Euro NCAP har undersökt hur Volvo V40 klarar olika typer av kollisioner och granskat hur väl skyddet mot pisksnärtskador fungerar. Omdömet är synnerligen positivt. V40 tilldelas toppbetyget fem stjärnor och dessutom rekordhöga poäng i flera moment.
För skyddet av vuxna blev resultatet 98 procent och för fotgängarskyddet 88 procent. Poängen i de båda kategorierna är de hittills högsta som Euro NCAP uppmätt. Därtill noterar Volvon maximala 100 procent när det gäller säkerhetssystem.
Volvos utvändiga krockkudde är en viktig faktor bakom betyget för fotgängarskyddet. Systemet aktiveras om sensorer i bilens front upptäcker att bilen kommer i kontakt med en människas ben. Med hjälp av pyroteknisk höjs den bakre delen av huven och krockkudden lägger sig över A-stolparna och vindrutans nederdel.
"Systemet fungerar bra, krockkudden erbjuder bra skydd på motorhuvens alla områden där en fotgängare kan slå i huvudet”, skriver Euro NCAP i sitt omdöme.
Även om V40 tilldelas fem stjärnor finns utrymme för förbättring när det gäller barnskydd. Volvons betyg på 75 procent är lägre än hos flera av konkurrenterna.
Läs Vi Bilägares test av nya Volvo V40 i det senaste numret av tidningen (11/2012) som finns i butik från den 28 augusti.
Diskutera: Vad tycker du om resultatet?
Länkar
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mercedes B- klass har fortfannde rekordet för förare vid frontkrock med 15,8 poäng och helt grön figur. Volvon har 15,7 poäng och 2 gula fält på figuren.
Så då har Volvo återigen visat var skåpet skall stå när det gäller säkerhet...
Något för konkurrenterna att bita i, inte minst B-klass :)
Och om man är barn så är Subaru XV den säkraste bilen. Jag sätter mina barn som viktigare än mig och min omgivning :)
http://www.euroncap.com/results/subaru/xv/2012/470.aspx
Det är inte bara elände med kinesiskt ägande... ;-)
Lite tragikomiskt att de absolut sämsta bilarna i krocktest samtidigt kommer från Kina.
Med risk för att bli tjatig men är det inte dax att se över detta system så att det blir begripligt?
När senaste modellen utav Megane kom ut så sa man att det var den första ( och enda? ) bilen som hade fått maximala 36 poäng ( utav 36 möjliga )
Därefter har det varit ganska tyst om detta men man kan på sin höjd läsa ibland att Renault har bra krockskydd.
Bilen återfinns dock inte ens bland dem säkraste i sin klass utan säkrast anses Golf vara?
Vill kunna lita på att 5 stjärnor i EuroNcap innebär ett mycket bra krockskydd och slippa höra att dessa bilar "inte duger" eftersom att EuroNcap inte har tänkt på ditt eller datt.
Tror nog inte att det kan bli mycket krångligare .... och detta med uppgifter bara ifrån ett håll!
Mistro:
Man kan ju heller inte lita på antalet stjärnor, då en modell som säljs här egentligen har 5, men får 4 då den på någon annan marknad inte har all utrustning som standard.
Och svenska tidningar källforskar inte som vanligt, utan skriver att "xxx-bilen har bara 4 stjärnor!"
Fast den har 5 på svenska marknaden...
Bra för Volvos image att komma i toppskiktet igen. Kan underlätta när den första fötjusningen över formgivningen lagt sig och vuxna får för sig att försöka sätta sig i baksätet. -Mistro - inget mystiskt med Megane. Man ändrade poängberäkningen 2009. Med den nya skulle Megane 2008 få fyra stjärnor pga dåligt fotgängarskydd. Föraren i Megane har däremot siffermässigt bättre skydd (15,9) än både nya V40 och nya B-Klasse och även bättre barnskydd än V40. Jag tror dock att skillnaden är så minimal att en Meganeförare lugnt kan byta ner sig till en B-Klasse! Håller med Thommys att helgrön figur i förarsätet sitter extra fint. Inte förstår jag hur en treåring i bakvänd barnstol i Volvon skulle få sämre skydd än i andra bilar där 3-åringen sitter framåtvänd. Kan någon förklara det för mig? Har man olika måttstock för fram- resp. bakvända stolar? Är det dags för svenska folket att vända barnen framåt?
Visst, det är ju jättebra med denna krocksäkerhet och att Volvo generellt är en bra familjebil och så, men likt förbaskat sjunker försäljningen som en gråsten. Det finns fler - och uppenbarligen viktigare - parametrar för att sälja bilar - även de som är dyrare.
Volvo befäster sin position som en tillverkare av säkra bilar. Nyligen vid amerikanska offset-krockprov med 10% träffyta, där S60 utmärkte sig på ett positivt sätt, och nu ett bra resultat för nya V40 - som dessutom har en ny lösning med krockkudde för fotgängare och diverse elektroniska system som kan mildra eller undvika krockar (autobroms).
Men när det gäller sikten har nya bilar blivit sämre - i vissa fall är sikten trafikfarligt dålig. Har ännu inte provkört V40, men av bilderna att döma ser den ut att ha ganska begränsad bakåtsikt. Finns autobroms för backning?
Bara att gratulera Volvo för ett riktigt bra resultat!
Per_K: " Finns autobroms för backning?" Kul! Men det är kanske dags att se till att backkameror tar över "utsikten bakåt". På min frus Golf funkar det sanslöst bra. Man måste bara vänja sig att lita på vad man ser i displayen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.