Förhandlingarna mellan General Motors, Saab och svenska staten fortsätter. Och än är regeringen inte villig att ge Saab några lånegarantier. Men vid Saab tror man fortfarande att parterna kan nå en överenskommelse.
- Jag är förvissad om att vi kommer i mål med de förhandlingar som förs på flera plan mellan GM, Saab och svenska staten, säger Jan-Åke Jonsson, vd för Saab, enligt NWT.se.
General Motors, Saab och den svenska staten för kontinuerliga diskussioner om Saabs framtid. Men än har GM inte lyckats övertyga den svenska staten om att ge lånegarantier för att Saab ska kunna fortsätta bygga bilar.
Enligt Ekot har regeringen underkänt de affärsplaner som General Motors presenterat.
- Vi har ju kontinuerliga träffar och diskussioner med GM och Saab. Vi har då begärt att få förtydligade och förbättrade underlag. Mer trovärdiga affärsplaner, som beskriver utvecklingen för några år framöver utifrån scenarion där försäljningen fortsätter att minska och de åtgärder som behöver vidtas för att möta det. Det är en förutsättning för att komma framåt i diskussionen om lånegaranti, säger statssekreterare Jöran Hägglund till Ekot.
Saabs vd Jan-Åke Jonsson är dock fortsatt övertygad om att parterna ska nå en överenskommelse. På en direkt fråga om när Saab-paketet kan vara i hamn svarar han följande:
- Du får ge dig till tåls några veckor. Sedan hoppas jag att vi alla kan jubla och tillverkningen av nya Saab-bilar kan ta fart, säger Jan-Åke Jonsson, enligt NWT.se.
Återstår att se om Saabs vd får rätt i sin profetia.
General Motors, Saab och den svenska staten för kontinuerliga diskussioner om Saabs framtid. Men än har GM inte lyckats övertyga den svenska staten om att ge lånegarantier för att Saab ska kunna fortsätta bygga bilar.
Enligt Ekot har regeringen underkänt de affärsplaner som General Motors presenterat.
- Vi har ju kontinuerliga träffar och diskussioner med GM och Saab. Vi har då begärt att få förtydligade och förbättrade underlag. Mer trovärdiga affärsplaner, som beskriver utvecklingen för några år framöver utifrån scenarion där försäljningen fortsätter att minska och de åtgärder som behöver vidtas för att möta det. Det är en förutsättning för att komma framåt i diskussionen om lånegaranti, säger statssekreterare Jöran Hägglund till Ekot.
Saabs vd Jan-Åke Jonsson är dock fortsatt övertygad om att parterna ska nå en överenskommelse. På en direkt fråga om när Saab-paketet kan vara i hamn svarar han följande:
- Du får ge dig till tåls några veckor. Sedan hoppas jag att vi alla kan jubla och tillverkningen av nya Saab-bilar kan ta fart, säger Jan-Åke Jonsson, enligt NWT.se.
Återstår att se om Saabs vd får rätt i sin profetia.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jaha! Och spelet för galleriet fortsätter.
Gäsp!!
Det är bra Jöran. Kör Rick the Wagon med strama tyglar.
Nog borde väl regeringen bidra med löner för de lediga dagar som blir följden av en produktionsminskning.
Att låna ut pengar till ett multinationellt företag som GM vilket står på ruinens brant är en risk som regeringen inte vill ta. Men varför går det inte att bidra med samhällsresurser till löner, så att företagen kan behålla personal och kompetens till framtiden när det vänder?
Hur det sedan blir med Svensk biltillverkning får vi kanske se snart.
Jag får lönegaranti från Länsstyrelsen..Uppsagd
Johan:
Skyll Dig själv och alla andra också som blivit arbetslösa som en konsekvens av att alltför många i Sverige hellre köper billiga importerade bilar tex Toyota framför SAAB eller Volvo. För varje såld Toyota minskar arbetstillfällena i Svensk industri med motsvarande andel som leder till minskad skattebas som leder till uppsägningar i Sverige både inom offentlig som privat näring. B l a Du Johan! Lå oss tänka på konsekvenserna vid vårt val i butiken.
Att anklaga de som inte köper svenskt, är ett bevis på total okunnighet. Det är ju så, att vi inte lever i en diktaturstat, och har rätt att köpa vad vi vill. Dessutom spelar det ingen roll totalt sett, eftersom våra bilar ska ju även sälja utamlands. sveriges egen marknad räcker inte.
Min arbetsgivare trappade ner på detaljer till xc90 och andra Volvobilar redan för ett halvår sedan..Är mest lastbilsdetaljer kvar och jag tycker ledningen klantade sig totalt..Men men jag hoppas det vänder för dom..Har bytt branch och det känns skönt.
Men jag hoppas att vi räddar kvar våran bilindustri men jag tror det behöver satsas både på maskinparker och personal för att kvaliten ska öka på svenska bilar.
efter tio år har ännu ingen grävt ner liket klart att det stinker
volvo är halvdö .
våra skattepengar borde läggas på framtida produktion inte på samma gamla förbrukad.
Kraven ska vara höga. Mycket höga. De ska syfta till en positiv utveckling för Saab globalt och alla som arbetar inom Saab i sverige. I dag går det inte bra för någon biltillverkare. Det får man inte heller glömma bort. Det är ett tufft utgångsläge för Saab. Men med nya modeller på gång och ett krafttag vad gäller kvalitét kan både Saab och Volvo stärka sina positioner. Toyota säljer bilar på grund av sin höga kvlité i första hand. Något som Volvo nog missat
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.