Stockholms stads trafikkontor rullar ut en ny kampanj mot dubbdäck. Devisen ”Dra in klorna! Välj dubbfritt för Stockholmstrafiken” och en bild på en tiger som går i snö ska få stockholmarna att välja dubbfria vinterdäck framför dubbdäck.
2010 infördes dubbdäcksförbud på hårt trafikerade Hornsgatan. Sedan dess har användningen av dubbdäck på gatan sjunkit från 60-70 procent till cirka 30 procent och halten av hälsofarliga partiklar (PM10) i luften halverats.
Anton Västberg, enhetschef vid trafikkontoret i Stockholm, menar att den effekten inte räcker. Hårt belastade gator klarar ändå inte EU:s gränsvärden för partiklar.
– Andelen dubbdäck måste sjunka ytterligare. Vi menar att den avgörande åtgärden för att klara miljökvalitetsnormen för partiklar är införandet av en dubbdäcksavgift, vilket kräver en lagändring, säger Anton Västberg.
Riksdagsledamoten Lars Beckman (M) är kritisk mot kampanjen. Han lyfter fram en tidigare studie från Trafikverket som visar att risken för en dödlig olycka minskar med 42 procent med dubbdäck, jämfört med dubbfria vinterdäck.
– Jag tycker att det är upprörande, kränkande och falsk marknadsföring, jag kan inte finna ord hur dumt det är att lura bilister att köra med friktionsdäck, säger Lars Beckman och fortsätter:
– När enskilda kommuner går ut och gör på det här sättet lurar man invånarna att friktionsdäcken och dubbdäcken är lika säkra, vilket är helt fel.
Diskutera: Väljer du dubbdäck eller dubbfritt i år?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag väljer dubbar. Är nämligen rädd om livet.
Det är ett bekymmer här. Dubbdäck räddar liv samtidigt som de tar liv, de höjda partikelhalterna innebär försämrad hälsa för människorna då de ökar risken för cancer, det dödligaste man kan råka ut för.
Kampanjer emot dubbdäck må så vara men något förbud vill jag inte höra talas om, det ska stå var och en fritt att välja det man tycker känns säkrast...
Går vi med på ett förbud står det inte på förren någon miljötaliban (eller vägunderhållsansvarig på trafikverket) kommer på den briljanta idén att förbjuda lågprofildäck eftersom dessa har en större kontaktyta mot vägbanan och därmed inte bara sliter mer på asfalten utan också river upp mer dammpartiklar som ju är hälsovådliga, än ett vanligt däck.
Förbudet grundas på en luddigt skriven universitetsuppsats som säger att det kan vara så, eller också inte.
Men det funkade ju på dubbdäcken så varför inte nu också...
Jag har lite svårt att se hur devisen "Dra in klorna! Välj dubbfritt för Stockholmstrafiken” lurar folk att "tro fel", som den där moderaten ger uttryck för.
vi har noe av den samme instilling i norge rundt større byer, og det er
bare spesial kjt og handukappade som ha tilstånd
Än så länge är det ju inte bevisat att det är just dubbdäcken som förorsakar föroreningar i trafiken. Mätningar som gjort på Hornsgatan, har ju inte visat någon märkbar effelkt. Det borde ju ha varit en märkbart bättre luftsituation och det borde ha varit en klar skillnad.
Det som denne nye miljökämpe(?) hänvisar till är siffror från Stockholms stad i stort.
Än en gång slår devisen fast. Det går aldrig att lita på en politiker!!!
Man kan läsa statistik som fan läser bibeln: Om man har konstaterat att användningen av dubbdäck har minskat med ca 50 % så kanske man också skall uppge hur många bilar som nu undviker Hornsgatan pga dubbdäcksförbudet. Är det ett förbud så vore det väl konstigt om inte antalet dubbdäcksbilister minskade.
Om man vill bilda sig en egen uppfattning om dubbdäck/ PM10:s miljöpåverkan:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftburna_partiklar
http://slb.nu/cgi-bin/report/generate_report8.cgi?owner=slb_mf&st=lvf
Ska Stockholms Stad förbjuda dubbdäck, ska de förbanne också sköta snöhanteringen på ett adekvat sätt. Det går inte att försöka få bort snön varje år genom att sprida tonvis med salt, som verkligen påverkar miljön, och tro att det hela löser sig! Vem minns inte isbanan till Arlanda förra året!! Det var ett av 100-tals exempel! Så välj!! Jag kommer i alla fall köra på mina nyinköpta dubbdäck, oavsett vad någon miljöfåne till politiker säger!
Hur länge ska vi bilister tutas i att dubbdäck är en miljöfara. Alla undersökningar säger att ska man köra något så när säkert med en atisladdbil så måste det vara dubbdäck. Det är dags för Tingvall och andra att läsa VTI:s rapport i detta ämne.
Förklara att man har högre partikelhalter i Hamburg där dubbdäck varit förbjudana i många år. sanningen den vill dessa dubbförbudsivrare gömma.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.