Nästa artikel
Elbilstestet avslöjar: Så lång blir räckvidden på vintern
Nyheter

Elbilstestet avslöjar: Så lång blir räckvidden på vintern

Publicerad 24 mars 2020 (uppdaterad 8 februari 2022)
Tesla hamnar återigen dåligt till i ett räckviddstest i nordiskt vinterklimat. Allra mest ärlig räckviddssiffra har Hyundai och Volkswagen.

Moderna elbilar drar knappt 20 procent mer energi på vintern än den officiella förbrukningssiffran enligt körcykeln WLTP. Det är resultatet av ett norskt vintertest av totalt 20 elbilar.

Testet är gjort av norska bilistorganisationen NAF och bilarna kördes på olika vägar – från stadstrafik till landsvägar och bergspass – mellan Oslo till Hafjell. Hastigheten pendlade mellan 60 till 110 km/h och bilarna kördes tills batteriet var tomt.

Störst avvikelse mellan körcykeln och verklig trafik hade Opel Ampera-e, där räckvidden var 30 procent kortare på vintern. Volkswagen e-Golf och de tre elbilssyskonen e-Up, Seat Mii Electric och Skoda Citigo-e har däremot en mycket ”ärligare” räckviddssiffra.

Allra mest ärlig var Hyundai Kona Electric med en uppgiven räckvidd på 45 mil. Den kom 40,5 mil. Teslas modeller övertygade med lång räckvidd men fick samtidigt kritik för att förbrukningen blir ordentligt mycket högre på vintern än i testlabbet – något som kanske Teslas kommande suv Model Y ska råda bot på, eftersom den får värmepump.

NAF gjorde också ett laddtest där bilarna först kördes i minst två timmar för att värma upp batterierna och sedan laddades från 10 till 80 procent i två minusgrader. Här lyckades Audi e-tron allra bäst medan Renault Zoe knappast är någon snabbladdningsmästare varken i kallt eller varmt klimat.


Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.