General Motors har enligt amerikanska uppgifter svårt att finna någon köpare till Saab. Men GM tillbakavisar uppgifterna.
- Det är fortfarande tidigt i processen. Det tar tid, säger en GM-företrädare med insyn till nyhetsbyrån AFP.
Det är branschtidningen Automotive News som rapporterar om att General Motors har svårt att hitta en köpare till Saab. Tidningen hänvisar till icke namngivna källor "som har insyn i försöken att sälja det svenska märket".
GM ser över Saabs framtid
General Motors genomför en strategisk översyn av Saab och märkets framtid. Något som innebär att koncernen ser på bilmärkets framtida marknad och möjligheter.
Men några konkreta planer för en försäljning av Saab har inte presenterats.
Svaga försäljningssiffror
Saabs hade det motigt 2008 och försäljningen sjönk med 25 procent jämfört med 2007. Företaget sålde 98 388 bilar under året - vilket är påtagligt mindre än de 120 000-130 000 bilar som vanligtvis säljs.
- Det är klart att 2008 var tufft. Och 2009 lär inte bli mycket lättare, åtminstone inte till en början, säger Saabs informationschef Eric Geers.
Återstår att se om den vikande försäljningen påverkar Saabs framtid.
Det är branschtidningen Automotive News som rapporterar om att General Motors har svårt att hitta en köpare till Saab. Tidningen hänvisar till icke namngivna källor "som har insyn i försöken att sälja det svenska märket".
GM ser över Saabs framtid
General Motors genomför en strategisk översyn av Saab och märkets framtid. Något som innebär att koncernen ser på bilmärkets framtida marknad och möjligheter.
Men några konkreta planer för en försäljning av Saab har inte presenterats.
Svaga försäljningssiffror
Saabs hade det motigt 2008 och försäljningen sjönk med 25 procent jämfört med 2007. Företaget sålde 98 388 bilar under året - vilket är påtagligt mindre än de 120 000-130 000 bilar som vanligtvis säljs.
- Det är klart att 2008 var tufft. Och 2009 lär inte bli mycket lättare, åtminstone inte till en början, säger Saabs informationschef Eric Geers.
Återstår att se om den vikande försäljningen påverkar Saabs framtid.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det kan inte undgå någon att Saab är illa ute. Mycket märkligt agerande av GM, som inte spelar med öppna kort tycks det.
Den ena dagen kommer uppgifter om att SM avser sälja Saab, den andra att konkurs hotar, om man inte lyckas bli av med vissa märken däribland Saab.
Att Saab i USA tappat dubbelt så många köpare procentuellt sett som övriga "säljbara" märken inom GM koncernen är ett faktum. Att Saab har det lägsta antalet märkestrogna kunder i USA är ett annat faktum.
Jag hoppas att Elektronikföretaget det talats om för Opels del, kommer Saab tillgodo genom att de köper hela GM Europe. Annars är nedläggning ett faktum, tror jag.
GM har ju aldrig gått ut med att de ska sälja Saab, det har varit spekulationer från sådana som ansetts sig insatta i bilbranschen.
Och om man tänker efter är det ju ganska fånigt, en försäljning av Saab även om det funnes en spekulant skulle ge så litet pengar att det knappast skulle hjälpa GM.
Det ligger ju närmare tillhands att tro på en försäljning av Opel/Vauxhall.Det skulle ju ge mer pengar, men det är nog ont om spekulanter.
Men det kanske blir en kraftigare separation mellan GM US och GM Europe för att visa att de amerikanska skattebetalarnas pengar stannar i US.
Precis, Saabnisse, vem vill köpa ett litet bilmärke, från ett helt okänt land, med två modeller i programmet??
Saabhandlarna i USA har gjort så gott de kunat trots att de inte fått någon stor uppbackning från GM USA. Man har "reat" Saab av -07 och 08 års modeller, för att försöka konkurrera med Saturn vars maskineriutbud är exakt detsamma som Saabs. Saturn har trots detta ökat sin försäljning, åtminstone fram till halvårsskiftet -08, hur det är därefter vet jag inte. Har dock bekanta i Seatle, där det står 1000tals osålda Saabar.
GM erbjuder just nu 0 % ränta till Saabkunder, eftersom märket är väldigt svårsålt. Gamla kunder kommer alltså inte tillbaka utan väljer kanske Saturn istället
Om det då är av lokalpatriotiska skäl eller att bilen Saturn är billigare låter vara osagt. Men Amerikanaren har kanske som jag genomskådat Saab.
Förresten har Saabtekniker varit med i framtagningen av nya Opel Insignia. Visste ni det?
Jo, PG, det vet vi, annars hade det aldrig blivit någon Insignia som kunnat bli vald till årets bil.
GM måste vara öppen för en försäljning av Saab och de är det också. Det som GM dementerar är att de aktivt letar en köpare i syfte att sälja Saab, men visst är de öppna för en försäljning och har en intern förberedelse för att kunna sälja Saab. De måste detta för att uppfylla kraven på de lån och de garantier som de fått av amerikanska staten. Om de sedan verkligen säljer Saab eller inte, det får vi se. Det måste ju finnas en köpare också...
Opel drar in pengar till GM och därför kommer GM behålla Opel. Det är ju mer klokt att behålla det som fortfarande säljer bra och göra sig av med det som går dåligt... Sen huruvida GM kommer att sälja Saab eller lägga ner varumärket, det får vi se. Det finns ingen mening i att ha kvar en verksamhet som år efter år efter år går med enorma förluster. Saabs tid är förbi!
Saab säljer färre bilar world-wide än vad Alfa Romeo gör. Och Alfa Romeo är en italiensk specialtillverkare av sportbilar. Saab har ett utbud inriktad på mer volymförsäljning och har totalt misslyckats med att få upp volymerna.
Jag har sagt det förr och gör det igen.
GM säljer inte Saab och Ford säljer inte Volvo.
Allt är ett spel för galleriet.
Vad ska de annars göra?
De kan ju inte gärna klå amerikanska skattebetalare på deras mynt om de inte kan säja att de gör sig av med olönsamma utländska bolag även om de är så små som Saab och Volvo.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.