Euro NCAP har sammanställt resultaten från fjolårets krocktester och tagit fram de säkraste bilarna i olika fordonsklasser, alla med toppbetyget fem stjärnor och höga poäng i samtliga delmoment: vuxenskydd, barnskydd, fotgängarskydd och säkerhetssystem.
Små suvar: Audi Q3
Småbilar: Chevrolet Aveo
Små familjebilar: Ford Focus
Små flexbilar (MPV): Mercedes B-klass
Stora familjebilar: Volvo V60
(Klicka på respektive modell för att läsa mer om bilens krocktestresultat)
Totalt testade Euro NCAP krocksäkerheten hos 53 nya bilar under 2011. 41 fick högsta betyg, fem av fem stjärnor. Krocktestorganisationen lyfter bland annat fram Nissan Leaf som var den första elbilen att klara toppbetyget.
Elva av de testade bilarna uppnådde betyget fyra stjärnor medan endast en tilldelades tre stjärnor – rumänska budgetsuven Dacia Duster.
”Dacia Duster presterar långt under säkerhetsnivån för nya bilar på den europeiska marknaden”, skrev Euro NCAP i samband med krocktestet i februari 2011.
I år skruvas kraven upp vad gäller fotgängarskydd. För att tilldelas fem stjärnor måste bilarna få 60 av 100 procent i delmomentet, i stället för dagens 40 procent. Årets första resultat presenteras den 22 februari.
Diskutera: Vad tycker du om resultaten för 2011?
Fem stjärnor:
Audi A6
Audi Q3
BMW 1-serie
BMW X1
BMW X3
Chevrolet Aveo
Chevrolet Captiva
Chevrolet Malibu
Chevrolet Orlando
Chevrolet Volt
Citroën DS4
Citroën DS5
Fiat Freemont
Ford Focus
Ford Ranger
Hyundai i40
Hyundai ix20
Hyundai Veloster
Kia Rio
Lancia Thema
Lexus CT200h
Mercedes B-klass
Mercedes M-klass
Mercedes C-klass Coupé
Mitsubishi ASX
Nissan Juke
Nissan Leaf
Opel Ampera
Opel Astra GTC
Opel Zafira Tourer
Peugeot 508
Range Rover Evoque
Seat Mii
Skoda Citigo
Subaru XV
Toyota Yaris
Volvo V60
VW Golf Cabriolet
VW Beetle
VW Jetta
VW Up
Fyra stjärnor:
Citroën C-Zero
Fiat Panda
Geely Emgrand EC7
Jaguar XF
Jeep Grand Cherokee
Kia Picanto
Lancia Voyager
MG6
Mitsubishi I-Miev
Peugeot Ion
Renault Fluence ZE
Tre stjärnor:
Dacia Duster
Källa: Euro NCAP
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skönt att man beställt en av de fem säkraste bilarna. Mercedes B-klass har med sina 97% det bästa vuxenskyddet av alla dessutom.
Vad som är intressant när det gäller antalet stjärnor är ju att en modell kan "tappa" en stjärna på grund av att den t.ex. inte har nån bältesvarningsfunktion på någon annan marknad.
Om bilen som säljs här har alla funktioner, är ju viktigt för oss, men likaväl anses inte bilen vara värd "rätt" antal stjärnor.
Därför behövs det en landsanpassad rapport som är mer rättvisande.
Jag håller med dig till viss del, hultarn. Men syftet är att tvinga tillverkarna att just införa säkra bilar på alla marknader med detta system. Alla människor är lika värda oavsett land. Är man själv medveten så kan man bättra på säkerheten så att man lyfter bilen till ett bättre resultat. Det går rätt bra i kategorin Safety assist, med olika tillval. Men det man sällan kan göra något större åt är kategorin vuxenskydd. Där gäller det att välja rätt bilmodell.
Visst är det bra att man tvingar tillverkarna att höja nivån på samtliga marknader, men...
Samtidigt blir det ju fel när man går ut i massmedia och talar om att en viss bil bara fick 4 stjärnor (beroende på att t.ex. antisladd inte är standard i ett annat land, men det sägs inte), men att den faktiskt är 5-stjärnig när den säljs här för att den har antisladd som standard.
Det här gör ju att folk inte kan välja bil på rätt sätt.
Börjar att bli riktigt butter på EuroNcap!
Skall vi alltså tolka artiklen så att dessa bilar numera är världens säkraste bilar?
Kraven för att få 5 stjärnor har skruvats upp så mycket under dem senaste åren att gemene man inte längre vet hur säkra deras bilar är!
Hur står sig småbil mot storbil?
Hur mycket sämre är en bil med full pott ifrån -08 och en helt ny med samma betyg?
Hur skall vi konsumenter kunna hålla reda på alla delmoment som gör stora skillnader vid en krock? ... 5 stjärnor borde ju vara full pott och inget annat!
Vågar vi köpa nya bilar som har testats för några år sedan med risk för att de i ett test idag skulle fallera?
Nä...det behövs ett nytt system utan en massa konstigheter och kryphål,..samt en jäkligt bra förklaring över hur detta nya system står sig mot de "10 andra systemen"
Ett tips är att kolla Folksams statistik, så säker är din bil i verkligheten. Kan vara svårt när man köper en ny modell men ett tips är att kolla bilfabrikatets tidigare modeller. Verkligheten skiljer sig en hel del mot NCAP.
Folksam är inget annat än skräp!
Visst finns det bra info för dem som orkar att läsa igenom hemsidan,..dessvärre är inte allt så användbart med tanke på vad jag tidigare skrev om behovet av uppdatering...Folksam kunde man ha daterat till 1986 eller nåt....
EuroNcap är den bästa "måttstocken" för säkerhet men har som sagt sina brister.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14282936.ab
På tal om krocktest så e denna hemska bild ett tydligt bevis på hur en xc90 klättrar upp å krossar en v70..på grund av den höga markfrigången då e ju inte krockzonerna i fronten till mycket hjälp.Hemskt..
Mistro, du är verkligen "mistro" ;)
Men det är bra å läsa dina inlägg och sen försöka tänka lite mer positivt. Sätter man bara ett gräns för 5, 4, o.s.v. stjärnor, då blir det många bilar som är t.ex. nästan så bra som 5:a, men får fortfarande bara 4:a. Därför tror jag att det är biltillverkarna som trycker till NCAP om hur skall man presentera data från krocktester. Men jag sjulle göra samma sak, för det är väldigt misledande. Att man skruvar upp krav det förstår jag, för annars hade vi ingen utveckling, men det skruvas inte upp så mycket på en gång att 3-4 år gamla bilar skulle inte klara nyare tester. Och annan sak är att de är inte mindre säkra än 3-4 år sen, när de testades :) En bättre system får vi inte, för det vore för dyrt helt enkelt. Skall man krocka en ny bil med all andra bilar bara för att kolla hur står en småbil mot en klas större, mot en storbil, en SUV och kanske t.o.m en buss? Visst är det bra att veta, men kom ihåg att det är vi, bilaköpare, som står för kostnaden. Och därför det är bra att det finns Folksam. De presenterar data från verkliga olyckor, åtmistone de säger så. Fast man måste erkänna att de saknas viktig info om vilka sorts olyckor har de kollat. Visst en bil klarar sig bättre när man kör i diket än när man träffar en långträdare.
Här en del av sanningen om hur vikten och storleken av bilen har betydelse.
http://www.youtube.com/watch?v=ExQUGk12S8U
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.