Opel Corsa Ecoflex har problem med vevhusventilation som fryser. I Sverige kan ett 50-tal bilar vara drabbade.
Frusen vevhusventilation med dyrbara motorskador som följd är ett problem som drabbat flera bilägare under den gångna vintern.
Rök i bilen
En av dem är Per Sahlman i Sundsvall. Han äger en Opel Corsa 1,3 CDTi Ecoflex från 2008.
- Det rök in i bilen, jag trodde att det brann, berättar han.
- Så jag stannade och klev ut och tittade. Då märkte jag en oljesträng i snön efter bilen. All olja verkade ha runnit ut så jag tog bärgare till Opelverkstaden i Härnösand
Verkstaden har både bytt turbo och tätningar i vevhuset. Ändå finns problemet kvar.
- Skandal att en nästan ny bil inte håller för en vinter med sträng kyla. Den här bilen vågar man inte ha kvar till nästa vinter, säger Per Sahlman.
50-tal Opel Corsa Ecoflex drabbade
Enligt obekräftade uppgifter är ett 50-tal exemplar av Opel Corsa Ecoflex drabbade av frusen vevhusventilation.
Opel arbetar just nu med att ta fram en sats för vevhusventilationen, som ska åtgärda problemet.
- Teknikerna i Tyskland håller på att försöka få fram någon lösning på problemet, mer än så vet jag faktiskt inte, säger Annica Troedsson, PR-ansvarig hos Opel Sverige.
- Jag kan inte heller säga hur många bilar det handlar om, men vi har haft problemet med frusen vevhusventilation på ett antal bilar.
Diskutera: Vad tycker du om problemen med Opel Corsa?
Rök i bilen
En av dem är Per Sahlman i Sundsvall. Han äger en Opel Corsa 1,3 CDTi Ecoflex från 2008.
- Det rök in i bilen, jag trodde att det brann, berättar han.
- Så jag stannade och klev ut och tittade. Då märkte jag en oljesträng i snön efter bilen. All olja verkade ha runnit ut så jag tog bärgare till Opelverkstaden i Härnösand
Verkstaden har både bytt turbo och tätningar i vevhuset. Ändå finns problemet kvar.
- Skandal att en nästan ny bil inte håller för en vinter med sträng kyla. Den här bilen vågar man inte ha kvar till nästa vinter, säger Per Sahlman.
50-tal Opel Corsa Ecoflex drabbade
Enligt obekräftade uppgifter är ett 50-tal exemplar av Opel Corsa Ecoflex drabbade av frusen vevhusventilation.
Opel arbetar just nu med att ta fram en sats för vevhusventilationen, som ska åtgärda problemet.
- Teknikerna i Tyskland håller på att försöka få fram någon lösning på problemet, mer än så vet jag faktiskt inte, säger Annica Troedsson, PR-ansvarig hos Opel Sverige.
- Jag kan inte heller säga hur många bilar det handlar om, men vi har haft problemet med frusen vevhusventilation på ett antal bilar.
Diskutera: Vad tycker du om problemen med Opel Corsa?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Köp Japansk eller Koreansk !
Ett märkligt problem eftersom Fiat med exakt samma motor inte drabbas. Ligger felet i serviceanvisningarna från GM Sweden?
Jaha då är det bara att kontakta Opel då för min del? Vet någon om det rör sig om specifika årsmodeller?
Jaha, vart tog gaphalsarna vägen som klagat på Toyota?
SUSHI: Du är ett gott exempel på att vara den som kastar första stenen. :)
Sushi: Skillnaden mellan Opel och Toyota är väl att det japanska märket har ett rykte om att vara ledande i kvalitet. Finns nog inga Opel-ägare som på allvar hävdar att deras bilar är världsbäst kvalitetsmässigt vilket däremot många Toyota-fanatiker inte minst på detta forum hävdat..Opel är ett helt okey märke med hygglig kvalitet och låga verkstadskostnader.
Märkligt att man släpper en bil på marknaden, utan att såna fel upptäcks!
VW och SAAB har också haft problem med vevhusventilationen och oljan har mist sin smörjfunktion med motorras som följd.
Man kan notera att sånt strul sällan eller aldrig förekommer hos asiatiska tillverkare.Exempelvis Toyota har relativt korta serviceintervaller med 1500 mil eller 1 gång per år. Jag tror det är rätt och blir billigast för bilägaren i längden
Många tillverkares långa serviceintervall är också tvivelaktiga. En bil som uteslutande går långkörningar kan det nog funka med oljebyte efter 3000 mil, men kortkörningar i vinterkyla som många gör, bör man nog byta efter max 1000 mil.
Hellre lite sämre oljekvalitet och byta oftare som i USA eller Tyskland, där man enkelt och billigt kan byta olja på en bensinmack
Oljebyte först varje 3000 mil är INSANE. 1500 är MAX.
fiat har max 1500 mil mellan oljebyena, Opel 3000 kanske är det serviceinevallerna. Ingen av dagens oljor klarar 3000 mil. Är problemet inte värre än så?
Opel Insignia CDTI ecoflex har 3000 mil eller 1 år,vilket som inträffar först bestämmer när oljebyte och service skall göras.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.