Nästa artikel
Peugeot iOn – rapport från provkörningen
Nyheter

Peugeot iOn – rapport från provkörningen

Publicerad 17 september 2010 (uppdaterad 24 september 2010)
Flera elbilar är på väg ut på marknaden. Vi Bilägare har varit i Frankrike och provkört en av utmanarna: Peugeot iOn.

Vi får tag i Vi Bilägares testförare Christian Ellmark via telefon.

Vad är Peugeot iOn för bil?
- Det är en minibil som drivs av el, en av de första elbilarna av den nya generationen, säger Christian Ellmark.

- Bilen är byggd genom ett samarbete mellan Mitsubishi och PSA-koncernen. Det innebär att Peugeot iOn i stort sett är samma bil som Mitsubishi i-Miev och Citroën C-Zero.

- Och den känns som en färdig bil i flera avseenden.

Vad tänker du på då?
- Den känns inte så plastig som andra tidigare elbilar, den är faktiskt förvånansvärt trevlig och lätt att köra.

- Den är näst intill ljudlös i låga hastigheter. Vid lite högre farter hörs en del däckbuller, men ingen motor som bullrar.
 
- Bilen rymmer fyra personer, har ett litet bagageutrymme och kan placeras i samma storleksklass som Suzuki Alto och Kia Picanto.

Hur fungerar den i trafiken?
- Den är lättkörd och klarar att köras på motorväg. Mellan 30 och 70 km/tim är den överraskande snabb.

- Däremot är konstruktionen med mittmotor och bakhjulsdrift kanske inte optimalt för vinterkörning. Men den har i alla fall antisladdsystem.

Kan man jämföra med en vanlig personbil?
- Både ja och nej. Det finns ett par nackdelar.

- För det första är priset väldigt högt. Peugeot räknar med ett pris på mellan 360 000 och 370 000 kronor. Då ska man komma ihåg att man kan få en Kia Picanto eller Suzuki Alto, i samma storleksklass, för under 100 000 kronor.

- Det andra är räckvidden som anges till 15 mil, innan batterierna måste laddas.

- Men: om du har radio, luftkonditionering eller värme påslaget dras också el. Så vintertid kommer man kanske hälften så långt.

- Jag körde 4,7 mil och efter det var batteriet halvfullt, förvisso efter ett par kraftiga accelerationer.

Kan man köpa bilen som privatperson?
- Ja, men jag vet inte riktigt när. Och det vet inte Peugeot heller. Förmodligen i början av nästa år.

- Det har varit ett stort intresse, särskilt från myndigheter och företag med miljöprofil. Man hoppas få 100 bilar till Sverige, men i första hand ska de gå till dem som förbeställt.

- Det kommer alltså inte att stå en Peugeot iOn i varenda bilhall, men om man är privatperson och vill lägga de här pengarna och kan vänta för att få bilen levererad går det att göra en specialbeställning.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot iOn?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-09-17 13:30
Tobbe (ej verifierad)

Om elbilarna ska vara av intresse så bör tillverkarna göra så att man kan uppgradera batteriet varefter utvecklingen forlöper. Känns snopet att lägga ut 300 000 på en bil som kommer runt 12-13 mil och sen 5 år senare så kommer bilarna kanske 30-40 mil. Förstår inte heller varför designen måste vara så konstig på elbilar, detsamma gäller Nissan Leaf som ser ut som en padda framifrån nästan. Leaf är ändå större och faktiskt billigare än iOn, iMiev och C zero.

#2 • Uppdaterat: 2010-09-17 14:05
Leffe F (ej verifierad)

Förstår inte varför bilägaren ska äga batterierna alls. Bättre vore att hyra dom i fulladdat skick och byta ut dem när de är urladdade. Om man kunde byta batterier i bilen på ca: treminuter skulle världens mest intressanta uthyrningsmarknad skapas på ett ögonblick.

#3 • Uppdaterat: 2010-09-17 23:55
Tobbe (ej verifierad)

Läste för länge sedan i en bok på bibblan angående ett system som Lotus hade utvecklat har jag för mig. Batterier skjutsades in i bakvagnen på bilen samtidigt som dom gamla åkte ut på andra sidan och allting genom ett snillrikt underjordiskt system. Det var bara ett konsept men påminner om det som du pratar om Leffe. Dock får man ta i beaktning om hur tunga och otympliga batterierna är. Men visst skapar man ett standardmått på batterierna och ser till att en robot kan sköta det på en mack så är problemet ur världen.

#4 • Uppdaterat: 2010-09-18 19:07
PRIUS.. (ej verifierad)

Re: Tobbe.Kan det vara Better Place som kommer med utbytbara batterier.Fördelen är att hela bilen behöver stå still för att ladda batterierna i bilarna.
http://www.wired.com/autopia/2009/09/better-place-renault-deal/

#5 • Uppdaterat: 2010-09-19 04:35
Tobbe (ej verifierad)

Prius: Det konseptet jag kommer ihåg så skjutsades batterierna in på sidan av bilen, men den länken du gav visade ett bättre system faktiskt. Tack, mycket intressant läsning!

#6 • Uppdaterat: 2010-09-19 05:34
Kenny (ej verifierad)

Ser ju ut som en kopia av mitsubishis lilla elbil :S

#7 • Uppdaterat: 2010-09-19 10:41
Saabnisse (ej verifierad)

Varför måste de flesta elbilar se ut som om de rymt från tivoli?

#8 • Uppdaterat: 2010-12-07 12:37
ZeGörman (ej verifierad)

Affärsmodellen för elbilarna är ju skrattretande dålig. Varför inte köpa Tre Peugeot 107 och få pengar över till något års bensinförbrukning...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.