Nu har Euro NCAP sammanställt resultaten från de krocktest som genomförts det gångna året och kommit fram till vilka bilmodeller i de olika segmenten som de anser är säkrast. Det som bedöms hos bilarna är vuxenskydd, barnskydd, fotgängarskydd och säkerhetssystem. Till 2012 höjdes kraven på bland annat fotgängarskydd.
Säkraste bilarna i de olika klasserna (klicka på modellen för att läsa mer om dess krockresultat):
Småbilar: Renault Clio
Små familjebilar: Volvo V40
Stora familjebilar: BMW 3-serie
Minibuss/MPV: Ford B-Max och Fiat 500L
Små suvar: Ford Kuga
Stora suvar: Hyundai Santa Fe
Skåpbilar: Ford Transit Custom
Dessa åtta modeller fick alla högsta betyget fem stjärnor. Som synes delar Ford B-Max och Fiat 500L på förstaplatsen bland minibussarna. Volvo V40 fick, som vi tidigare rapporterat om, de högsta sammanlagda poängen någonsin i Euro NCAP:s krocktester.
Totalt 36 bilar testades under 2012, av vilka 25 förtjänade fem stjärnor. Jeep Compass och skåpbilen Renault Trafic fick de lägsta betygen av de testade bilmodellerna under året med endast två stjärnor.
Klicka här för mer information om alla krockbetyg 2012 eller klicka på respektive modell ovan.
Diskutera: Vad tycker du om resultaten?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Enligt Euro NCAP:s egna siffror är Ford Kuga INTE den bästa bilen – kan man inte läsa sina egna resultat?
Hur har man fått ihop detta?
N-iklas har rätt. En annan bil i samma klass har bättre siffror, (gissa vilken!). Den kommer inte upp om man söker på small offroad 4x4 utan bara om man söker direkt på den. Ser faktiskt ut som en blunder.
Ford måste ha höjt säkerhetsnivån på Transit något enormt. Den gamla modellen fick med nöd och näppe tre stjänor. Samtidigt fick Hyundai H-1 fyra stjärnor och Mercedes Vito fem stjärnor. Att Renault Trafic bara fick två stjärnor är en stor besvikelse med tanke på Renaults vanligtvis mycket säkra bilar. Tur att jag inte köpte en sådan!
Jag har skickat ett mail till Euro NCAP och påtalat förbiseendet samt bett dem rätta till det alternativt lämna en förklaring. Adressen: http://www.euroncap.com/contact.aspx
Rätt ska vara rätt. Föreslår att fler gör det som tycker samma sak. Bilen är en liten SUV, lanserad i dagarna, som tillverkas för GM av Daewoo i Sydkorea.
Löjligt att Santa Fe räknas som en "stor suv". I min värld är stora suv:ar de i klassen Land Rover Discovery 4, Toyota LC, Jeep Comander m.fl.
Ändå är dessa rätt små jämfört med en fullstor Range Rover, så stor är inte en Santa Fe.....
Lika löjligt som att BMW 3-serie räknas som stor familjebil. Jag anser att Audi A6, BMW 5-serie etc. är stora familjebilar.
Så tycker jag man kan skriva skillnaden för vuxen/barn också.
Tex så är Subaru Forester den säkraste bilen av alla då det gäller barnen. Och jag vet vems säkerhet jag prioriterar högst i bilen.
BMW 3-serie -Stor familjebil. Ja, hur tänker de? Det är knappt som den är en mellanstor familjebil.
Det blir ju så med bilklasser utan logiska förklaringar.
En 3 serie är för mig lika lite en stor bil som Volvo V60 är det.
Samma sak redan då t.e.x V50 var aktuell som räknades som en större bil än t.e.x Megane. ( Den som har provat båda undrar varför...)
En bil blir ju inte större för att man monterar i en större motor eller mer utrustning i verkligheten.
Förklaringen har ju annars varit att om man tittar på fabrikatens egna storleksindelning så får man en uppfattning om vilken klass en bil tillhör.
Bmw mfl,tillverkar då alltså några modeller som tillhör klassen "större än stor" ... ;)
Bmw 3-serie har blivit så stor nu att den har samma mått som en 5-serie E34 hade sägs det. Om det stämmer vet jag inte men nog tycker jag själv att 3-serien tillhör mellanklassen fortfarande.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.