Ett däck fungerar ofta bra på sitt tänkta huvudområde, men inte många klarar både is, snö, vått och torrt. Se film från 2012 års test.
Klicka på videoföntret för att starta filmen.
Läs årets test av dubbfria vinterdäck i Vi Bilägare 13/2012. Tidningen anländer till prenumeranter den 19 september och utkommer i butik den 25 september.
Disskutera: Vad tycker du om årets vinterdäckstest?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Något som är konstigt är att Nokian vinner alltid när Vibilägare testar vinterdäck, men när man läser i andra tidningar så brukar dom ligga mellan 3-4:e plats. Väldigt lustigt eller?
Bra test. Jag har precis läst testet i tidningen och för mig som bor på landet och ger mig av innan snöplogen har kommit på morgonen är förmågan att ta sig fram i snö en viktig egenskap. Det var bara ett däck som fick betyg 5 av 5 vad gäller körning i snö, och det var just testvinnaren. Det får bli det däcket.
Nu blir reglerna hårdare för dubbdäck i städer och för att jag även ska kunna köra där så går jag nu över till dubbfritt igen. Jag har kört på det tidigare men då bodde jag inte på landet. Det finns ett parti på min grusväg som det brukar bli svallis på, där lutar vägen även lite i sidled. Det brukar bara hjälpa att grusa för stunden, för rätt fort sjunker gruset ner i isen. Jag hoppas att det kommer att funka med de dubbfria där. Till och med med dubbdäck har bilen glidit lite i sidled.
Kan hålla med Peugeot-Pär. Jag bytte från gamla Gisalved Soft Frost till nya Nokian Hakkapellita R om jag upplevde mina gamla däck som mycket bättre.
Thommys: rapportera gärna hur det går i vinter!
Tror nog att Nokian är ett av de allra bästa däcken, lägger man ihop olika tidningars tester så vinner inte Nokian alla men de hamnar högt upp i allihop.
För övrigt så är dubbfria vinterdäck jättebra så länge det inte är halt ;)
Du Peugote-Pär, inget konstigt i det, Vibilägare är ju styrda av tillverkarna! I verkligheten stämmer ju inte testresultaten, det är ju ett välkänt faktum! Men det är ju klart att gör man norrlandstest i närheten av Sigtuna då blir ju resultatet därefter.
Peugeot-Pär - skillnader i testresultaten visar nog snarare på skillnader i faktorer som att de som testar däck gör det på olika testbanor och på olika ställen (det är alltså viss skillnad i klimatet och faktorer som temperatur, strukturen på snön, strukturen på isen, luftfuktighet m m), testbanorna är olika preparerade med olika utrustning, det är olika förare, det är olika bilar som används. Synar vi testerna så utförs de olika testmomenten på olika sätt, det är olika hastigheter och de olika tidningarna har dessutom inte identiska testmoment, dessutom har de olika kriterier och värderingar för hur de betygsätter. Jag tycker det vore konstigt om det inte skilde sig åt i resultaten mellan olika tester...
Nokia tillhör toppkategorin i alla tester vad jag kan se, även om det kan vara lite olika testvinnare. Vi Bilägare rankar generellt dubbdäck högre än exempelvis Teknikens Värld. Och Michelin X-Ice brukar topptestas av Auto Motor & SPort och Vi Bilägare men anses som dåligt av Teknikens Värld - för Teknikens Värld rankar egenskaperna på torr väg och våt väg högre än Vi Bilägare gör (X-Ice är bra på is och snö, men inte så bra på vått och torrt). Plus att Teknikens Värld mer intresserar sig för bromsning och inte lika mycket på det som kan kallas för "handling", alltså hur däcket uppför sig på vägen.
Så från min sida - inte ett dugg märkligt med att olika däck vinner olika tester och att topplistorna kan se lite olika ut. Detta visar också att man inte kan göra ett test som täcker alla situationer. Ett däcktest är en specifik miljö för däck, och det är sällan som vi människor kör våra bilar på däcktestarnas testbanor under samma förhållanden och förutsättningar som dem. Därför är tester inte någon universell sanning, utan pekar mer åt en riktning och ger en idé om däck. Läs dem inte som absoluta sanningar. Läs de olika omdömen och skaffa dig en uppfattning genom det om vilket däck som passar dig bäst personligen. De som köper ett däck bara för att den har vunnit ett test är lite lurade, för i ett annat test finns en annan vinnare... skillnaderna mellan de bästa däcken är rätt liten idag så det är ingen större grej vilket man tar...
Nokia Hakka H var det sämsta sommardäcket jag haft om man ser på hur länge den håller. Nyaste Nokia Hakkapeliitta R på vintern däremot är i överlag bättre än dubbdäck (som oftast känns hala) men det beror nog på var man bor och hur vintern ser ut. Blev väldigt positivt överraskad hur däcket fungerar på is.
Jag tycker det är hyfsat lätt att välja, läser olika däckstest och hittar ett som ligger generellt högt i alla, tänker igenom lite hur jag använder det och lyssnar inte på däckhandlaren som vill bli av med sitt lager eller är bundis med ett visst märke. Dessa handlare brukar med automatik racka ner på tidningarnas tester men jag köper inte det längre, och det har lyckats hittills. Ska nu gå från dubbade Hakka5 till odubbat, väljer mellan Nokian o Michelin, vi får väl se vilket det blir. Verkar vara två bra däck oavsett.
Någon här som har erfarenhet av moderna bakhjulsdrivna bilar? Jag klarade mig bra med dubbfria Goodyear Ultragrip på Mazdan i 4 vintrar. Aldrig nåt problem att ta mig fram, inte ens mongovintrarna vi hade ett tag där 2008-2009. Gillade att inte behöva oroa mig över lossnade eller slitna dubbar och slippa ljudet.
Nån som kört 3-serie, C-klass eller IS under vintern och har åsikter? Vill helst ha dubbfritt men det är kanske dumt? Oroar mig inte så mycket över stabiliteten, antisladdsystemet på 3-serien är väldigt restriktivt. Däremot framkomlighet?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.