Nyregistreringarna av dieselbilar ökar kraftigt i Sverige. Det visar BIL Swedens läns- och kommunfördelade statistik för januari-juni.
- Den ökade andelen dieselbilar är mycket positiv ur miljösynpunkt, och är en viktig förklaring till de snabbt sjunkande koldioxidutsläppen från nya bilar, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden, och fortsätter:
- En dieselbil släpper ut 20 procent mindre koldioxid och förbrukar 30 procent mindre bränsle än en motsvarande bensinbil.
Dieselbilar är på frammarsch i Sverige. BIL Swedens läns- och kommunfördelade statistik för perioden januari-juni visar att nyregistreringarna av dieselbilar ökar kraftigt.
- För bara fem år sedan var dieselandelen i Sverige endast 10 procent. Vi har nu äntligen fått en europaanpassning av den svenska bilmarknaden och i juni var 50 procent av alla nya bilar dieslar vilket är ungefär samma nivå som europasnittet, säger Bertil Moldén.
Miljöbilsklassade dieselbilar med koldioxidutsläpp på högst 120 g/km ökar mest och står numera för den största andelen av miljöbilsregistreringarna i riket som helhet.
Jämtland i topp
Den högsta dieselandelen under perioden januari-juni hade Jämtlands län med 65,8 procent dieselbilar av de totala nyregistreringarna i länet.
Därefter följer Norrbottens län med 63,7 procent, Västerbottens län med 60,6 procent, Dalarnas län med 57,9 procent och Västernorrlands län med 56,7 procent.
Riksgenomsnittet för dieselandelen var 50,0 procent i juni i år jämfört med 38,8 procent motsvarande månad ifjol. Under perioden januari-juni i år var dieselandelen 48,5 procent, vilket kan jämföras med 38,5 procent under motsvarande period ifjol.
- En dieselbil släpper ut 20 procent mindre koldioxid och förbrukar 30 procent mindre bränsle än en motsvarande bensinbil.
Dieselbilar är på frammarsch i Sverige. BIL Swedens läns- och kommunfördelade statistik för perioden januari-juni visar att nyregistreringarna av dieselbilar ökar kraftigt.
- För bara fem år sedan var dieselandelen i Sverige endast 10 procent. Vi har nu äntligen fått en europaanpassning av den svenska bilmarknaden och i juni var 50 procent av alla nya bilar dieslar vilket är ungefär samma nivå som europasnittet, säger Bertil Moldén.
Miljöbilsklassade dieselbilar med koldioxidutsläpp på högst 120 g/km ökar mest och står numera för den största andelen av miljöbilsregistreringarna i riket som helhet.
Jämtland i topp
Den högsta dieselandelen under perioden januari-juni hade Jämtlands län med 65,8 procent dieselbilar av de totala nyregistreringarna i länet.
Därefter följer Norrbottens län med 63,7 procent, Västerbottens län med 60,6 procent, Dalarnas län med 57,9 procent och Västernorrlands län med 56,7 procent.
Riksgenomsnittet för dieselandelen var 50,0 procent i juni i år jämfört med 38,8 procent motsvarande månad ifjol. Under perioden januari-juni i år var dieselandelen 48,5 procent, vilket kan jämföras med 38,5 procent under motsvarande period ifjol.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nu är många dieslar miljöbilar som skattebefrias under fem år. Trots det kommer de att straffbeskattas gentemot bensinbilarna när de blivit fem år. Var finns logiken?
För miljön spelar bränslet man kör på ingen roll, men människan påverkas negativt av nano partiklarna från dieselbilar
Dagens dieslar har partikelfilter.
Dieslarna straffskattas utav någon outgrundlig anledning.
Här i Sverige kör vi ju med mycket miljövänligare dieselbränsle än övriga europa.
Det är definitivt INTE bra för miljön med fler dieselbilar. Och våran hälsa glömmer vi bort förstås bort. Byta ett fossilbränlse till ett annat känns inte klokt när vi har förnyelsebara bränslen att välja på. Förhoppningsvis är dieselbilarnas tid som "miljöbil" snart slut. Staten, dvs vi skattebetalare, ska inte subvensionera dieselbilar!
Förbjud Bensin, Diesel & Etanol -bilar! Häst och vagn har fungerat bra i årtusenden! Rösta rätt i Höst. Tänk på miljön!
Knutte det är inte alls outgrundligt, det är partiklarna som är mindre än vad partikelfilter klarar att fånga upp som sätter sig i lungor hos människan och ger canser....
Bort med dieselbilarna från vägarna......
Vad händer om några år; Kommer ga slitna dieselbilar/-motorer att lukta=släppa ut lika mkt skit/sot som de ga Mercedesar o likn gör nu? I så fall dieselbojkott.
Så länge det inte kommer någon stor ersättare till dom fossildrivna bilarna, där alla mackar har pumpar för det bränslet och där bilarna går 50-60 mil på en tank/laddning, så tänker jag fortsätta köra min diesel bil. Det skulle vara om dieseln plötsligt började kosta 25 kr litern och det blev dubbel straffbeskattning på bilarna. Snacket om att 80% av alla bilresor är under 10 mil köper jag inte, det kanske gäller stadsbor.
Alla bränslen skitar ner, så även etanol. Skulle man få ordning på etanol-eländet är det bra ur perspektivet att det är förnyelsebart.
Av tre onda ting är diesel det mest energieffektiva ... Och så är dieselhästar dessutom härliga.
Riktiga hästar, alltså såna där som lever i hästtransportsläpvagnar är inget alternativ, de pruttar och förstör ozonsiktet. Så för allt i världen Maria, rösta inte på häst-partiet ;o)
hehe Jes. CH4 från hästar påverkar marknära ozon (vilket inte inte är nyttigt i för sig). Marknära ozon har dock inget med ozonskiktet att göra. Varken hästar eller bilar påverkar ozonskiktet.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.