Nästa artikel
Allt färre kör med dubbdäck
Nyheter

Allt färre kör med dubbdäck

Publicerad 26 september 2012 (uppdaterad 27 september 2012)
Dubbdäcken har blivit färre på vägarna efter 2010. Positivt, tycker Trafikverket, som anser att dubb inte behövs på moderna bilar.

Det är representanter från däckbranschen som har undersökt vilken däcktyp som används av svenskarna under vintern. De senaste mätningarna gjordes under första kvartalet 2012 och innefattade 10 772 bilar på 18 orter.

Andelen som körde med dubbdäck under vintern 2012 uppskattas till 65,1 procent av bilisterna. 2011 var andelen något högre – 65,7 procent – och 2010 körde 68,3 procent av bilisterna dubbat.

Andelen som kör dubbfritt har i stället ökat under de senaste tre åren. 2012 körde 34,0 procent utan dubb. 2011 var det 33,5 procent och vintern 2010 hade 30,7 procent av bilarna dubbfria vinterdäck.

Att dubbdäcksanvändningen minskar ser Trafikverket som en positiv trend. Färre dubbdäck på vägarna behövs för att minska partikelutsläpp och hälsopåverkan i tätorter. Den här minskningen räcker dock inte för att uppnå målen om frisk luft.

Kör man en modern bil med antisladdsystem har man tillräckligt bra säkerhet med dubbfria vinterdäck, oavsett var i landet man bor, anser Trafikverket. Kör man däremot en äldre bil bör man ha dubbdäck.

Diskutera: Vad tycker du om att dubbdäcksanvändningen minskar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-09-26 12:28
rolf42

Är det inte så, att oavsett vilka system man använder för att hjälpa föraren, så finns det en avgörande punkt, nämligen kontakten mellan däck och underlag.
Om vi accepterar att det i de flesta(?) fall "räcker" med dubbfritt kvarstår frågan, hur många dödsfall blir det av de fall där dubbfria däck inte räckte? Är det inte också så att vi har en nollvision om döda i trafiken? Vilket val är viktigast, Dålig hälsa eller livet?
Är det omtanke om människan eller är det pengar .....?
Läs gärna Aftonbladets Robert Collins artiklar i ämnet.
Vilken är ViB:s uppfattning i frågan om dubbdäck?

#2 • Uppdaterat: 2012-09-26 15:22
TSågare

Visst vore det intressant med ViBs uppfattning. Precis som rolf42 har jag läst mycket vad R Collin skrivit. Främst för att han skriver mycket i ämnet.
En sak som etsat sig fast i minnet var att han en gång nämnt att dubbdäck ALDRIG varit sämre än dubbfritt i något test. Däremot lika bra på vissa underlag och bäst i andra förhållanden. Detta tolkar jag som att dubbdäck är bäst. Tom på torr asfalt (på vinterväglag).
Vidare läste jag en gång att om vi alla slutar med dubbdäck kommer våra vägar bli hala då de "ploleras" av vanliga däck. Därmed blir det till slut för halt. Dubbarna ruggar upp ytan och ser till att tillräcklig friktion finns.

Idag ändras reglerna för vad som krävs av en sk miljöbil. Skulle det inte kunna vara likadant att det regleras vilka däck som är tillåtna till olika bilar. Exvis en gammal bil utan antispinn och abs kommer bli en fara utan dubbdäck. Men bor man då i Sthlm får man inte använda dubbdäck. Ska jag då riskera mitt och andras liv och följa lagen eller riskera böter och överleva?

#3 • Uppdaterat: 2012-09-26 18:34
Per_K

Att en Trafikverket går ut med desinformation om vilken typ av vinterdäck som är bäst, och kallar trenden "positiv", är minst sagt anmärkningsvärt.

Den enda väldokumenterade skillnaden mellan dubbfria och dubbade vinterdäck är en signifikant skillnad när det gäller väggrepp. Bl.a. har VTI gjort en studie som visar att även äldre dubbade vinterdäck är överlägsna nya dubbfria däck på isigt underlag, d.v.s. det vägföre som är farligast och mest förrädiskt.

Däremot är miljövinsten med dubbfria däck omtvistad och ej bevisad. Negativa hälsoeffekter från partiklar är sannolikt mycket värre för små partiklar från avgaser (dieselavgaser) jämfört med de stora partiklar som rivs upp från vägar av däck. Dessutom är det så att alla däck oavsett typ mal ned och virvlar upp grus och stenkross som sprids ut för halkbekämpning. Ju fler som kör dubbfritt, desto mer grus/stenkross kommer att behövas. Partikelproblematiken uppstår framför allt under några veckor på vårvintern, medan avgaserna finns året runt - så vad borde man satsa på att reducera?

Drar mig också till minnes att man lyckats minska partikelhalterna i några städer, utan dubbdäcksförbud. Däremot har inte "försöket" med dubbdäcksförbud i Göteborg resulterat i några mätbara skillnader i partikelhalt.

#4 • Uppdaterat: 2012-09-26 19:19
Rustan Werling

För min del är det självklart att välja dubbat. Jag kör till 90% på vägar som aldrig saltas och är riktig vinterväg. En stor del är också grusväg som bara plogas och då är det en iskaka som är vägbana hela vintern.

Men givetvis får man analysera sin egen situation och välja däck efter behov.

#5 • Uppdaterat: 2012-09-26 19:34
Mr.Wheeler

@Per_K: Citat från VTI:s skrift Effekter av vinterdäck en kunskapsöversikt, VTI rapport 543 sidan 17 angående grep på skrovlig is: "Vinterdäck med dåligt dubbutstick tyck vara sämre än odubbade vinterdäck. Det är svårt att avgöra om detta är tillfälligheter eller om det finns en systematiskskillnad."

#6 • Uppdaterat: 2012-09-26 21:40
Roger Skagerström

Kört dubbfritt ett par år nu. En positiv effekt med det är att man redan *vet* att man inte har så mycket grepp ;) Dubb kan lätt ge villfarelsen att allt är grön. Med dubbfritt så funkar antispinnlampan bra som härta-ner-dig-indikator :P Har man dubb märker man senare hur halt det är. Typ när det inte stannar.

Bästa är väl om det är som det är nu - vissa kör med dubb, vissa utan. De med dubb ruggar upp vägen lite och vi utan dubb gör väl att de kan vänta några veckor längre med att asfaltera om den utslitna asfalten.

Väghållningen är dock extremt mycket mer avgörande än däckvalet tror jag. Det finns så klart lägen när det inte går att göra mycket åt saken. Men det eviga saltandet på snö måste få ett slut.

#7 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Alldeles riktigt Rustan.

Man missar helt enkelt helhetsbilden, låt folk köra på det däck som passar bäst för just deras körstil och väderförhållanden.

Men folk har en tendens att få tunnelseende i den här frågan, passar dubbfritt just mig och mina behov så är det den allmänt rådande åsikten och därmed kan man förbjuda dubbdäck.

#8 • Uppdaterat: 2012-09-27 10:53
KaptenOberkommando

Bara som en ytterligare ingrediens i debatten: I Tyskland har man haft dubbdäcksförbud i evigheter, i ett land där "gammalmodiga och klumpiga" bakhjulsdrivna bilar (för att nu anknyta lite till hur AL brukar uttala sig) har varit nästan lika vanliga som framhjulsdrivna bilar. Jag har ingen aning om hur olycksstatistiken ser i Tyskland jämfört med den i Sverige i frågan om vinterkörning, men någon (antagligen AL) borde väl lätt kunna fixa fram (=)) information åt oss här i tråden. Det kanske är svårt att göra en vettig jämförelse med tanke på den extremt täta trafiken i Tyskland och de allmänt högre hastigheterna, dessutom med den extra parametern att det kommer en icke obetydlig ström av utlänningar på de tyska vägarna, utlänningar som kanske inte är vana vid dubbfritt - och inte heller vana vid trafikintensiteten och hastigheterna. Det kan ju vara så att olycksstatistiken på de tyska vägarna under vintern är högre än den i Sverige, och om det skulle vara så, vad anser man i så fall att den beror på? Eller så är olycksstatistiken i Tyskland ungefär den samma som i Sverige ... Jag vet inte, men det skulle vara intressant att bryta ner den tyska statistiken i sina beståndsdelar för att försöka få en klar bild av dubbdäcksförbudet i Tyskland.

Själv kör vi här i hushållet enbart på dubbfritt numera eftersom det i 99,9 procent av all tid på vägen på vintern ändå är så att dubbdäck är överflödiga. Och den där sista tiondelen bereder ändå inga som helst problem.

#9 • Uppdaterat: 2012-09-29 23:16
Per_K

Att Tyskland har dubbdäcksförbud beror på att de i motsats till Sverige har mycket betongväg.

Jag instämmer med de som menar att folk måste få välja själv utifrån de egna förutsättningarna. Pekpinnar (som Jönköpings "kärring"-kampanj förra året) eller desinformation kan vi klara oss utan, men fakta bör redovisas så att man vet vad man väljer.

VTI's test på skrovlig is visar att en viss andel dubbdäck behövs, just för att få skrovligheten. Om allt för många väljer dubbfritt blir ytan polerad.

De omtalade miljöproblemen är inte okontroversiella, och även begränsade till några få veckor under vårvintern då vägbanorna är torra samtidigt som gatorna ej sopats ordentligt. Det vore bättre för miljön och hälsan att satsa på bättre gaturenhållning - men det kostar så klart en del pengar.

#a • Uppdaterat: 2012-11-24 17:20
WallBo

Det är säkert inget fel i sig att ha dubbat och antisladdsystem för att höja säkerheten. Men jag tror att den som verkligen lär känna den bil man kör, hur den reagerar på olika underlag har höjt sin och andras säkerhet väl så mycket genom att inte överaskas när vägen skiftar underlag. Vintertid hör man hela tiden hur man refererar till "halkan" som orsak till händelserna. Jag anser att det uttrycket väldigt sällan är rättvisande. Övertro på "hjälpsystem" är direkt farligt om man inte känner till hur bilen beter sig när man passerar gränsen för när dessa räcker till. I övrigt verkar "dubbdäcksdebatten" ha blivit lite mera sansad är tidigare ;0)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.