Ny statistik visar att BMW minskade sina genomsnittliga koldioxidutsläpp mest under 2008. Fiats minskning var mer blygsam, men italienarnas vagnpark släpper ändå ut minst. Se hela listan.
År 2015 ska alla tillverkares vagnparker i genomsnitt släppa ut 130 gram koldioxid per kilometer, enligt ett mål antaget av EU. Målet har flera gånger justerats mot högre utsläpp efter att först varit 120 gram koldioxid per kilometer till 2005.
Liten förbättring överlag
Med anledning av denna målsättning för trafikorganisationen European Federation for Transport and Environment statistik över de största tillverkarnas koldioxidutsläpp.
Bland de 14 tillverkare som ingår i undersökningen var den genomsnittliga förbättringen för 2008 i jämförelse med året dessförinnan 3,3 procent.
CO2-utsläpp, 2008 i jämförelse med 2007:
Biltillverkare | Försäljning 2008 | Genomsnittligt CO2-utsläpp (g/km) | ||
2008 | 2007 | % | ||
1. BMW | 784,736 | 154 | 172 | 10.2% |
2. Mazda | 229,596 | 158 | 172 | 8.2% |
3. Hyundai | 467,673 | 149 | 161 | 7.6% |
4. Ford | 1,388,335 | 152 | 163 | 6.7% |
5. Suzuki | 229,074 | 156 | 164 | 4.9% |
6. Nissan | 323,340 | 161 | 168 | 4.0% |
7. Daimler | 760,925 | 175 | 182 | 3.8% |
8. Volkswagen | 2,870,570 | 159 | 165 | 3.3% |
9. Renault | 1,253,371 | 143 | 147 | 3.2% |
10. Fiat | 1,131,005 | 138 | 142 | 2.9% |
11. Toyota | 784,054 | 147 | 150 | 2.4% |
12. GM | 1,366,069 | 153 | 157 | 2.3% |
13. Honda | 245,395 | 154 | 157 | 2.2% |
14. Peugeot-Citroen | 1,794,593 | 139 | 142 | 2.0% |
Genomsnitt | - | 153.5 | 158.7 | 3.3% |
DISKUTERA: Hur tolkar du statistiken?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur listan tolkas? Skall man vara elak vill jag påstå att den släppts av BMW. Personligen hade jag inte presenterat statistiken på det sättet, men frågan är naturligtvis vad man vill ha ut av den.
Hur jag tolkar statistiken? Stora, motorstarka bilar förbrukar generellt mer bränsle än mindre bilar. Ett så'nt scoop! Koldioxid-"utsläpp" är en meningslös storhet att ange, då den för det första är helt ointressant i sig (om man inte är pseudovetenskapligt klimatreligiös) och då den för det andra är direkt proportionell mot bränsleförbrukningen som är en intressant storhet som alltid redan anges.
Jag tror bara att det just är statestik.
I verkligheten är nog nått helt annat.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.