Att sätta Saab i konkurs kan bli kostsamt för General Motors. Om tillverkaren läggs ner kan Saabhandlare begära skadestånd i miljardklassen.
Om General Motors inte väljer att behålla Saab och inte hittar en ny köpare kan en konkurs innebära stora kostnader för den amerikanska biljätten.
Alla Saabhandlare som har kontrakt med GM kan vid en konkurs kräva skadestånd.
Mellan fem och tio miljarder
Enligt Dagens Industri kan detta ha ett pris på mellan fem och tio miljarder kronor, vilket uppges vara ett skäl till varför Saab inte sattes i konkurs redan under våren.
I februari fanns 1 120 Saabhandlare utspridda över världen. 970 av dessa hade avtal med GM medan resten var knuta till Saab Automobile, såsom alla handlare i Sverige.
De som har kontrakt med GM är de som kan kräva skadestånd.
Dämpande åtgärd
Men GM har i somras redan försökt mildra detta skadestånd genom att låta alla amerikanska handlare, 218 stycken, underteckna ett så kallat "termination agreement"-avtal, vilket innebär att GM inte kan krävas på några pengar om Saab läggs ner.
Diskutera: Kan detta vara ett argument för GM att behålla Saab?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det kostar säkert ett antal miljarder även att behålla Saab.
Enligt vissa tidningsuppgifter har det kostat i snitt nära tre miljarder per år sedan GM tog över.
Varför skulle inte förlusterna fortsätta?
Allrahelst som de inmateriella värdena kraftigt minskat under det senasta året.
Hur ställer sig USA s regering till att behålla ett så förlusttyngt bolag vars försäljning hela tiden rasar. Villkoret för USA s lån till GM var ju att GM skulle göra sig av med alla förlusttyngda bolag, särskilt de utländska. Att man behöll Opel, berodde kanske på att deras mellanklassbil ligger på topp i 5 länder, och 2A
Här kommer fortsättnigen. 2 a i europa som helhet. Dessutom har Opel haft en hel del vinstgivande år innan den senaste lågkonjunkturen. Men det var kanske teknikutvecklingen i Tyskland man inte kunde tänka sig att gå miste om?
Tror ändå det blir billigare att göra sig av med Saab för i längden borde det bli ännu dyrare att behålla ett föratag som inte är lönsamt. Tror inte GM tar risken att behålla Saab.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.