Nästa artikel
Provkörning: Opel Corsa 1,3 CDTI ecoFLEX
Provkörning

Provkörning: Opel Corsa 1,3 CDTI ecoFLEX

Publicerad 13 februari 2008 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Opel Corsa 1,3 CDTI ecoFLEX är en småbil med tillräckligt snål dieselmotor för att den ska klassas som miljöbil. Lågt pris och låga ägandekostnader ger god ekonomi men motorn bjuder på mer ketchupeffekt än vad som är trivsamt.

Den senaste generationen Corsa presenterades hösten 2006. Modellen har hittills varit ganska anonym hos oss men i och med att Corsa nu kommit i en miljöbilsklassad version, vädrar den svenska importören morgonluft.

Det är ekonomin som är Corsa ecoFLEX:s paradgren. För det första är prispåslaget för dieselmotorn ovanligt humana 8 500 kr, jämfört med versionen med 1,2 liters bensinmotor.

Eftersom den som privat köper en ny ecoFLEX får 10 000 kronor i miljöbilspremie, blir dieselmodellen billigare än bensinbilen! Räkna sedan in den låga bränsleförbrukning samt låga servicekostnader och resultatet blir tufft att slå för konkurrenterna.

Den som vill komma ännu billigare undan väljer ecoFLEX med tre dörrar och sparar då ytterligare 5 000 kronor.

Corsa ecoFLEX drar väldigt lite diesel. Även vid körning i verklig trafik, går det att komma ned till fabrikens deklarerade bränsleförbrukning på 4,5 l/100 km. Tyvärr är den klen på riktigt låga varv, innan turbon börjat ladda. När varvräknarnålen klättrat upp förbi 1 600 varv/minut, vaknar Fiat-dieseln under huven plötsligt till och drar iväg med stor kraft. Ketchupeffekten påminner om forna dagars Saab Turbo. Det gör att ecoFLEX kan upplevas osmidig i stadstrafik, även om styrningen går lätt och sikten är bra. 

Motorn trivs bättre på landsväg men vid långkörningar känns komforten bristfällig. Stolarna är små och enkla, fjädringen fast på gränsen till stötig och bullret påtagligt. Utrymmena är goda med tanke på Corsas begränsade yttermått men fullvuxna sitter obekvämt i baksätet. Takhöjden är dock generös såväl fram som bak.

Förarmiljön är bra med tydliga, lättanvända instrument och reglage. Utrustningen är enkel i grundutförandet men mot ett pristillägg på 5 900 kr får man i alla fall ett paket som innehåller luftkonditionering och cd-stereo samt, den lilla extravagansen, eluppvärmd läderratt.

Opel har satsat på att ge Corsa högsta möjliga säkerhetsnivå. Den klarar fem stjärnor i krockprovet hos EuroNCAP, är standardutrustad med antisladdsystem och framstolarna har whiplashskydd. Även rostskyddet är bra men såväl hel som halvljus är svagt.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Corsa 1,3 CDTI ecoFLEX

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Opel Corsa 1,3 CDTI ecoFLEX

Pris, kr från: 133 900

Modell: Femsitsig halvkombi.  

Säljstart: Nu

Mått, cm: L 400/B 171 /H 149

Tjänstevikt, från: 1 240 kg.

Släpvagnsvikt:  1 000 kg.

Motor: Cylindervolym: 1 248 cm3. Max effekt: 75 hk vid 4 000 varv/min. Max vridmoment  170 Nm från 1 750 varv/min.

Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 14,5 sek. Toppfart 163 km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,5 l diesel / 100 km. CO2-utsläpp: 119 g/km.

Konkurrenter: Citroën C3 HDI, VW Polo TDI, Skoda Fabia Greenline

Vad nytt? Miljöbilsklassad Corsa.

För vem? Perfekt för den som vill åka billigt.

Bra köp? Ja, bland de mest ekonomiska nybilsköpen man kan göra.

Plus: Låga kostnader, hög säkerhetsnivå

Minus: Tunn motor

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-06-01 21:47
Ladi (ej verifierad)

hmm,fiats diselmotor?? om den är fiats diselmotor då lär inte bilen rulla mycke mil som en vanlig opel corsa.........!!!!!!!!

#2 • Uppdaterat: 2008-09-17 00:56
Erik (ej verifierad)

Varför? FIAT är en av världens främsta motortillverkare i dag. Man gör snåla och jäkligt driftssäkra motorer. Som dessutom levererar.

Din uppfattning om bilmärket lever kvar från 70-talet.

#3 • Uppdaterat: 2008-09-17 04:33
JOHN (ej verifierad)

Ser otroligt attraktivt ut som entry-level car för en stadspelle som jag. Tre dörrars, bekväm, enkel att parkera men jag undrar dock om den lilla snåla dieselmotorn orkar med vid omkörningar..? Finns någon som testat hur pigg turbon är på denna?

mvh

#4 • Uppdaterat: 2008-10-15 22:47
Tobias Karlsson (ej verifierad)

Har provkört en Corsa 1.3 CDTI Ecoflex och vart så frälst att jag slog till på en! Leveransen sker i början av december. Jag kan intyga som dom säger att den är lite trött innan turbon kickar in men när den väl kommer så sticker motorn jättefint. Omkörningar borde inte vara några problem om du håller dig vid rätt varvtal. Körde bilen både till och från jobbet (pendling 6 mil) och uppfattade inga problem med omkörningar.

#5 • Uppdaterat: 2009-03-10 01:04
raymond bredin (ej verifierad)

hejsan . köpte en ny opel corsa diesel i maj - 08 . väldigt nöjd med bilen , förutom att jag fått byta turbo två gånger . jag kör ganska mycket . men att få byta turbo vid 2600 mil tycker jag är för tidigt . gjorde det i dec 08 . nöjd å glad fortsatte jag sedan , då i februari fredagen den 13 e *L* det började vina i den igen . hade då kört 700 mil på två månader . då va det dags att byta den igen . undrar därför om det är någon mer som haft detta problem . mvh raymond från jönköpingstrakten

#6 • Uppdaterat: 2009-05-06 00:54
Roger (ej verifierad)

Köpte en Corsa i december -08, den går jättebra och är nöjd med bilen. Har svårt dock att få ner den under 0,5 l /mil. Pendlar mellan sthlm gävle varje vecka.
Fick tyvärr byta turbon efter 400 mil.. något känns som dom snålat på kvaliten på den.

#7 • Uppdaterat: 2010-09-02 03:08
raymond bredin (ej verifierad)

hejsan . igen . nu har jag fått byta turbo igen för 3e gången . nu vid 7000 mil

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.