Nästa artikel
Euro NCAP: Säkraste bilarna 2011
Nyheter

Euro NCAP: Säkraste bilarna 2011

Publicerad 2 februari 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Euro NCAP presenterar nu de säkraste bilarna i fem olika segment. Audi, Chevrolet, Ford, Mercedes och Volvo tillhör vinnarna.

Euro NCAP har sammanställt resultaten från fjolårets krocktester och tagit fram de säkraste bilarna i olika fordonsklasser, alla med toppbetyget fem stjärnor och höga poäng i samtliga delmoment: vuxenskydd, barnskydd, fotgängarskydd och säkerhetssystem.

Små suvar: Audi Q3
Småbilar: Chevrolet Aveo
Små familjebilar: Ford Focus
Små flexbilar (MPV): Mercedes B-klass
Stora familjebilar: Volvo V60

(Klicka på respektive modell för att läsa mer om bilens krocktestresultat)

Totalt testade Euro NCAP krocksäkerheten hos 53 nya bilar under 2011. 41 fick högsta betyg, fem av fem stjärnor. Krocktestorganisationen lyfter bland annat fram Nissan Leaf som var den första elbilen att klara toppbetyget.

Elva av de testade bilarna uppnådde betyget fyra stjärnor medan endast en tilldelades tre stjärnor – rumänska budgetsuven Dacia Duster.

”Dacia Duster presterar långt under säkerhetsnivån för nya bilar på den europeiska marknaden”, skrev Euro NCAP i samband med krocktestet i februari 2011.

I år skruvas kraven upp vad gäller fotgängarskydd. För att tilldelas fem stjärnor måste bilarna få 60 av 100 procent i delmomentet, i stället för dagens 40 procent. Årets första resultat presenteras den 22 februari.

Diskutera: Vad tycker du om resultaten för 2011?

Krocktestade bilar 2011:

Fem stjärnor:

Audi A6

Audi Q3

BMW 1-serie

BMW X1

BMW X3

Chevrolet Aveo

Chevrolet Captiva

Chevrolet Malibu

Chevrolet Orlando

Chevrolet Volt

Citroën DS4

Citroën DS5

Fiat Freemont

Ford Focus

Ford Ranger

Hyundai i40

Hyundai ix20

Hyundai Veloster

Kia Rio

Lancia Thema

Lexus CT200h

Mercedes B-klass

Mercedes M-klass

Mercedes C-klass Coupé

Mitsubishi ASX

Nissan Juke

Nissan Leaf

Opel Ampera

Opel Astra GTC

Opel Zafira Tourer

Peugeot 508

Range Rover Evoque

Seat Mii

Skoda Citigo

Subaru XV

Toyota Yaris

Volvo V60

VW Golf Cabriolet

VW Beetle

VW Jetta

VW Up

Fyra stjärnor:

Citroën C-Zero

Fiat Panda

Geely Emgrand EC7

Jaguar XF

Jeep Grand Cherokee

Kia Picanto

Lancia Voyager

MG6

Mitsubishi I-Miev

Peugeot Ion

Renault Fluence ZE

Tre stjärnor:

Dacia Duster

Källa: Euro NCAP

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-02 10:01
Thommys

Skönt att man beställt en av de fem säkraste bilarna. Mercedes B-klass har med sina 97% det bästa vuxenskyddet av alla dessutom.

#2 • Uppdaterat: 2012-02-02 10:01
hultarn

Vad som är intressant när det gäller antalet stjärnor är ju att en modell kan "tappa" en stjärna på grund av att den t.ex. inte har nån bältesvarningsfunktion på någon annan marknad.

Om bilen som säljs här har alla funktioner, är ju viktigt för oss, men likaväl anses inte bilen vara värd "rätt" antal stjärnor.

Därför behövs det en landsanpassad rapport som är mer rättvisande.

#3 • Uppdaterat: 2012-02-02 10:11
Thommys

Jag håller med dig till viss del, hultarn. Men syftet är att tvinga tillverkarna att just införa säkra bilar på alla marknader med detta system. Alla människor är lika värda oavsett land. Är man själv medveten så kan man bättra på säkerheten så att man lyfter bilen till ett bättre resultat. Det går rätt bra i kategorin Safety assist, med olika tillval. Men det man sällan kan göra något större åt är kategorin vuxenskydd. Där gäller det att välja rätt bilmodell.

#4 • Uppdaterat: 2012-02-02 10:14
hultarn

Visst är det bra att man tvingar tillverkarna att höja nivån på samtliga marknader, men...
Samtidigt blir det ju fel när man går ut i massmedia och talar om att en viss bil bara fick 4 stjärnor (beroende på att t.ex. antisladd inte är standard i ett annat land, men det sägs inte), men att den faktiskt är 5-stjärnig när den säljs här för att den har antisladd som standard.

Det här gör ju att folk inte kan välja bil på rätt sätt.

#5 • Uppdaterat: 2012-02-02 13:20
Mistro

Börjar att bli riktigt butter på EuroNcap!
Skall vi alltså tolka artiklen så att dessa bilar numera är världens säkraste bilar?
Kraven för att få 5 stjärnor har skruvats upp så mycket under dem senaste åren att gemene man inte längre vet hur säkra deras bilar är!

Hur står sig småbil mot storbil?
Hur mycket sämre är en bil med full pott ifrån -08 och en helt ny med samma betyg?
Hur skall vi konsumenter kunna hålla reda på alla delmoment som gör stora skillnader vid en krock? ... 5 stjärnor borde ju vara full pott och inget annat!
Vågar vi köpa nya bilar som har testats för några år sedan med risk för att de i ett test idag skulle fallera?

Nä...det behövs ett nytt system utan en massa konstigheter och kryphål,..samt en jäkligt bra förklaring över hur detta nya system står sig mot de "10 andra systemen"

#6 • Uppdaterat: 2012-02-02 14:09
FBK

Ett tips är att kolla Folksams statistik, så säker är din bil i verkligheten. Kan vara svårt när man köper en ny modell men ett tips är att kolla bilfabrikatets tidigare modeller. Verkligheten skiljer sig en hel del mot NCAP.

#7 • Uppdaterat: 2012-02-02 14:58
Mistro

Folksam är inget annat än skräp!
Visst finns det bra info för dem som orkar att läsa igenom hemsidan,..dessvärre är inte allt så användbart med tanke på vad jag tidigare skrev om behovet av uppdatering...Folksam kunde man ha daterat till 1986 eller nåt....
EuroNcap är den bästa "måttstocken" för säkerhet men har som sagt sina brister.

#8 • Uppdaterat: 2012-02-02 16:23
4a hjul e kul..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14282936.ab

På tal om krocktest så e denna hemska bild ett tydligt bevis på hur en xc90 klättrar upp å krossar en v70..på grund av den höga markfrigången då e ju inte krockzonerna i fronten till mycket hjälp.Hemskt..

#9 • Uppdaterat: 2012-02-02 18:48
generalzbynio

Mistro, du är verkligen "mistro" ;)
Men det är bra å läsa dina inlägg och sen försöka tänka lite mer positivt. Sätter man bara ett gräns för 5, 4, o.s.v. stjärnor, då blir det många bilar som är t.ex. nästan så bra som 5:a, men får fortfarande bara 4:a. Därför tror jag att det är biltillverkarna som trycker till NCAP om hur skall man presentera data från krocktester. Men jag sjulle göra samma sak, för det är väldigt misledande. Att man skruvar upp krav det förstår jag, för annars hade vi ingen utveckling, men det skruvas inte upp så mycket på en gång att 3-4 år gamla bilar skulle inte klara nyare tester. Och annan sak är att de är inte mindre säkra än 3-4 år sen, när de testades :) En bättre system får vi inte, för det vore för dyrt helt enkelt. Skall man krocka en ny bil med all andra bilar bara för att kolla hur står en småbil mot en klas större, mot en storbil, en SUV och kanske t.o.m en buss? Visst är det bra att veta, men kom ihåg att det är vi, bilaköpare, som står för kostnaden. Och därför det är bra att det finns Folksam. De presenterar data från verkliga olyckor, åtmistone de säger så. Fast man måste erkänna att de saknas viktig info om vilka sorts olyckor har de kollat. Visst en bil klarar sig bättre när man kör i diket än när man träffar en långträdare.

#a • Uppdaterat: 2012-02-02 18:50
PREVIA

Här en del av sanningen om hur vikten och storleken av bilen har betydelse.
http://www.youtube.com/watch?v=ExQUGk12S8U

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.