Nästa artikel
Peugeot 2008 ­– rapport från provkörningen
Direktrapport

Peugeot 2008 ­– rapport från provkörningen

Publicerad 16 maj 2013 (uppdaterad 17 maj 2013)
Nya Peugeot 2008 är en praktisk liten vardagsbil, konstaterar VI Bilägares testförare efter första provkörningen.

Vi Bilägares testförare Calle Carlquist befinner sig utanför Strasbourg, på gränsen mellan Tyskland och Frankrike, för att köra Peugeots nya kompaktsuv.

– 2008 är helt enkelt en förhöjd och förlängd 208, den har inte större axelavstånd, men den är rymligare och mer högbyggd, säger Calle Carlquist.

Första intrycket?
– Det är väldigt bra. Jag tycker att 2008 är en lite smartare småbil, den är 4,15 meter lång, 20 centimeter längre än en vanlig 208, men formatet är ändå kompakt och den är lätt och smidig att köra på alla sätt och vis.

– Det är en praktisk liten vardagsbil som också har ett större bagageutrymme. Det kanske inte är en bil för storfamiljen, men den är hyfsat rymlig.

Vad blir priset?
– Den kommer att kosta från 149 900 kronor för enklaste versionen. Till att börja med finns två dieselmotorer och två bensinmotorer, varav en bensin är trecylindrig utan turbo, men senare kommer också den med turbo.

– Jag har kört både bensin och diesel och dieselmotorn är snabbare och rappare att köra, men bensinmotorn med turbo kommer säkert spotta upp sig.

När kommer den hit?
– I juni.

Läs hela provkörningen av Peugeot 2008 i Vi Bilägare nummer 8/2013. Tidningen utkommer den 28 maj och kommer till prenumeranter en vecka tidigare. Klicka här för att läsa mer om prenumeration på Vi Bilägare.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 2008?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-16 16:45
Raphael

Detta kan bli min nästa bil. Den funkiga stylingen och den trevliga inredningen är helt i min smak. Jag antar att priset 149 900 kr gäller med 1.2 VTI motorn i det enklaste utförandet. Dieslarna är säkert bästa valet tills turbon kommer på 1.2VTI:n.

#2 • Uppdaterat: 2013-05-16 17:26
Audi A5 SB

"Just för att den löper moturs så blir den inte lika lätt skymd som om den hade löpt medurs." Citatet avser instrumentens funktion i nya 308, som ännu inte har setts i verkligheten av någon här. Eller?

Denna bil är således defekt i sin instrumentering;-)

#3 • Uppdaterat: 2013-05-16 17:59
Raphael

Audi, varmt tack för ditt inlägg och din trevliga fråga. Det gäller varvräknarens funktion som du tar upp. Som vi kan se när vi jämför mellan 2008 och 308, så har 308:an bytt plats på hastighetsmätare och varvräknare. I tråden om 308 så gav jag en lång förklaring till varför Peugeot valde att göra det med 308:an, och jag känner inte riktigt för att skriva om allt en gång till - inlägget finns kvar i tråden om 308:an någonstans.

Så låt mig istället sammanfatta, fast på ett så tydligt och klart sätt som jag kan för att undvika missförstånd.
208:an har en högre sittposition än 308:an, med sätena i lägsta läget. 2008:an har en ännu högre sittposition än 208:an (något som vissa provkörare i brittisk media har klagat på f ö de tycker man sitter för högt jämfört med 208:an, men det är en smaksak). Det är alltså följakltigen en något mer tillbakalutad, lite lägre, sittställning i 308:an som grund. På grund av detta har man justerar om instrumenten för bästa vision för att passa den något lägre stilen i 308:an jämfört med 208 och i synnerhet 2008:a.

Det är därför som mätaren har bytt plats mellan dem och det är därför som varvräknaren går moturs i 308 men inte gör det i 208 och 2008. Man anpassar alltså panelen efter vald modells särskilda förutsättningar. Det är inte ens samma stolar i 308 som i 208 eller för den delen 2008.

Så nej, instrumenten är varken defekta i 308 eller i 208 eller i 2008, men de har lite olika förutsättningar på grund av skillnader i storlek mellan bilarna och att 308 tillåter mer variation på stol- och rattjustering. Dvs, det är längre spel i 308:an jämfört med 208 och 2008, just också för att det är en större bil så det finns mer utrymme att ha större spel mellan minsta och längsta justeringsmöjlighet, än i den betydligt mindre 208:an och även 2008:an.

2008:an, som jämförelse, har faktiskt kortare justeringsmöjlighet än i 208:an, vilket beror på att det är en bil där man sitter högre och den har högre takhöjd. Ratten kan du inte justera lika mycket i längd och höjd som i 208:an, även om skillnaden är liten. (detta enligt brittiska provkörningsrapporter).

Så, för att undvika att instrumenten skyms i 308:an om föraren utnyttjar 308:ans större justeringsmöjligheter jämfört med de mindre 208 och 2008, så har man bytt plats på hastighets- och varvräknare så att man också kan utnyttja denna större modells större variation för bästa kombination av ratt och stol på ett sätt som passar föraren på bästa sätt.

Nu är det inget ovanligt att bilar i Golfklassen, eller "308-klassen", har större justeringsmöjligheter jämfört med småbilar. Redan den utgående 308:an har detta jämfört med dåtidens 207 exempelvis. Golf har det jämfört med Up. Och så vidare.

Men du är givetvis varmt välkommen att besöka en Peugeot-säljare nära dig och prova en 208 och njuta av i-cockpit lösningen, och sen senare i höst prova en 308 och njuta av den, och så kan du själv jämföra för att bilda dig en uppfattning om jag har rätt eller inte. Det jag nu utgår från här det är dels brittiska provkörningsrapporter om 2008, min egen personliga erfarenhet av 208 och så tillgängligt pressmaterial om 308:an om de större utrymmena och i-cockpit lösningen i just den modellen.

Om du har fler frågor om detta så ser jag fram emot dem. Popcornen är poppade, energidrycken klar, jag är redo och taggad att skriva mängder med inlägg om instrumenten i nya 2008:an, jag blev rejält uppvärmd i 308:a tråden och nu kör vi på riktigt tycker jag för det var ju bara en mjukstart. Nu börjar loppet! :) Jag funderade just på vad jag skulle göra ikväll, men nu vet jag! :)

Ps. Franska bilar har instrumenten lite hursomhelst, till skillnad från italienarna som oftast har hastighetsmätaren till vänster - utom i de fall där instrumenten sitter i mitten av panelen som Ypsilon eller hos Fiat Multipla. Men det finns alltid en förklaring och sydeuropeisk logik bakom, men allt detta har jag redan gått igenom i 308-tråden. För vidare om detta så hänvisar jag dit.

Pps. 2008:an har, precis som 308, även en digital hastighetsmätare i mitten mellan rundlarna, den syns ovanför rattkransen.

Ppps. Skrev jag förresten att 2008 kan bli min nästa bil?

Pppps. Varför har ni inte kommit igång än med att lyncha mig? Popcornen kallnar!

#4 • Uppdaterat: 2013-05-16 20:10
mcregor (ej verifierad)

Raphael - hur kan det komma sig att du har så exakta förklaringar på t ex Peugeots konstruktionslösningar på bilar som helt nyligen visats för första gången ? Har du tillgång till Peugeots "hemliga rum" - eller är du så fräck så du skriver det du tror är orsaken ? Lite märkligt är det när det gäller helt nya bilmodeller där man knappast offentliggjort tankar bakom olika konstruktionslösningar... Har du ev läst journalisters beskrivningar så behöver ju inte dessa vara med sanningen överensstämmande...

#5 • Uppdaterat: 2013-05-16 20:30
Raphael

Tack Mcgregor för din fina fråga. Det är en mycket bra fråga. Ja, hur kan det komma sig? Jo du, det ska jag tala om. Om du har följt med i trådarna här kanske du minns att jag jobbar som frilansare inom marknadskommunikation, konsumentkontakt och med information? Nu jobbar jag inte inom bilbranschen, jag har inga bilföretag som kunder, men det händer genom mitt yrke att jag kommer i kontakt med andra inom branschen och däribland även journalister. Marknadskommunikation, PR och journalister är inte så långt från varandra. Det händer i detta även att jag har internationella kontakter, inte så mycket och inte så vanligt, men det förekommer.

För att göra en lång historia kort, jag känner en fransk journalist. Och vi brukar prata bilar. Han har en Peugeot 404 som hobbybil. Och vi pratar bilar ibland, däribland PSA-gruppen. Han får reda på en hel del via sitt kontaktnät. Hur Peugeot tänker när de gör en ny bil, det är inte någon superhemlig information, verkligen inte - eller det är hemligt tills Peugeot lättar på informationen. Nu har ju faktiskt Peugeot släppt information om 308:an, den är officiell och inte hemlig längre. Vi har inte all information än, inte ens min vän i Frankrike, det finns fortfarande mycket som är oklart, men det finns en del information, däribland det jag skrev. Och mer kommer att släppas ut efter hand ju närmare vi kommer Frankfurtsalongen där 308:an får sin officiella premiär. 308 är en bil som franska journalister har varit engagerads i under rätt lång tid, både spekulationer och läckor från Peugeot, det fanns en hel del material om den innan det officiella släppet - mycket mer än som svenska medier tar upp.

Jag ska förresten ner i sommar och hälsa på honom, kanske även köra en sväng med hans 404:a. :)

Jag hoppas att du finner din fråga besvarad på ett sätt som du är nöjd med. :)
Nu är ju detta inte en tråd för 308 utan för 2008, så om du har fler undringar kan vi fortsätta i den 308 tråd som redan finns så kan vi fortsätta diskutera 2008 här. Men 308 kom upp som en fråga genom skillnaden i instrumenten gentemot 2008:an och då besvarade jag den här. Dock tycker jag nu att vi fortsätter med 2008:an så vi har en viss ordning iaf om det är okej. :)

#6 • Uppdaterat: 2013-05-16 20:53
Raphael

För övrigt så tycker jag att 2008 är väldigt snygg i blått!

#7 • Uppdaterat: 2013-05-16 21:34
mcregor (ej verifierad)

Raphael - tack för ditt svar. Dock blir jag lite konfunderad när du säger att du jobbar med marknadskommunikation men ändå är dina inlägg på detta forum ofta väldigt långa vilket man brukar försöka undvika när man skall kommunicera ett budskap effektivt. Dessutom upprepar du vissa saker närmast in absurdum så att många av oss läsare helt enkelt inte orkar läsa dina inlägg. Skriv kortare och undvik upprepningar så tror jag att du har lättare att nå framgång med ditt budskap.

#8 • Uppdaterat: 2013-05-16 22:07
Raphael

Mcgregor, tusen tack för dina synpunkter - men jag ber vänligt få påpeka att jag hänger här på min fritid. Detta är inte mitt jobb att vara här. Om jag har kostym i jobbsammanhang, så har jag den inte på mig privat. Jag hänger inte här för att kommunicera budskap effektivt och professionellt, utan jag hänger här för att chilla, umgås med vänner och samtala om bilar. Jag är här för att det är underhållande, inte för att skriva artiklar med rubrik, ingress, mellanrubriker och en brödtext på ett visst antal tecken med ett visst budskap. Den kostymen tillåter jag mig att lägga åt sidan på min fritid. Jag jobbar inte när jag hänger här.

Det är inte så konstigt att det blir upprepningar - ta Audis fråga till mig. Jag har redan svarat på den i en annan tråd. Som om jag svarar på era frågor som ni tidigare har frågat mig, så blir jag kritiserad för att upprepa mig. Och om jag inte svarar på era frågor så kritiserar ni mig för att inte svara på frågor. Det är ju en rätt omöjlig situation, hur man än vrider sig så har man ändå alltid ändan bak.

Så istället för att försöka pleasa er, vilket jag har förstått är en omöjlighet för hur jag än gör så får jag kritik, så har jag bestämt mig att jag är faktiskt här för min egen skull, för att jag tycker det är underhållande och för att jag ska tycka och uppleva att det är underhållande så är jag mig själv. Bara mig själv, rakt upp och ner.

Jag konstaterar att ni ständigt gärna kommenterar personer i detta forum, ni ständigt håller på och säger hur man ska skriva och inte skriva och ni har åsikter om de som skriver. Jag håller inte på med sånt, jag tycker det är helt ointressant vem som skriver, jag är intresserad av vad som skrivs. Jag är intresserad av sakfrågor. Det är jag här för att diskutera. Jag kommer hit för att diskutera bilar, inte för att diskutera personer. Och jag är inte här för att säga åt andra människor hur de ska skriva, om de ska skriva långt eller kort eller upprepar sig eller inte. Brukar jag kritisera dig Mcgregor för hur du skriver? Nej, just det. Ändå kritiserar du mig.

Det enda önskemål jag har, det är att man undanhåller sig från personangrepp och faktiskt ägnar sig åt sakfrågor. Det är allt. Resten bryr jag mig inte om. Det är helt främmande för mig att bete mig som ni beter er med klagomål på personer - om man inte kommer med personangrepp. I min profession gör jag korrektur. Men i detta forum är det inte mitt jobb att ha bedöma era texter - ska jag göra det så skickar jag en faktura! :)

Den här tråden heter INTE "Vad tycker du om Raphael?" Isåfall har du missuppfattat trådens ämne, trådens ämne är Peugeot 2008. Jag är inte Peugeot 2008. Jag ber dig i vänlighet tänka på det i fortsättningen. :)

Jag önskar dig en underbar kväll!
And now back to our regular programme...

#9 • Uppdaterat: 2013-05-16 22:31
Mistro

"Raphael" : Du har aldrig funderat på att de som snällt ber dig att tänka på vissa saker gör det utav omtanke?
Du får hemskt gärna uppskatta att vara ovän och anses som oseriös utav vissa här om du vill men jag ser det som bortkastad talang att motarbeta de som bryr sig.
Jag med flera vill gärna ta del utav dina kunskaper och tycker att det är synd att du förstör för dig själv och tro mig,du förstör för oss också då man snart inte orkar att läsa något som ändå tycks ha samma innebörd.

Vi har redan haft en liknande debatt tidigare som du valde att vinkla bort liksom nu men tro mig när jag säger att du inte främjar mitt intresse för ett märke genom att tjata sönder det.
I mitt fall stämmer alltså inte din tes om att även dålig reklam är bra reklam...
Har jag en dålig erfaranhet utav en bil så blir det inte bättre utav att du säger att jag har fel eftersom att du påstår att dina bilar är felfria o.s.v
Andra har vanligtvis liknande erfarenheter utav "sina" fabrikat.
Att du sedan väljer att svara på det som passar dig gynnar inte heller debatten!

#a • Uppdaterat: 2013-05-16 22:45
Raphael

För att nu återgå till Peugeot 2008 som denna tråd rimligen bör handla om då tråden finns under en artikel som nämner lite kort om provkörningen av just 2008...

Jag hade tänkt mig en e-HDI med MCP-lådan, men den har bara en dragvikt på 1150 - att jämföra med 1300 kg med den starkare dieseln, jag behöver 1200 kg. 50 kg hit eller dit kanske inte är så mycket, men det är ju ändå en gräns...

Här kanske jag måste tänka om något, och inte blir det lättare av att den starkare dieseln (114 mot 90 hästar) endast finns i finversion för Sverige. Jag kan förstå valet, de räknar väl med att inte sälja så många, men jag är inte ute efter finversionen (Feline) utan tänkte mig ett eller två steg ner (det finns 5 utrustningsnivåer totalt).

En annan reflektion jag gör är att grönt verkar inte vara på modet alls nu för tiden. 2008 finns inte i grönt. Jag har haft en grön bil en gång... min andra Citroën var grön. Grön trollsländemetallic hette den, ett förtjusande namn och en härlig färg (en form av olivgrön kan man säga).

Nu tycker jag att 2008 har en snygg blå färg, och den är fin i vitt också, men kanske det kommer fler lite mer ja annorlunda färgval längre fram...

Däckstorleken förvånar mig. 1.6 e-HDI med MCP har 205-55/16, medan manuella versionen har 195. Öh? Nu ska ju detta vara snålversionen, den drar 0,40 l/mil blandad körning och ligger på 98 g Co2, men är bredare däck mer lättrullande än smalare? Fast logiskt borde ju 195-55/16 också fungera som dimension, kanske t o m mina vinterfälgar till Picasson fungerar då det är vad jag kör på den...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.