För den som kör elbil är det ingen hemlighet att förbrukningen varierar betydligt mer under olika årstider än med en vanlig bensin- eller dieselbil. På vintern kan det innebära att räckvidden blir betydligt kortare än på sommaren.
Alla elbilar försöker på olika sätt att gissa sig till hur lång räckvidden blir. Men alla modeller har inte lika avancerade algoritmer för att beräkna räckvidden under olika förhållanden. Siffran som bilen uppger kan i själva verket vara 100 procent fel, visar en ny granskning som företaget Spark EV Technology gjort.
Det riskerar att sätta käppar i hjulen för omställningen till eldrift när många bilägare helt enkelt inte kan lita på sina bilar, hävdar företaget som tagit fram mer avancerad teknik för att beräkna räckvidden.
– Elbilar måste ge korrekt och pålitlig information om hur långt bilägarna kan köra innan de måste ladda, annars kommer förtroendet för tekniken och kundernas acceptans för elbilar minska, säger James Marco, professor på University of Warwick.
Läs också: Elbilstestet avslöjar: Så lång blir räckvidden på vintern
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.