För första gången sedan 2004 går svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg med vinst - trots det misslyckade försöket att köpa Saab.
Sportbilstillverkaren Koenigsegg Automotive redovisar en vinst på 3,1 miljoner kronor för 2009.
Det framgår från bolagets årsredovisning.
Året dessförinnan var förlusten 1,9 miljoner kronor och mellan 2005 och 2008 uppgick det totala underskottet till ungefär 70 miljoner kronor.
Försökte köpa Saab
Enligt vd Christian von Koenigsegg har tillverkaren nu minskat sina kostnader och ökat omsättningen av bilförsäljningen.
Årsredovisningen visar även att Koenigsegg Automotive förlorade 3,4 miljoner kronor på det misslyckade förvärvet av Saab.
Koenigsegg Automotive var en del av konsortiet Koenigsegg Group som under sex månader förra året arbetade mot att köpa Saab från General Motors.
Men i slutet av november kastade Koenigsegg Group in handduken och hänvisade till att affären drog ut på tiden.
Saabs framtid hängde länge på en skör tråd, men till slut ryckte holländska sportbilstillverkaren Spyker in och köpte Saab.
Lanserar ny supersportbil
Storägare i Koenigsegg Group var en amerikansk och en norsk investerare.
Den totala kostnaden för inblandningen i Saabaffären slutade på omkring 80 miljoner kronor för konsortiet.
I höst lanserar Koenigsegg Automotive nya Koenigsegg Agera, en supersportbil med 910 hästkrafter som accelererar upp till 100 km/tim på 3,1 sekunder.
Priset blir ungefär tio miljoner kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Koenigseggs inblandning i Saabaffären?
Det framgår från bolagets årsredovisning.
Året dessförinnan var förlusten 1,9 miljoner kronor och mellan 2005 och 2008 uppgick det totala underskottet till ungefär 70 miljoner kronor.
Försökte köpa Saab
Enligt vd Christian von Koenigsegg har tillverkaren nu minskat sina kostnader och ökat omsättningen av bilförsäljningen.
Årsredovisningen visar även att Koenigsegg Automotive förlorade 3,4 miljoner kronor på det misslyckade förvärvet av Saab.
Koenigsegg Automotive var en del av konsortiet Koenigsegg Group som under sex månader förra året arbetade mot att köpa Saab från General Motors.
Men i slutet av november kastade Koenigsegg Group in handduken och hänvisade till att affären drog ut på tiden.
Saabs framtid hängde länge på en skör tråd, men till slut ryckte holländska sportbilstillverkaren Spyker in och köpte Saab.
Lanserar ny supersportbil
Storägare i Koenigsegg Group var en amerikansk och en norsk investerare.
Den totala kostnaden för inblandningen i Saabaffären slutade på omkring 80 miljoner kronor för konsortiet.
I höst lanserar Koenigsegg Automotive nya Koenigsegg Agera, en supersportbil med 910 hästkrafter som accelererar upp till 100 km/tim på 3,1 sekunder.
Priset blir ungefär tio miljoner kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Koenigseggs inblandning i Saabaffären?
STORA SKILLNADER ÖVER GRÄNSERNA
I vissa länder är dieseln dyrare än bensinen men i andra är det tvärtom. Den 12 november 2018 gällde de här literpriserna i tolv europeiska länder. Dyrast och billigast markerade.
Land | Bensin 95, kr/l | Diesel, kr/l |
---|---|---|
Bulgarien | 11,87 | 12,15 |
Polen | 12,12 | 12,64 |
Luxenburg | 12,52 | 11,93 |
Spanien | 13,51 | 12,97 |
Sverige | 15,02 | 16,24 |
Storbritanien | 15,12 | 16,08 |
Frankrike | 15,16 | 15,24 |
Tyskland | 15,98 | 14,84 |
Finland | 16,02 | 15,66 |
Danmark | 16,15 | 14,92 |
Grekland | 16,48 | 14,93 |
Italien | 16,81 | 15,96 |
Genomsnitt EU | 15,10 | 14,64 |
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Detta är MYCKET goda nyheter! Att våga satsa egna pengar, tid och energi skall och måste få ge positiva resultat: det finns för många i det här landet-och i världen-som tror enkom på snabba klipp. Det gäller att ha tålamod när man bygger något stort! (Vad är det nu de säger om Rom...)
Jag tror Koeningsegg nu och framöver kommer att kunna gå från klarhet till klarhet med ökade vinster och ännu mer prestige! Grattis!
Vinsten är, på grund av, misslyckandet i Saabaffären.
Nej Tommy, där har du fel. Men att du inte förstår dig på fritt företagande kan jag förstå, för du hyllar ju Toyotas återkallningar i ett annat inlägg här på forumet.......
minus 80 mille plus 3 är väl ändå 77 minus?
Ja Jarl, helt rätt. Resultatet är fortfarande på minussidan ... och förblir nog så.
Det är ju inte en storsäljare liksom ... men helfräck e den.
Re: JES och JARL
Vänligen läs texten och försök att förstå - det var plussiffror i fjol.
en vinst är en vinst som det står skrivet. om somliga gillar och visa sin brilljanta hjärna i textform låt dom göra det.Verkar som om de vettiga läsarna sällan använder dessa forum.....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.