Opel Flextreme GT/E är ett nytt koncept som ska visa hur framtidens bilar från Opel kommer att se ut. Bilen arbetar med aktiv aerodynamik och rullar sex mil enbart på el.
Opel blev till slut kvar inom GM-koncernen och arbetar nu för att förnya sitt varumärke.
Ett led i detta arbete är nya konceptbilen Opel Flextreme GT/E som avtäcks för första gången på Genèvesalongen i början av mars.
Visar framtidens Opel
Bilen ska enligt Opel med tysk precision visualisera det som karaktäriserar Opels nya varumärke.
- Flextreme GT/E visar hur framtidens produkter från Opel kommer att se ut, säger Frank Weber, chef för produktutveckling på Opel.
- Den visar tydligt den produktstrategi vi kommer att ha för alla våra framtida bilar, både stora och små och i alla marknadssegment.
Elbil i stor bil
Tanken bakom Opel Flextreme GT/E är också att visa att tekniken bakom kommande plug in-hybriderna Chevrolet Volt och Opel Ampera kan användas i större bilar.
Opel själva beskriver Flextreme GT/E som en femdörrars coupé.
Bilen har en mjukt muskulös kaross, är fyrsitsig och bakdörrarna är upphängda baktill, precis som på kommande flexbilen Opel Meriva.
Handtag och ytterspeglar borta
Stor möda har lagts ned på att optimera den 4,7 meter lång bilens aerodynamik.
Till att börja med är bilen endast 1,3 meter hög och har ett plant och tätat underrede.
Frontens luftintag har minimerats och dörrhandtagen har tagits bort och ersatts med ljussensorer som öppnar dörrarna när förare eller passagerare lägger sin hand emot dem.
De yttre backspeglarna är också ersatta med kameror i A-stolparna.
Aktiv aerodynamik
Aerodynamiken är också till viss del aktiv då karossformen kan ändras under färd när hastigheten är högre än 50 km/h.
Då fälls paneler ut längs karossen vid luftutsläppen bakom de bakre hjulhusen.
Panelerna är 35 centimeter långa och leder luftströmmarna bakom bilens bakre hörn.
Materialen har också valts med omsorg för att göra bilen så lätt som möjligt, med karossdelar av kolfiber, chassikomponenter i aluminium och glasrutor av polykarbonat.
0,16 liter per mil
Drivlinan är en densamma som i kommande Opel Ampera, eller Chevrolet Volt som bilen heter på andra sidan Atlanten.
En elmotor på 163 hästkrafter, som ger 370 newtonmeter från start, arbetar tillsammans med en fyrcylindrig 1,4-liters bensinmotor på 72 hästar.
Med det maskineriet blir toppfarten över 200 km/h och stillastående till 100 km/h klaras av på mindre än nio sekunder.
Förbrukningen stannar samtidigt på 0,16 liter per mil och koldioxidutsläpp är 40 gram per kilometer.
6 mil på el
Kraften fås av ett paket med litiumjonbatterier som är placerade under golvet vid baksätet. Att ladda upp batterierna tar mindre än tre timmar.
Räckvidden med batteridrift är 60 kilometer och totalt 500 kilometer med bensinmotorn.
Diskutera: Har Opel lyckats med sin nya produktstrategi? Vad tycker du om Opel Flextreme?
Ett led i detta arbete är nya konceptbilen Opel Flextreme GT/E som avtäcks för första gången på Genèvesalongen i början av mars.
Visar framtidens Opel
Bilen ska enligt Opel med tysk precision visualisera det som karaktäriserar Opels nya varumärke.
- Flextreme GT/E visar hur framtidens produkter från Opel kommer att se ut, säger Frank Weber, chef för produktutveckling på Opel.
- Den visar tydligt den produktstrategi vi kommer att ha för alla våra framtida bilar, både stora och små och i alla marknadssegment.
Elbil i stor bil
Tanken bakom Opel Flextreme GT/E är också att visa att tekniken bakom kommande plug in-hybriderna Chevrolet Volt och Opel Ampera kan användas i större bilar.
Opel själva beskriver Flextreme GT/E som en femdörrars coupé.
Bilen har en mjukt muskulös kaross, är fyrsitsig och bakdörrarna är upphängda baktill, precis som på kommande flexbilen Opel Meriva.
Handtag och ytterspeglar borta
Stor möda har lagts ned på att optimera den 4,7 meter lång bilens aerodynamik.
Till att börja med är bilen endast 1,3 meter hög och har ett plant och tätat underrede.
Frontens luftintag har minimerats och dörrhandtagen har tagits bort och ersatts med ljussensorer som öppnar dörrarna när förare eller passagerare lägger sin hand emot dem.
De yttre backspeglarna är också ersatta med kameror i A-stolparna.
Aktiv aerodynamik
Aerodynamiken är också till viss del aktiv då karossformen kan ändras under färd när hastigheten är högre än 50 km/h.
Då fälls paneler ut längs karossen vid luftutsläppen bakom de bakre hjulhusen.
Panelerna är 35 centimeter långa och leder luftströmmarna bakom bilens bakre hörn.
Materialen har också valts med omsorg för att göra bilen så lätt som möjligt, med karossdelar av kolfiber, chassikomponenter i aluminium och glasrutor av polykarbonat.
0,16 liter per mil
Drivlinan är en densamma som i kommande Opel Ampera, eller Chevrolet Volt som bilen heter på andra sidan Atlanten.
En elmotor på 163 hästkrafter, som ger 370 newtonmeter från start, arbetar tillsammans med en fyrcylindrig 1,4-liters bensinmotor på 72 hästar.
Med det maskineriet blir toppfarten över 200 km/h och stillastående till 100 km/h klaras av på mindre än nio sekunder.
Förbrukningen stannar samtidigt på 0,16 liter per mil och koldioxidutsläpp är 40 gram per kilometer.
6 mil på el
Kraften fås av ett paket med litiumjonbatterier som är placerade under golvet vid baksätet. Att ladda upp batterierna tar mindre än tre timmar.
Räckvidden med batteridrift är 60 kilometer och totalt 500 kilometer med bensinmotorn.
Diskutera: Har Opel lyckats med sin nya produktstrategi? Vad tycker du om Opel Flextreme?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
OK! Opels framtid är en bensin hybrid, konstigt att ingen kommit på det tidigare...
Snyggt Opel. Elhybrid är kanske inte framtides lösning men ett steg på vägen, överlägset sprit i olika former. Men rörliga paneler funkar nog inte i vårt sö klimat utan passar nog bättre där dom inte fryser fast:-)
Kul med en så okonventionell bakdel. Heja Opel.
Hur klarar plåtarna(kolfber?) egentligen av trettiogradig kyla. Och funkar bilen överhuvudtaget i sträng. Och varför måste den gå i 200km/h? Undrar vad Saab ska kontra med?
jag tror inte att det här är någon standardverision utan något man vill sticka ut med för reklamens skull. Standardbilen kommer med all sannolikhet att ha en mer beskedlig el motor. Uppladdningstiden är väl beroende på hur många ampere/tim man tar ut, och hur mottaglig batterierna är. Man har ju tydligen testat och funnit att det går att ladda på 3 tim. Den tekniska begränsningen känner jag inte till, men kanske någon elektriker kan förklara?
Som vanligt när det gäller den här typen av bilar anger man orealistiska uppgifter när det gäller laddtider, körsträckor och förbrukning.
Att ladda batterierna fullt på tre timmar i ett 230V uttag ger vid 90% verkningsgrad max 10 kW och det lär inte räcka till 60 km.
Förmodligen måste man upp till strömstyrkor på 50 A för att på tillräcklig laddeffekt och detta är ganska orealistiskt.
Likaså bränsleförbrukningen på 0,16l/mil.
Hur är den uppmätt?
Gäller det enbart eldrift i 60km och därefter med bensinmotordrift?
Jag tror att den säkert blir snål, men inte så snål
Ser riktigt intressant ut, blir kul att se riktiga bilder på den från Geneve.
Klart bästa designen på länge rätt nytänkande och innovativ.
Kollar man noga på profilbilden så ser man några drag av Kadett C Coupé GT/E också, på taklinjen och bakdelen...snyggt.
Micke: Kolfiber klarar trettiogradig kyla bra. Skidstavarna som används i vinter-OS tex är gjorda i kolfiber ;).
Micke
Du har ju rätt, varför ska den gå i 200?
Men det är ju ett koncept och det mesta är fake!
PG har ju rätt i vad han skriver, det här är för reklamens skull och för att väcka uppmärksamhet.
Och det har man ju lyckats med.
Ja nog är förbrukningssiffrorna rejält underskattade. O,16 -var finns jämförbara siffror? Om jag inte tar fel, mäts förbrukningen på 100 km. Om det är den körcykeln kan det nog stämma, men förbrukningen nästföljande 100 km, vore mera intressant, liksom förbrukningen upp till 500 km och över det.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.