Saabs vd Jan-Åke Jonsson har inte gett upp hoppet och berättar nu att flera spekulanter har hört av sig. Han säger samtidigt att ett lån från regeringen skulle underlätta.
På tisdag nästa vecka ska General Motors styrelse sammanträda för att besluta om Saabs framtid.
"Spekulanter finns"
Tiden är knapp, Saab blöder rent ekonomiskt - men det finns intresserade spekulanter.
Det berättade vd Jan-Åke Jonsson vid en presskonferens på torsdagkvällen.
- Det finns flera som hört av sig. Både nya och sådana som varit med tidigare. Vi såg innan Koenigsegg valdes ut ett stort intresse för Saab och det ser vi nu igen, säger han till Sveriges Radio.
"Då skulle GM lyssna"
Nu vädjar Jan-Åke Jonsson om hjälp från regeringen.
- Jag tror att GM skulle lyssna om regeringen erbjöd lån, säger Jan-Åke Jonsson.
- Det finns inom ramen för EU så kallade rekonstruktionslån som regeringen har valt att inte utnyttja. Om det gjordes tror jag att GM hade lyssnat.
Lån ger tid
Ett rekonstruktionslån skulle köpa tid för Saab eftersom det då möjligen skulle vara värt för GM att driva vidare eller sälja företaget.
Tidigare under affären med Koenigsegg Group har regeringen sagt nej till ett sådant lån.
Jan-Åke Jonsson säger att han förväntar sig ett "inriktningsbeslut" från GM nästa tisdag. Det är ännu inte klart om han själv kommer att finnas med vid mötesbordet.
Diskutera: Tror du att det finns någon annan köpare? Vill GM behålla Saab?
"Spekulanter finns"
Tiden är knapp, Saab blöder rent ekonomiskt - men det finns intresserade spekulanter.
Det berättade vd Jan-Åke Jonsson vid en presskonferens på torsdagkvällen.
- Det finns flera som hört av sig. Både nya och sådana som varit med tidigare. Vi såg innan Koenigsegg valdes ut ett stort intresse för Saab och det ser vi nu igen, säger han till Sveriges Radio.
"Då skulle GM lyssna"
Nu vädjar Jan-Åke Jonsson om hjälp från regeringen.
- Jag tror att GM skulle lyssna om regeringen erbjöd lån, säger Jan-Åke Jonsson.
- Det finns inom ramen för EU så kallade rekonstruktionslån som regeringen har valt att inte utnyttja. Om det gjordes tror jag att GM hade lyssnat.
Lån ger tid
Ett rekonstruktionslån skulle köpa tid för Saab eftersom det då möjligen skulle vara värt för GM att driva vidare eller sälja företaget.
Tidigare under affären med Koenigsegg Group har regeringen sagt nej till ett sådant lån.
Jan-Åke Jonsson säger att han förväntar sig ett "inriktningsbeslut" från GM nästa tisdag. Det är ännu inte klart om han själv kommer att finnas med vid mötesbordet.
Diskutera: Tror du att det finns någon annan köpare? Vill GM behålla Saab?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
GM vill knappast behålla Saab, det kostar dem för mycket. Jag tror inte att det finns en annan köpare som vill ta över hela Saab och driva Saab i den omfattning som är nu. Däremot finns det säkert intressenter som är intresserad av olika bitar av Saab. Varumärket? Tidigare modeller för att tillverka dem billigt i Kina? Teknisk kompetens? Tekniska utrustningen i fabriken? Och så vidare...
Om nu Metall tror på SAABs framtid borde det väl vara ett gyllne läge att satsa ? En gång i tiden skaulle man ju ta över alla privata företag genom Meidner-fonderna.
Jag tror att GM är trötta på ältandet och bara vill bli av med eländet. Har Saab tur så säljer GM det billigt till första bästa spekulant.
Det blir en väldigt intressant tisdag nästa vecka, även om jämförelse med affären mellan Penske Automotive och GM om Saturn är oundviklig.
Efter att Penske Automotive dragit sig ur lämnade GM detta pressmeddelande:
"Today we learned that Penske Automotive Group (PAG) has decided to terminate discussions with General Motors to acquire Saturn. This is very disappointing news and comes after months of hard work by hundreds of dedicated employees and Saturn retailers who tried to make the new Saturn a reality."
"As a result of PAG's decision, we will be winding down the Saturn brand and dealership network."
Är det någon mer som ser fler likheter med Saabaffären?
Jag skulle inte bli förvånad om ett likadant pressmeddelande kommer på tisdag, men då med Saab som Saturn och Koenigsegg Group som Penske Automotive.
Lån hit och lån dit!
Grundproblemet Janne!
Varför säljer inte DU några bilar??
Varför vill inte kunderna köpa en Saab???
Varför gick jag själv och köpte en XC-70 istället för 9-5?
Kan du svara på frågorna? Fixa felet och börja SÄLJA!!!!
Är bilarna för dyra mot vad dom erbjuder?
=SÄNK PRISET!
Är det ingenjörerna på Saab som ska tillfredställa sina egna behov, eller är det kundens/bilköparens behov man är anställd för att tillfredställa?
Bilköpare 27 nov 2009
Lån hit och lån dit!
Grundproblemet Janne!
Varför säljer inte DU några bilar??
Varför vill inte kunderna köpa en Saab???
Varför gick jag själv och köpte en XC-70 istället för 9-5?
XC 70 ?!?!? en annan SKIT ! hee...he..heee..
Sista årsmodellerna av 9-5 är faktiskt riktigt bra. Jag pratade med en taxikille som sa att de hade bytt ut en del mercedesbilar mot Saab och att det varit mera krångel med mercedes än Saab. Jag hoppas att Saab får leva kvar och att de i såfall inte blir så styrda av den nya ägaren. Hoppas också att de får hjälp och stöd av regeringen för det står många jobb på spel.
Om nu Ägget var det bästa alternativet till köpare av dom 27 som var aktuella, vad kan man då tro om dom andra som självfallet allas vår "Bagdad Bob" kommer att höja till skyarna i vanlig ordning...
Merbanco är intressanta om det är sant att de är intresserade, global industriell erfarenhet, rutin på att rädda stara varumärken på drift, samt att hela ägarfamiljen är Saab-freaks. Får man drömma så blir det dom, men hinner en sådan affär slutas innan åsrskiftet? Läs mer på saabsunited.com
Jag håller med "Bassa" nu är det ett enastående
tillfälle för ett löntagarägt SAAB, med Tomas
Eneroth i spetsen och Lars Ohly som påhejare, De
som vet hur ett allt och litet till.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.