De flesta bilägare är vana vid att den utlovade förbrukningen och räckvidden inte alltid stämmer överens med verkligheten. Framför allt i elbilar kan förbrukningen variera stort beroende på körstil och väder – och det påverkar även räckvidden.
Organisationen Norges Automobil-Forbund (NAF) hävdar nu att räckvidden vid verklig körning är betydligt kortare än utlovat i elbilen Polestar 2, skriver sajten Motor.no. NAF kräver ett saftigt prisavdrag för kunderna på 70 000 norska kronor, ungefär lika mycket i svenska kronor, som kompensation.
Även den norska motsvarigheten till Konsumentverket håller med om att ägarna kan ha rätt till någon form av kompensation. Norska elbilsföreningen är dock osäker på om NAF kan få igenom kravet eftersom siffrorna uppges enligt WLTP-körcykeln.
Om NAF får rätt kan det få stora konsekvenser även för andra bilmärken
NAF har fått många klagomål från Polestar 2-ägare som är missnöjda med räckvidden. Om NAF får rätt kan det få stora konsekvenser även för andra bilmärken.
Samtidigt försöker ett svenskt företag tillsammans med bilägarna väcka en så kallad grupptalan mot Polestar.
Om Polestar förlorar och tvingas betala lägger det svenska företaget beslag på 34 procent av skadeståndet. I nuläget är det ”mer än 160 personer” som gått med i grupptalan mot Polestar, enligt företaget som planerar den, skriver sajten Bilbransje24.
Polestar har inte kommenterat uppgifterna.
Läs också: Volvo ber om ursäkt till elbilsägarna: ”Frustrerande”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.