Nästa artikel
Reinfeldt kritisk mot Koenigsegg
Nyheter

Reinfeldt kritisk mot Koenigsegg

Publicerad 26 november 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Koenigsegg Group har bundit tid, resurser och människors förhoppningar om att en Saabaffär skulle lyckas. Det säger statsminister Fredrik Reinfeldt.
I samtal med nyhetsbyrån TT uttrycker statsminister Fredrik Reinfeldt kritik mot Koenigsegg Group:

- Det är klart att det väcker en del frågor, berättigade sådana, om vilka förutsättningar man egentligen har haft för att gå in i den här affären, säger statsministern.

Krossade förhoppningar
- Det har bundit tid, det har bundit resurser och människors förhoppningar att detta skulle bli en lösning som var tillräcklig.

- Det kan inte vara oklart för någon att den som vill ta över Saab från GM måste ha stora egna resurser och en väldigt bra idé för att utveckla Saab och en förmåga att täcka egna förluster, säger Fredrik Reinfeldt.

"Inte varit tillräckligt aktiv"
Oppositionen har under de senaste dagarna kritiserat Fredrik Reinfeldt för att han skyller alla problem på Koenigsegg Group.

Dessutom anser oppositionen att regeringen inte varit tillräckligt aktiv samt att beslut om lånegarantier dragit ut på tiden.

- De anklagar oss för saker varenda dag, så det är lite svårt att ta den på stort allvar. Vi har varit mycket aktiva när det gäller stöd som utbildningssystem, arbetsförmedling och omställningsstöd. Socialdemokraterna vill använda skolans pengar till att äga förlusttyngda bilföretag, säger Fredrik Reinfeldt.

Inget statligt Saab
Någon statlig investering i Saab blir det enligt Fredrik Reinfeldt inte tal om.
    
- Regeringar och stater ska inte äga bilföretag. Vi ska inte använda välfärdspengar till att bygga bilar. Om det inte är så att världens största bilföretag kan få lönsamhet på detta då ska vi inte tro att något departement kan åstadkomma det, säger han.

Diskutera: Hur tycker du regeringen hanterat Saabaffären?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-11-26 12:11
JL (ej verifierad)

Långsamt. Så kan man väll sammanfatta regeringens agerande?

#2 • Uppdaterat: 2009-11-26 12:28
S-E S (ej verifierad)

Aktiva, drivande entrepenörer kommer aldrig att passa i hop med sengångare oavsett politisk färg. Tröghet = kapitalförlust.

#3 • Uppdaterat: 2009-11-26 12:38
Dr. Phil (ej verifierad)

Bra !
Move Your Mind ;Lägg ned SIKITEN !

#4 • Uppdaterat: 2009-11-26 12:50
Simon (ej verifierad)

Jag är otroligt glad att vi har en regering som inte kastar pengarna i sjön, sossarna har redan satsat massor av pengar i Trollhättan, se hur det gick...
Nu vill dom att vi ska slösa bort mer pengar i en verksamhet som går med förlust, helt bortkastat och det är bara att läsa här vad dom skrev om Trollhättesatsningen dom gjorde....
Facit på hur det gick ser vi idag.....
http://www.s-info.se/region/show_news_g.asp?id=261&news=1473&navi=35

#5 • Uppdaterat: 2009-11-26 12:58
JL (ej verifierad)

Simon: Pengar i sjön? Säg det till alla som arbetat hos underleverantörer och i fabriken i Trollhättan under alla dessa år.

#6 • Uppdaterat: 2009-11-26 13:04
Simon (ej verifierad)

Ja, det skulle jag inte ha några problem med, om staten skulle gå in med pengar nu, vad skulle bli bättre..?
Det är bara en konstgjord andning, så fort pengarna är slut så står vi där igen och måste ut med mer pengar, hur länge ska ett förlustföretag få fortsätta, finns det någon som kan lyckas vända detta företag till vinst så är det bara att gratulera, men staten kommer aldrig att lyckas med det och ska inte heller driva ett förlustföretag.....
Men vi får hålla tummarna att en så stark aktör dyker upp....

#7 • Uppdaterat: 2009-11-26 13:20
Jan Wiklund (ej verifierad)

det är en helt riktig analys av Reinfeldt. Har aldrig varit moderat, men måste säga att det som regeringen INTE gjort i den här soppan är att lägga sig i och ta över ansvaret, och det har svenska folket tjänat miljarder på! Tufft att stå upp en sån här gång! SAAB kommer att säljas om någon ser en potential i företaget. Annars är SAAB bara ett Svarte Pettrkort, och jag är glad att inte skattebetalarna sitter med det. Känner symparti för bilarbetarna, dock, men tyvärr så är detta inte nog för att vi andra ska betala deras löner och företagets kostnader i framtiden.

#8 • Uppdaterat: 2009-11-26 13:27
Simon (ej verifierad)

Ett oerhört bra inlägg i expressen idag av Eric Erfors där han avslutar med följande ord:
Enligt politikens egen naturlag är Maud Olofsson den självklara syndabocken. Så funkar det.
Men det vore klädsamt att någon gång presentera ett konkret alternativ, inte bara detta eviga gnällande. Hur ser Aftonbladets konkreta räddningsplan ut, vem ska betala miljardnotan för det "helhjärtade stödet"?
Jag har tidigare framhållit möjligheten för IF Metall att köpa Saab. Samma fack som har prisat Saab:s framtida marknadsmöjligheter och krävt att skattebetalarnas miljarder ska riskeras, vill inte riskera en krona av de miljarder man har i eget kapital.
Till ett av de mest bisarra inslagen i denna sorgliga historia hör att Saab vägrat att betala den fordran på 110 miljoner kronor som staten har för utbetald lönegaranti, samtidigt som Saab tagit det för givet att skattebetalarna ska garantera ett lån på fyra miljarder kronor.
Typiskt nog har ingen ledande politiker kritiserat Saab:s usla affärsmoral.

#9 • Uppdaterat: 2009-11-26 15:12
Erik F (ej verifierad)

Regeringen har värnat om integriteten för skattebetalarnas pengar. LO och Metall kan ju köpa Saab om det nu är en sån bra affär. Jag vill inte bidra till en affär med mina skattepengar. Dessutom håller inte bilarna någon längre tid innan de pajar. Är företaget inte bra så överlever det inte.
Vänstern har svårt att tänka längre än näsan räcker.

#a • Uppdaterat: 2009-11-26 15:23
JOM (ej verifierad)

Det är väl tur för "aktiva regeringen" att dom fått någon att skylla på om det blir nedläggning, vilket vi får hoppas att det inte blir.
Beträffande utebliven lönsamhet hos företag inom stora koncerner kan man ju fundera på hur det egentligen är i fallet SAAB.
De stora kolosserna bollar ju med koncernbidrag hit och vinster dit (med staternas goda minne), detta gör ju det troligt att SAAB har gått betydligt bättre än vad koncernsiffror visar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.