterat: 2008-12-30 22:26
Saabnisse (ej verifierad)

Shogun
Jag tycker vi fortsätter på forumet när det gäller xenon.

#7 • Uppdaterat: 2008-12-31 00:59
MX-Anders (ej verifierad)

Xenonlampor.
Jag har en V70 som är 5 ½ år och
har rullat 11000 mil och har
endast bytt lampor till p-ljuset fram.
Så Xenonlampor ska hålla länge.
I alla fall på min V70.
På Mazdan som är 3 år och 4800 mil inga lampor bytta och inget fel i övrigt heller,
som vanligt på Mazda.

#8 • Uppdaterat: 2008-12-31 03:20
Shogun (ej verifierad)

MX-Anders.
Men så är också Mazda byggda i Japan, med japanska underleverantörer. Klart det blir bra då ;o)Det är detta som är så farligt för Toyota nu när de bygger de flesta av bilarna som säljs här i Europa i just Europa med europeiska underleverantörer. Toyota får se upp !

#9 • Uppdaterat: 2008-12-31 11:12
Anders Eklund (ej verifierad)

Shougun:
Gäsp och gäsp.... Du läser in och tolkar ting som Du har förstånd till...
Som Du kanske läste men inte förstod var att Volvo V70 hade gått mer än dubbelt så långt som den "sketna" Mazdan och på V70´n har man INTE bytt xenon lamporna. V70 svensktillverkad av svenska arbetare som bidrar till den svenska välfärden med sina skattepengar. Shougun och han "anhang" med sina intentioner att rasera allas vår välfärd borde exkluderas ur det svenska välfärdssamhället så länge de konsumerar egoistiskt och dessutom bidrar till onödigt långa transporter över jordklotet med åtföljande miljöförstöring. Volvo V70, svensktillverkad, bra underleverantörer fungerande xenonlampor efter 11 000 mil och 5,5 år. Grattis Volvo, SAAB dvs en del av svensk välfärdsindustri.

#a • Uppdaterat: 2008-12-31 13:24
Shogun (ej verifierad)

Nu har John bytt namn till Anders Eklund. Det är sorgligt detta att man använder en massa olika namn. Eller är det en händelse att ni stavar Shogun fel och på samma sätt både John och du Anders eller hur många personligheter har du ?
Vidare kan man fråga sig om du är släkt med Stalin och är komunist när du vräker ur dej en sån massa goja och brist på hur man uppför sig. Nej ett sådant samhälle som du vill ha är jag glad att vi inte har.
Finns det några svenska underleverantörer som gör xenon lampor, skulle inte tro det. De är nog tyska skulle jag tro och det är nog de som sitter i min Toyota också eftersom den är tillverkad i England. Så den är inte fraktad runt jorden som du påstår på flera ställen och under olika namn (schitsofren ursäkta stavningen)
Volvo V70 är de säker på att den är tillverkad i Sverige, den kan lika gärna vara tillverkad i Belgien. Hur mycket svenska delar innehåller en Volvo idag ?! Inte ens 30% procent skulle jag tro. Så var det i en artikel i Tv för många år sedan då jag tror det låg runt 25% som var svenska delar i en Volvo,och det har inte blivit mer. Du kan nog räkna Volvo till en tysk bil om man ser till innehållet.
Grattis MX-Anders till en helt felfri V70, det är inte alla förunnat att ha det, ojämn kvalitet !

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.