Tesla Model S kom överlägset längst när norska tidningen Motor genomförde ett räckviddstest av elbilar i vinterklilmat. Förarna kunde köra 47 mil innan strömmen var slut och bilen fick bärgas.
Det är dock bara 77 procent av bilens officiella räckviddssiffra på 61 mil. Den större suven Tesla Model X kom 42 mil vilket var 83 procent av uppgiven räckvidd.
Faktum är att Hyundai och VW-koncernens elbilar har testets "mest ärliga" räckviddssiffra. Volkswagen e-Up och e-Golf kunde exempelvis köras 90 respektive 89 procent av den officiella räckvidden. Minst ärlig räckviddssiffra har Opel Ampera-e, Jaguar I-Pace och Tesla Model 3.
Även om Tesla var i topp när det gäller räckvidden flåsade Kia och Hyundai i nacken. Hyundai Kona kom ungefär lika långt som Tesla Model 3 och varken Kia e-Niro eller e-Soul kom långt efter.
Den stora suven Audi e-tron deltog i testet i två versioner: 55 Quattro med större batteri och 34 mils räckvidd, och 50 Quattro som kom 26 mil. Merkostnaden på 92 400 kronor ger alltså köparen ytterligare åtta mils räckvidd enligt det här testet, eller 11 550 kronor per mil.
I förhållande till bilens pris imponerar Renault Zoe med 31 mils räckvidd. Stora suven Mercedes EQC kommer dock inte lika långt trots att den är ordentligt mycket dyrare.
Testet genomfördes på norska vägar och startade när termometern stod på tre plusgrader. Kallaste temperaturen var sex minusgrader och innertemperaturen sattes till 21 grader.
Vi ska dock komma ihåg att bilarnas batterier inte var uppvärmda när testet började. Testet genomfördes med kalla batterier vilket ger kortare räckvidd. Elbilsbatterier kan värmas upp innan föraren kör iväg vilket ger högre effektivitet och längre räckvidd.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.