Gotlands län har den högsta miljöbilsandelen i Sverige i år. Det visar BIL Swedens statistik över perioden januari-juni.
Gotlands län hade den högsta miljöbilsandelen i Sverige under perioden januari-juni i år då 42,7 procent av alla nyregistreringar i länet var miljöbilar.
På andra plats kom Västra Götalands län med 42,1 procent miljöbilar, följt av Blekinge län med 39,8 procent, Ã-stergötlands län med 39,4 procent och Stockholms län med 38,2 procent.
Riksgenomsnittet för miljöbilsandelen var 39,2 procent i juni, vilket är en minskning jämfört med 46,0 procent under motsvarande månad ifjol.
Riksgenomsnittet för miljöbilsandelen under perioden januari-juni i år var 37,0 procent, vilket kan jämföras med motsvarande period ifjol då andelen var 39,9 procent.
Minskning i två av tre storstäder
Miljöbilsandelen i Stockholms kommun minskade från 42,0 procent för perioden januari-juni förra året till 39,6 procent motsvarande period i år.
I Göteborg så minskade miljöbilsandelen från 51,3 procent till 49,1 procent men Malmö kommun gick mot strömmen och ökade från 34,5 procent till 37,5 procent under perioden januari-juni år.
Nyregistrerade bilar ökar
I Stockholms län uppgick det totala antalet nyregistrerade personbilar under det första halvåret i år till 35 382 vilket är 29,4 procent fler än under motsvarande period ifjol.
Det näst största länet, Västra Götalands län, stod för 27 446 registreringar, vilket är en uppgång med 37,8 procent jämfört med motsvarande period ifjol.
Det län som hade den största ökningstakten för nyregistreringarna var Gotlands län med ett plus på 65,0 procent, följt av Blekinge län med en ökning på 51,9 procent och Kronobergs län med plus 50,3 procent under perioden januari-juni i år.
På andra plats kom Västra Götalands län med 42,1 procent miljöbilar, följt av Blekinge län med 39,8 procent, Ã-stergötlands län med 39,4 procent och Stockholms län med 38,2 procent.
Riksgenomsnittet för miljöbilsandelen var 39,2 procent i juni, vilket är en minskning jämfört med 46,0 procent under motsvarande månad ifjol.
Riksgenomsnittet för miljöbilsandelen under perioden januari-juni i år var 37,0 procent, vilket kan jämföras med motsvarande period ifjol då andelen var 39,9 procent.
Minskning i två av tre storstäder
Miljöbilsandelen i Stockholms kommun minskade från 42,0 procent för perioden januari-juni förra året till 39,6 procent motsvarande period i år.
I Göteborg så minskade miljöbilsandelen från 51,3 procent till 49,1 procent men Malmö kommun gick mot strömmen och ökade från 34,5 procent till 37,5 procent under perioden januari-juni år.
Nyregistrerade bilar ökar
I Stockholms län uppgick det totala antalet nyregistrerade personbilar under det första halvåret i år till 35 382 vilket är 29,4 procent fler än under motsvarande period ifjol.
Det näst största länet, Västra Götalands län, stod för 27 446 registreringar, vilket är en uppgång med 37,8 procent jämfört med motsvarande period ifjol.
Det län som hade den största ökningstakten för nyregistreringarna var Gotlands län med ett plus på 65,0 procent, följt av Blekinge län med en ökning på 51,9 procent och Kronobergs län med plus 50,3 procent under perioden januari-juni i år.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför sjunker miljöbilsandelen?
Tänker ni inte längre än näsan räcker kära nybilsköpare. Sån tur är har numer de flesta företag med självaktning Miljöbilskrav på sin leasingflotta, vilket bör medföra att andelen snabbt ökar till minst 80% hoppas jag. Av vilken anledning köper/tar man ut en icke miljöbil?? Gynnar både plånbok och miljön - en riktig win-win situation!
Det skulle säkert bli fler som köpte miljöbilar om även privatköpare gynnades lika som tjänstebilsåkarna. Politikerna bör skärpa reglerna tycker jag. En bil som går att köra på både och är inte en miljöbil i mina ögon. Har kollegor med tjänstebilar, som glatt tankar bensin då det är billigare än att köra på sprit. Förmånerna utnyttjar man glatt, fria parkeringar och lägre förmånsvärden.
Tänker själv byta bil om något år men är inte säker på att det blir en mijöbil då jag vill ha en rolig bil att köra. Blir det miljöbil blir det nog en BMW 118 d eller 320 d dom är relativt roliga att köra. Har provat Volvo, Passat och Saab dom känns inte kul utan som att köra en vedklabbe utan finess.
Hur många av dessa "miljöbilar" tankades och framfördes så att de verkligen är miljöbilar? Detta borde kollas av Bilprovningen. Inte miljöbil vid provningen? Full skatt för de senaste 2 åren och de kommande 2 åren samt notering i registret att det inte är frågan om en miljöbil längre!
Kan man verkligen kalla en bil för miljöbil trots att den har fraktats 1 000 tals mil till Sverige bara för att den drar lite mindre bensin än de svenska och Europeiska bilmärkena? På samma sätt bör man inte köpa "ekologisk" ketchup som fraktats från spanien utan välja en "vanlig" ketchup tillverkad i Sverige / norden. Dubbelmoral!!!
PER, vet du att det är miljövänligare att frakta frilandsodlade tomater med bil från Spanien än att välja växthusodlade Svenska? Det fick bland annat Mona Salin veta i direktsändning i TV. Pinsamt?
Självklart tankar man så det blir billigast/km. Det är ett bra 'styrinstrument' om staten vill så. Den egna plånboken styr alltid. Då är det bra med flexifuelbilar. Syn att det inte går att kombinera med diesel. Men snart har vi el-hybrider, då får vi ytterligare ett drivmedel (el) att 'laborera' med. Rabatt på förmånsvärdet styr naturligtvis också bilvalet. Sen tycker jag att det är konstigt/fel att vissa företag låter sina leasingförare 'betala' för mil inte för bränslet. Då finns ingen morot att köra snålt/miljövänligt. Lika dumt som att att inte ha betalningsskyldigheten hos den enskilda kortinnehavaren och inte hos företaget/arbetsgivaren (jmf Tobleroneaffären).
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.