Nästa artikel
Nytt vintertest av elbilar: Så lång (eller kort) blir räckvidden
Nyheter

Nytt vintertest av elbilar: Så lång (eller kort) blir räckvidden

Publicerad 18 mars 2021 (uppdaterad 18 mars 2021)
Ett nytt räckviddstest avslöjar hur elbilarna klarar sig i vinterklimat. BMW levererar imponerande bra siffror medan Polestar får bakläxa.

När norska tidningen Motor tillsammans med Norges Automobilforbund (NAF) testade räckvidden i tio relativt nya elbilar stod två modeller som tydliga vinnare.

Allra längst räckvidd hade Tesla Model 3 Long Range Dual Motor som kom 51,4 mil på en laddning. Den har numera värmepump vilket kan förbättra räckvidden på vintern.

Den bakhjulsdrivna varianten av Ford Mustang Mach-E med stora batteriet kom 50,2 mil på vintervägarna, med en förbrukning på 19 kWh/100 km. Kortast räckvidd fick Citroën och Lexus.

”Det är det överlägset bästa resultatet vi haft i ett vintertest”

Polestar 2 klarar bara 34,4 mil – hela 17 mil kortare än Tesla Model 3.

Men tittar vi istället på vilka bilmodeller som ligger närmast den uppgivna räckviddssiffran enligt WLTP-körcykeln är det BMW iX3 som imponerar. Den tappade bara fyra procent av sin officiella räckvidd. Bilen är bakhjulsdriven och har en relativt effektiv drivlina jämfört med konkurrenterna.

”Det är det överlägset bästa resultatet vi haft i ett vintertest”, uppger tidningen.

Volkswagen ID 3 och Volvo XC40 har betydligt större avvikelser (uppemot 19 procent), men det är inte ovanligt i elbilsvärlden. Polestar 2 får däremot bakläxa. Där är skillnaden mellan verklig och uppgiven räckvidd över 26 procent, och bilen klarar bara 34,4 mil på en laddning.

Testet genomförs flera gånger om året i olika väderförhållanden. Teststräckan är fast – det är alltid samma runda som används. Årets vintertest bjöd på 3–4 plusgrader vid start och fem minusgrader mot slutet.

Läs också: Så länge kan elbilen stå på ”tomgång” på vintern

Så klarar elbilarna vintern

Räckviddstestet genomförs av norska tidningen Motor och Norsk Automobilforbund. Avvikelsen anger skillnaden mellan uppgiven och verklig räckvidd i procent. Förbrukningen visas i kWh/100 km. Laddningen mäts mellan 8 och 80 procent vid en snabbladdare.

Bilmodell Räckvidd Avvikelse Förbrukning Laddning
Tesla Model 3 Long Range 514 km −11,37% 13,6 30 min
Ford Mustang Mach-E 2WD 502 km −17,70% 19,0 45 min
BMW iX3 432 km −4,00% 17,0 38 min
Ford Mustang Mach-E 4WD 430 km −20,37% 20,0 45 min
Polestar 2 344 km −26,49% 21,0 43 min
Xpeng G3 341 km −24,39% 16,7 57 min
VW ID.3 1st Plus 340 km −18,66% 16,6 45 min
XC 40 Recharge P8 332 km −18,82% 21,8 40 min
Citroën ë-C4 261 km −22,55% 16,3 32 min
Lexus UX 300e 257 km −16,82% 19,0 53 min

Rättelse: I en tidigare version av den här artikeln stod att Ford hade längre räckvidd än Tesla. Det stämmer inte – vi har uppdaterat artikeln och tabellen. Vi beklagar felet.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.