
Norska sajten Motor har flera gånger tidigare testat räckvidden i nya elbilsmodeller. Nu har en ny omgång av räckviddstestet publicerats med 20 elbilar.
Som slutsegrare står Tesla Model 3 Long Range som klarade över 65 mil på en laddning i sommarvädret. Det innebär en förbrukning på 12,4 kWh/100 km. Därefter kommer Ford Mustang Mach-E med bakhjulsdrift samt Volkswagen ID 3 med stora batteriet.
Mest imponerande var kanske att stora suven BMW iX3 klarade sig med en förbrukning på 13,3 kWh/100 km. Det innebär att den tog sig över 55 mil trots ett relativt litet batteri jämfört med konkurrenterna. Drivlinan är effektiv men köparna får hålla tillgodo med bakhjulsdrift.

Nya utmanare
Koncernsyskonen Volkswagen ID 4 och Skoda Enyaq tog sig 53 respektive 52 mil på en laddning och strax därefter kom ytterligare en nykomling i form av Ioniq 5 med en räckvidd på 50 mil.
Polestar 2 har tidigare fått kritik för hög förbrukning och kort räckvidd, särskilt på vintern. I sommarklimat klarade den dock 46,7 mil vilket är nästan på kilometern lika långt som den officiella WLTP-räckvidden på 47 mil, kanske tack vare de uppdateringar som Polestar gjort. Men det är ändå nästan 19 mil kortare än den lika dyra konkurrenten Tesla Model 3 Long Range.
Motor kör räckviddstester två gånger om året med samma testrunda. Förarna följer hastighetsgränsen. I sommarens test lyckades 17 av 20 elbilar få en längre räckvidd än WLTP-siffran.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.