Som modell kom Astra 1991, som ersättare till Kadett.
Den andra generationen kom 1998 och blev avlöst 2004, då den tredje generationen Astra dök upp.
Det är den vi har tittat närmare på här.
Fyra karosstyper
En fjärde generation Astra kom i början av 2010.
Astra finns både som tre- och femdörrars halvkombi, kombi och som cabriolet.
Motoralternativen är flera, vanligast är en bensindriven maskin på 1,6 liter och 103 hk.
Minsta motorn är på 1,4 liter och 90 hk.
Det finns också en 1,8-litersmotor på 125 hk samt turbomotorer på 170 respektive 200 hk.
Toppmodellen Astra OPC har en tvålitersmotor på 240 hk.
Dieselar finns från 1,3 liter på 90 hk till 1,9 liter och 150 hk.
Däremellan finns 1,7-litersdiesel på 80 eller 100 hk samt 1,9-litersdiesel på 100 eller 120 hk.
Hög bullernivå
Astra är en trevlig bil att köra, med trygg och stabil väghållning.
Antisladdsystemet ESP fanns som tillval de första två åren och blev standard 2006.
Välj helst ett exemplar som har ESP, eftersom det höjer körsäkerheten markant, speciellt i halka.
Förarmiljön är lättöverskådlig, med tydliga instrument.
Men värme- och ventilationsreglagen är onödigt små och krångliga.
Komforten i framstolarna är acceptabel och baksätet är rymligt på ytterplatserna.
Mittplatsen är ogästvänligt hård och trång. Hög bullernivå är en trist komfortmiss.
Stort lastutryme
Bagageutrymmet i halvkombin är ett av klassens största.
Kombin rymmer givetvis ännu mer. Sikten i kombimodellen är godkänd.
Säkerheten håller hög klass, i Euro NCAP:s krocktest fick Astra högsta betyg, fem stjärnor.
Besiktningen klarar Astra bättre än medelbilen.
Men det finns andra fel att se upp med.
Flera småfel
Huggande koppling är ett problem som många ägare klagar på.
Strulande radio, kondens i lampor, krånglande luftkonditionering samt missljud från inredningen och framvagnen förekommer också.
På Vi Bilägares långtestbil från 2005 råkade vi ut för att instrumentbelysningen plötsligt slocknade.
Förarstolens inställningar fungerade inte heller.
Detta är bara två av flera irriterade småfel under testperioden.
Dyrt lådbyte
Krånglande lås har drabbat en del Astra, framför allt handlar det om låskistor på bakluckan som har fått bytas ut.
Det kostar ett par tusen kronor om inte garantin gäller längre.
Strejkande centrallås har också förekommit.
Kamremsbyte ska göras vid 15 000 mil, var noga med det för att undvika motorhaverier.
Opel hade problem med kamremmar på förra generationen av Astra, men nu verkar de hålla bättre.
Den halvautomatiska easytronic-lådan kan krångla, ibland så att bilen inte går att köra alls.
Oftast är det fel i styrelektroniken, men om hela växellådan behöver bytas blir det mycket dyrt.
Sjunkande priser
Opels rostskydd har blivit mycket bättre och Astra är i grunden bra konstruerad för att stå emot rost.
Men några missar finns ändå. Exempelvis har en del ägare vittnat om lacksläpp på karossen.
Stänklappar saknas också och det finns några obehandlade skarvar i bilens bakparti.
Vårt rostskyddsbetyg blev ändå en fyra.
Andrahandsvärdet är inte lika bra som för klassens mest populära modeller, men inte direkt dåligt heller.
Eftersom Astra genomgår en generationsväxling så kommer priserna att sjunka på de äldre modellerna.
Läs hela begagnattestet av Opel Astra i Vi Bilägare 08/2010.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Astra?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det låter bra att Opel fått stil på rostskyddet. Den sista bilen hustrun hade innan vi övergav Sverige och kylan 1995 var en Kadett Kombi av 1992 års modell. Den var helt sönderrostad efter bara tre år. I övrigt var det en mycket rymlig bil med tanke på de små yttermåtten.
Det finns andra bilmärken än de från Tyskland och Japan. Bara ett litet tips till redaktionen...
har en gtc turbo 2005 supernöjd otroligt stabil i höga farter.Inga fel hittils 7000 mil botrsett från ett litet lacksläpp på bakluckan fixades på garantin.Men jämfört med golf så föredrar jag golfen ,bättre stolar och mer praktisk invändigt
Vore ju bra om man kunde tala om på vilka årsmodeller dessa fel finns, det finna anledning misstänka att de flesta enbart gäller för 2004 och 2005.
Här låter det som felen är allmänna på alla Astra, så är det sannolikt inte alls.
Sådant slarv i texten vill vi inte se!
Omegas fel från 87 exempelvis fick belasta även modell 1999 i den allmänna retoriken, så slarvigt bör man inte uttrycka sig.
Den här Astran verkar väldigt bra vad gäller rostskydd, jag har haft en första generationens Astra-93, den rostade nåt hemskt. Efter knappt 6 år så byttes en bakskärm på garantin. Sen var den slut och jag fick snart byta den andra skärmen plus båda tröskellådorna som var som kex när bilprovningen kollade...
John, du känner till att det finns fler bilmärken än tyska och japanska, tack för info. Dessa två länder är störst i världen på bilar och gör de bästa. Inte undra på att de intresserar oss. Mina favoriter är Toyota och Volkswagen. Men Vi Bilägare tipsar även om Subaru, Landrover och Kia för den som är intresserad.
Inga av de fel som räknas upp av Vi bilägare är vanligt förekommande hos Astra. Visst förekommer det fel men liknande finns hos ett flertal bilmärken.
Det finns inga kvalitetsmissar av den typ som Vi bilägare vill göra gällande, och studerar man reservdelsstatistiken finner man att frekvensen fel av den art som Vib, återfinns hos alla fabrikat.
Det finns INGA svaga punkter av den art som vib påstår, men väl andra, men då på äldre modeller.
Jag köpte en -10 i höstas, uttagen -09. Har problem med vibrationer i karossen, koppling som gör det svårt att köra mjukt, lite småryckig motorgång, centrallås som låser/låser upp sig själv, ABS/antisladdsystem som inte fungerar (Sensor i ett nav som ska bytas). I övrigt går bilen bra med skön värme, kanonfin väghållning, justerar man stolen rätt så sitter man kanon. Rymlig och inte så bullrig som ni säger. Har 205/55-16 både vinter å sommardäck.
Vill påpeka att 1,6 motorn har 115hk fom. 2008. Krånglande ABS-nav kostar ca 6000kr/hjul att byta om du inte har elektronikförsäkring. Då ingår kablaget. Därav denna försäkring. Har bytt 2 st. samma sida vä, bak. Den 1:a på Opels garanti, den andra på försäkringen 1200kr. Pendeln till krängningshämmare, plast, gick vid 2200 mil ca 900kr
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.