Svåra tider råder för svensk bilindustri. Men på de svenska vägarna finns det ljuspunkter. Finanskrisen ger färre bilar på vägarna, snabbare resväg - och säkrare trafik.
- I januari i år var framkomligheten på alla stora trafikleder betydligt bättre än i januari förra året, säger Stellan Tengroth på Vägverket region Väst, till Göteborgs-Posten.
Det är Göteborgs-Posten som rapporterar om att den rådande finanskrisen har en positiv inverkan på trafiken i Sverige. Hittills i år har det totala trafikarbetet på de svenska vägarna minskat med tre procent. Lastbilstrafiken har minskat med drygt sex procent - och personbilstrafiken med tre procent.
Färre döda i trafiken
Den minskande trafiken har lett till att antalet dödade och svårt skadade på de svenska vägarna har minskat påtagligt.
Till och med 18 mars i år har 49 personer omkommit i trafiken, vilket kan jämföras med motsvarande perioder de senaste åren då omkring 75 personer omkommit.
"Resorna snabbare"
Den minskande trafiken har även fått positiva effekter på körtiderna. I Göteborg rapporteras det nu om att resorna i staden går snabbare.
- Trafiken har varit mycket nära kapacitetstaket på många leder i Göteborgsområdet de senaste åren. Det räcker med några procents minskning för att köerna skall bli färre och kortare och för att bilresorna skall bli betydligt snabbare, säger Stellan Tengroth.
Det är Göteborgs-Posten som rapporterar om att den rådande finanskrisen har en positiv inverkan på trafiken i Sverige. Hittills i år har det totala trafikarbetet på de svenska vägarna minskat med tre procent. Lastbilstrafiken har minskat med drygt sex procent - och personbilstrafiken med tre procent.
Färre döda i trafiken
Den minskande trafiken har lett till att antalet dödade och svårt skadade på de svenska vägarna har minskat påtagligt.
Till och med 18 mars i år har 49 personer omkommit i trafiken, vilket kan jämföras med motsvarande perioder de senaste åren då omkring 75 personer omkommit.
"Resorna snabbare"
Den minskande trafiken har även fått positiva effekter på körtiderna. I Göteborg rapporteras det nu om att resorna i staden går snabbare.
- Trafiken har varit mycket nära kapacitetstaket på många leder i Göteborgsområdet de senaste åren. Det räcker med några procents minskning för att köerna skall bli färre och kortare och för att bilresorna skall bli betydligt snabbare, säger Stellan Tengroth.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Naturligtvis blir det säkrare på vägarna utan långtradare. Mindre ryckighet och färre svåra omkörningar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.