När norska tidningen Motor tillsammans med Norges Automobilforbund (NAF) testade räckvidden i tio relativt nya elbilar stod två modeller som tydliga vinnare.
Allra längst räckvidd hade Tesla Model 3 Long Range Dual Motor som kom 51,4 mil på en laddning. Den har numera värmepump vilket kan förbättra räckvidden på vintern.
Den bakhjulsdrivna varianten av Ford Mustang Mach-E med stora batteriet kom 50,2 mil på vintervägarna, med en förbrukning på 19 kWh/100 km. Kortast räckvidd fick Citroën och Lexus.
”Det är det överlägset bästa resultatet vi haft i ett vintertest”
Men tittar vi istället på vilka bilmodeller som ligger närmast den uppgivna räckviddssiffran enligt WLTP-körcykeln är det BMW iX3 som imponerar. Den tappade bara fyra procent av sin officiella räckvidd. Bilen är bakhjulsdriven och har en relativt effektiv drivlina jämfört med konkurrenterna.
”Det är det överlägset bästa resultatet vi haft i ett vintertest”, uppger tidningen.
Volkswagen ID 3 och Volvo XC40 har betydligt större avvikelser (uppemot 19 procent), men det är inte ovanligt i elbilsvärlden. Polestar 2 får däremot bakläxa. Där är skillnaden mellan verklig och uppgiven räckvidd över 26 procent, och bilen klarar bara 34,4 mil på en laddning.
Testet genomförs flera gånger om året i olika väderförhållanden. Teststräckan är fast – det är alltid samma runda som används. Årets vintertest bjöd på 3–4 plusgrader vid start och fem minusgrader mot slutet.
Så klarar elbilarna vintern
Räckviddstestet genomförs av norska tidningen Motor och Norsk Automobilforbund. Avvikelsen anger skillnaden mellan uppgiven och verklig räckvidd i procent. Förbrukningen visas i kWh/100 km. Laddningen mäts mellan 8 och 80 procent vid en snabbladdare.
Bilmodell | Räckvidd | Avvikelse | Förbrukning | Laddning |
Tesla Model 3 Long Range | 514 km | −11,37% | 13,6 | 30 min |
Ford Mustang Mach-E 2WD | 502 km | −17,70% | 19,0 | 45 min |
BMW iX3 | 432 km | −4,00% | 17,0 | 38 min |
Ford Mustang Mach-E 4WD | 430 km | −20,37% | 20,0 | 45 min |
Polestar 2 | 344 km | −26,49% | 21,0 | 43 min |
Xpeng G3 | 341 km | −24,39% | 16,7 | 57 min |
VW ID.3 1st Plus | 340 km | −18,66% | 16,6 | 45 min |
XC 40 Recharge P8 | 332 km | −18,82% | 21,8 | 40 min |
Citroën ë-C4 | 261 km | −22,55% | 16,3 | 32 min |
Lexus UX 300e | 257 km | −16,82% | 19,0 | 53 min |
Rättelse: I en tidigare version av den här artikeln stod att Ford hade längre räckvidd än Tesla. Det stämmer inte – vi har uppdaterat artikeln och tabellen. Vi beklagar felet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.