Nästa artikel
Plakatpolitik och löftesbrott!
Nyheter

Plakatpolitik och löftesbrott!

Publicerad 17 mars 2009 (uppdaterad 23 mars 2011)
Vibilagare.se fortsätter att öppna upp hemsidan för debatt. Den här gången är det Kenneth Winsborg, talesman för bensinskatteuppror.se, som får komma till tals. Han anser att Alliansregeringens förslag i klimatpropositionen är delvis riktigt usla.

Alliansregeringens förslag i klimatpropositionen är delvis riktigt usla.

Allianspartierna borde skämmas över att nu föreslå ytterligare en höjning av skatten på diesel. Det skulle i så fall bli det femte klara löftesbrottet i förhållande till de under valrörelsen extremt tydliga löftena om att sänka just bensin- och dieselskatterna.
 
Nu talar man om att uppnå klimatmålen med just en höjning på 40 öre litern av dieselskatten. Det finns inga som helst belägg för att en ytterligare höjning av den redan för höga svenska koldioxidskatten på just vägtransporter skulle ge några positiva klimateffekter.

Skall regeringen uppnå något i klimatsammanhang är det internationella överenskommelser och globala system som gäller. Sveriges bilister och åkare betalar redan världens högsta koldioxidskatt. Har det hjälpt klimatet? Nej - men det fyller på Borgs och tidigare Nuders kassakistor.
 
När man läser argumentationen om bränsleskatterna och miljöargumenten så märks det tydligt hur falskt det klingar. Om sambanden mellan höjd dieselskatt och uppnådda miljövinster var så glasklara och bevisbara så skulle ju problemen och måluppfyllnaden redan vara löst.

Regeringen och Anders Carlgren har nämligen glömt, eller aldrig varit medvetna om, att sedan alliansens tillträde efter valet 2006 så har skatten på diesel redan höjts med hela 84 öre litern. De stordåd som skall uppnås med nästa höjning på 40 öre borde redan ha inträffat två gånger om.
 
Någon effekt på klimatet har varken vi eller regeringen kunnat konstatera av den enkla anledningen att hela detta skattespel ur klimatsynpunkt bara är obevisade teoretiska konstruktioner.
 
Den enda effekten av att vi ytterligare höjer världens högsta koldioxidskatt blir att svenska medborgare, svenska företag och på sikt hela Sverige blir fattigare.
 
Stryk planerna på dieselskattehöjning i den kommande klimatproppen. Börja i stället att sänka de svenska bensin & dieselskatterna så att vi kan få en globalt harmoniserad situation.
 
Regeringen säger själv att vi bara står för 0,2 procent av världens koldioxidutsläpp. Svenska privatbilister står för inte ens en femtedel av dessa 0,2 procent. Dessutom sjunker privatbilisternas utsläpp varje år. Varför skall vi springa mil före länder som Kina, USA och Indien där de gigantiska utsläppen sker.

Besinna er! Piska inte vanligt folk i Europas glesbygdshörn med orimliga straffskatter på vår nödvändiga rörlighet.
 
Kenneth Winsborg
Talesman för bensinskatteuppror.se

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-03-17 12:26
Owe Karlson (ej verifierad)

Jaa, jag håller med Kenneth helt. Det får väl för höge farao vara nog nu. Låt oss invänta de stora utsläppsländernas drag. Slutligen knappast någon i världen vet vad Sverige är och vad vi gör här bryr man sig föga om.

#2 • Uppdaterat: 2009-03-17 12:29
JOM (ej verifierad)

Håller helt och hållet med Kenneth!!!!!

#3 • Uppdaterat: 2009-03-17 13:11
Anders (ej verifierad)

Ja, det är tokigt så det förslår. Men vad har hänt i utvecklingen av vätgas som drivmedel. Något bättre för utsläppen finns ju inte. Känner Du till några riskkapitalister för detta, kontakta mig, så kör vi.

#4 • Uppdaterat: 2009-03-17 13:15
Sven Lilja (ej verifierad)

Kenneth är en klokhetens man och vishetens försvarare.
Om man är så urbota begränsad i sin verklighetsuppfattning att man fortfarande (trots flera prishöjningar) tror att högre bensinskatter har någon som helst effekt på utsläppen borde man inte sitta i regeringen.
Om man dessutom är så urbota begränsad i sin klokhet att man tror att minskad bilkörning ger oss en bättre värld borde man inte yttra sig alls.
Bilismen betyder mycket för vårt glest befolkade land, så är det och så skall det vara. Frihet, flexibilitet och trygghet ska inte skuffas undan för att öka statens intäkter till kassan. Hur dyra kan Carlgrens kinakragar vara?
Det finns bättre sätt att möta framtiden och det måste vi göra regeringen varse om.

#5 • Uppdaterat: 2009-03-17 13:15
Eva-Lotta (ej verifierad)

Jag stödjer också Kenneth och säger som Owe: Låt oss vänta på de stora utsläppsländernas drag. Många länder som Kina, Indonesien och andra "tigerekonomier i Sydostasien har ju inte ens bensinskatt. De tom subventionerar sina medborgares och företags transporter. Här har Reinfeldt ett stort jobb med internationell samordning. Ett bra första steg vore en skattesänkning i Sverige.
När skatten hela tiden höjs på transporter i Sverige flyttar produktionen till de länder som subventionerar bensin- och dieselpriset. Vad är det för miljönytta med det?

#6 • Uppdaterat: 2009-03-17 13:17
Hayrullah (ej verifierad)

Bilisterna pungslås på skatter av två skäl. Det ena är självklart för att öka skatteintäkterna. Det andra är för att hindra folk att röra sig vart och när de vill. Genom att tvinga folk att åka med politikernas busslinjer tar man ifrån dem deras frihet. Allt under namnet av den politiskt korrekta klimatfrågan. Bilskatterna borde bli en valfråga igen. Denna gången på allvar.

#7 • Uppdaterat: 2009-03-17 13:18
Roy (ej verifierad)

"Om inte jag gör det, så är det alltid någon annan som gör det."
Världens äldsta ursäkt. Det må gälla nedskräpning, utnyttjande av bidrag (eller avdrag), försäljning av vapen - eller miljöutsläpp.
"Vi släpper ut så lite skit, så i det stora hela spelar det ingen roll vad vi gör." Nä, för något eget samvete har man ju inte...
(Jag gissar att Kenneth inte orkar bära med sig kolapappret hem från skogspromenaden heller - om han nu vet vad en skog är.)
"Ingen i hela världen bryr sig om vad vi gör här i avkroken Sverige."
Svenska myndigheter sneglar ganska så mycket på andra länder. Det finns faktiskt andra länder som i flera avseenden har hårdare regler än vad vi har. Och det har hänt vid flera tillfällen tidigare att andra länder sneglat på Sverige och till och med haft oss som förebild.
Faktum är att just bränsleskatt är det enda rimliga - om den baseras på något vettigt, teknikoberoende - som t ex koldioxid. (Det är förvisso inte det enda som kommer ut ur avgasröret, men är ändå en skaplig mätfaktor - åtminstone för fossila bränslen.) Ta istället bort vägskatten eller låt den baseras på bilars axeltryck för att kompensera för olika vägslitage (och då gälla för alla fordon över t ex 1,5 ton oavsett bränsleslag). Eller förenkla och ta bort den helt och beräkna fordonsskatten på samma grund.
Anser man det vara möjligt och nödvändigt, så kan för all del bränsleskatten vara lägre i glesbyggd - hur man nu väljer att definiera det.
Om diesel totalt sett är ett renare bränsle än bensin, är det enda argumentet för att den ska ha lägre skatt. Jag anser (tror) att diesel ska ha lägre skatt - lite.
Men, som sagt, vägskatt för endast dieselfordon är rent löjlig och saknar all rimlig grund!

Hyllar jag då regeringens förslag?
Nej, definitivt inte! Det är väldigt ogenomtänkt och ofullständigt.
Sen kan man ju alltid resoner kring vilken nivå bränsleskatten bör ligga.

#8 • Uppdaterat: 2009-03-17 13:25
Bernt L (ej verifierad)

Ännu en gång så blir bilen en klassfråga som tydligen bara ska kunna köras av folk med stora inkomster. Vad ska hända med alla oss som bor ute i landet och behöver bilen för att kunna köra (långt!) till jobbet? Mister vi jobben kan vi inte betala skatt alls och då blir det inga pengar att förbättra miljön med heller.

#9 • Uppdaterat: 2009-03-17 13:30
Sven Lilja (ej verifierad)

Roy!
Vägslitage är en komplicerad fråga. Man har försökt att räkna ut hur mycket olika typer av däck, axeltryck och andra faktorer sliter på vägen men inte lyckats hitta någon "vetenskaplig sanning".
Det du skriver är raljant. Men under den tråkiga attityden hittar man en befogad vilja att förbättra vår miljö. Och det skall vi!
Men man gör det inte genom högre drivmedelsskatter - tvärtom borde man satsa på att hitta framidens fordon och drivmedel i stället för att begränsa dagens. Det är ett bakåtsträvande à la miljöpartiet.
"Vi är nöjda nu" kan man tycka. Problemet är att dessa tyckare alltid varit nöjda. "Vi är nöjda nu" hörde man säkert redan på medeltiden. Det leder ingen vart.
Låt oss mötas - hand i hand - och gå mot framtiden!

#a • Uppdaterat: 2009-03-17 14:13
Markus (ej verifierad)

En sänkning av koldioxidskatten är idag politiskt självmål. Det måste även bilisterna inse. Bensinskatteuppror.se bygger på en vansinnig idé: Att det är bättre att skattebefria bensinen så vi med fart och kläm tömmer oljekällorna utan att ta fram allternativ. Visst behöver skatterna harmoniseras: USA och länderna med inga eller obefintliga bränsleskatter behöver skaffa eller höja sina skatter. Det är inte Sverige som ska sänka sina!
Däremot har han rätt i att en ensidig höjning av dieselskatten verkar märklig med dagens bränslepriser.
Det är också märkligt att regeringen inte inför en kilometerskatt på yrkestrafik (han har nämligen helt rätt i att privatbilisterna minskar sina CO2-utsläpp, men det gäller inte transportsektorn som ökar sina).
Dessutom är ju ett löftesbrott ett löftesbrott, det kommer man ju inte ifrån.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.