Norska elbilsföreningen gör just nu ett vintertest av elbilar. Hittills har testförarna kört 150 mil längs norska vintervägar.
Årets testbilar är Volkswagen ID 3, Porsche Taycan 4S med det större Performance Plus-batteriet, BMW iX3, Polestar 2 och nykomlingen Citroën e-C4.
Bilarna laddas fullt varje natt men förarna fick ändå snabbladda längs vägen. Efter 37 snabbladdningssessioner stod Porsche Taycan som klar vinnare sett till högsta genomsnittliga laddeffekt. Citroën e-C4 hade lägst laddeffekt bland testbilarna.
För föraren är det viktigt att bilen själv kan uppskatta ungefär hur lång räckvidden är på vintern. Där visade sig Citroën och Polestar vara sämst med väl ”optimistiska” gissningar. Volkswagen överraskade med mer realistiska gissningar.
Porsche kommer längst, men sett till bilens pris imponerar inte räckvidden
VW ger mycket räckvidd för pengarna
Testförarna har ännu inte hunnit göra något räckviddstest – det kommer senare i veckan – men med utgångspunkt i bilarnas förbrukning går det att göra en uppskattning om hur lång räckvidden blir på vintern.
Porsche kommer längst, 31 mil, men sett till bilens pris är det inte imponerande. BMW och Polestar är mindre dyra men kommer nästan lika långt. Volkswagen ger dock riktigt mycket räckvidd för pengarna. Sämst blir Citroën.
Även sett till hur många procent räckvidd bilarna har i förhållande till den officiella WLTP-räckvidden hamnar Citroën sist. På vintern kommer den mellan 54 och 57 procent av WLTP-siffran. De övriga kommer mellan 63 och 67 procent.
Läs också: Elbilstestet avslöjar: Så lång blir räckvidden på vintern
Samtliga bilar har dubbfria vinterdäck och temperaturen låg på mellan 1 plusgrad och 20 minusgrader. Klimatanläggningen i bilen sattes på 20 grader.
Citroën | VW | Polestar | BMW | Porsche | |
Beräknad räckvidd, mil | 19 | 26,5 | 30 | 30 | 31 |
Förbrukning, kWh/mil | 2,11 | 2 | 2,56 | 2,3 | 2,63 |
Bästa notering snabbladdning (snitt, kW) | 43 | 51,5 | 61,6 | 55,9 | 76 |
Procent av WLTP-räckvidd | 57 | 63 | 64 | 66 | 67 |
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.