Nästa artikel
Hindrade trafiken - döms till böter
Nyheter

Hindrade trafiken - döms till böter

Publicerad 18 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Flera bilister trängde sig före i kön vid ett vägarbete, därför blockerade lastbilschauffören Sven-Åke Sörensen ett körfält. Nu är han dömd till böter.
 
Lastbilschauffören Sven-Åke Sörensen närmade sig den 1 september förra året ett vägarbete på E6 utanför Helsingborg.

Blockerade vägen
Där passerade han en skylt som informerade om att två körfält längre fram skulle bli ett.

För att upprätthålla ordningen i kön, så att inga andra bilister skulle tränga sig före, svängde Sven-Åke Sörensen ut i vänsterfilen.

Det rapporterar Sydsvenska dagbladet.

"Bevakade min plats"
I 900 meter låg Sven-Åke Sörensen i omkörningsfilen och höll samma fart som trafiken i höger körfält.

- Jag bevakade bara min plats i kön, eftersom andra bilister inte följde blixtlåsprincipen utan försökte köra förbi hela kön, säger Sven-Åke Sörensen till tidningen.

- Jag anser att blixtlåsprincipen ska tillämpas vid skylten, inte ända framme där två körfält blir ett.

Dömd till böter
En motorcykelpolis upptäckte Sven-Åke Sörensen och skrev en rapport.

Lunds tingsrätt dömde i december lastbilschauffören till 30 dagsböter à 190 kronor för "hindrande av trafiken".

Nu har Sven-Åke Sörensen överklagat domen till hovrätten.

"Ingen får leka sheriff"
Trafikpolischef Erling Anderson menar att den här typen av beteende blivit vanligare de senaste åren.

Enligt Erling Andersson ska bilister ungefär 100 meter innan två körfält går ihop till ett svänga över i höger körfält enligt blixtlåsprincipen.

Nu hoppas Erling Andersson att domen i hovrätten ska bli vägledande för framtida fall.

- Det måste bli ett slut på det här körsättet. Ingen har rätt att leka sheriff på vägen, säger han till Sydsvenskan.

Diskutera: Gjorde lastbilschauffören rätt? Vad tycker du om domen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2010-01-18 23:55
Uno (ej verifierad)

Några som alltid tränger sig så är det personbilsbilisterna.De tycks tro att de står över alla lagparagrafer och är viktiga personer.Värst är BMW,AUDI och VOLVO.Kör om och kastar in bilen innan de har passerat helt.Man måste vara ganska blåst i huvudet när man kastar sig in framför en 60 tons långtradare.Man kan inte vara rädd om varken sitt eget liv,sina passagerares liv eller sin bil.Men det är klart,man kan inte begära mer av en "pappersbärare".

#11g • Uppdaterat: 2010-01-19 00:37
BosseM (ej verifierad)

Nej, köerna ska gå ihop när filerna går samman, och då efter blixtlåsprincipen! Gör man det redan vid skylten skapas onödigt långa köer och kan hindra trafik som ska svänga av före körfälten går ihop. Så kör så långt det går och byt fil så sent som möjligt!

#11h • Uppdaterat: 2010-01-19 01:06
Olle (ej verifierad)

Inte underligt att det fungerar så dåligt när så många tycker helt olika, utbildning, utbildning och utbildning är det som behövs, när jag var yngre tog tv upp liknande exempel, det är dax att vägverket öppnar plånboken även för tv reklam och lär folk hur man kör i rondeller blixtlås osv

#11i • Uppdaterat: 2010-01-19 10:48
Tommy (ej verifierad)

I Göteborg vill jag minnas har de tilläggstavlor som säger att man ska köa i båda filerna fram till där det går ihop. Så detta borde vara det som gäller i Sverige.

#11j • Uppdaterat: 2010-01-19 13:09
Claes (ej verifierad)

Ja det jorde han .Är själv ykesförrare och jör lika dant.Földe alla trafikreglerna och andvände bundförstönet,tog det lite lungnare ,komman fortarefram
CG

#11k • Uppdaterat: 2010-01-19 13:38
Benke (ej verifierad)

Intressant att så många här inte hade klarat dagens körkortsprov. Som förare SKA man kunna vägmärken och dess innebörd samt vad lagstiftningen kräver av dig som förare. Lagstiftningen säger att den första tavlan är en upplysning och att filerna går hop vid den andra tavlan. Då ska det ske med hänsyn till övriga trafikanter, d v s enligt blixtlåsprincipen. Samtidigt med detta ska man hålla de hastigheter som är skyltade. Står det 50 på skylten får man inte köra fortare. Hur enkelt som helst.

#11l • Uppdaterat: 2010-01-19 14:38
Mackan (ej verifierad)

Helt rätt av chaffisen.. alltså moraliskt.. sen att det tydligen är fel enligt lagen är en annan sak..

#11m • Uppdaterat: 2010-01-19 14:53
John i xköping (ej verifierad)

Jag blir rädd! Vissa inlägg gör åtminstone mig rädd då jag inser att vissa av dessa skribenter är mina medtrafikanter! Ni som leker poliser borde ha en skylt med t ex "Här åker en man som som har svårt att hävda sig"

#11n • Uppdaterat: 2010-01-19 15:08
BosseM (ej verifierad)

Ja, man kan undra vart folkbildningsuppdraget i SVT har tagit vägen? Det vore väl bra om vi oftare fick påminnelser om vilka regler som gäller nu, inte bara en notering, när de ändras. Minnet är ju så kort!
Fram för ett bilprogram typ Trafikmagasinet igen, med inriktning på bilister i allmänhet. Racing- och sportbilsprogrammen kan reklamkanalerna sköta!
Så kanske vi kan få en mer gemensam uppfattning om hur vi bör bete oss och dra åt samma håll, med smidigare trafik som följd.

#11o • Uppdaterat: 2010-01-19 17:07
Bengt Petersson (ej verifierad)

Jag vill inte säga om han har rätt eller fel men givetvis går kön fortast om det bara är en kö som skall förbi hindret. Då kan ju kön hålla en jämn fart hela tiden och behöver inte bromsa för dom som står framme vid hindret och skall in. En del trähattar tror tydligen att det går dubbelt så fort för att det är två köer brevid varandra. Teoretiskt sett kan det ju gå lika fort med två köer men aldrig fortare. Sen att tro att polisen som krockar sina bilar för hudratals milijoner varje år skall vara kapabla att lösa problemet är samma som att tro på tomten. Bengan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.