Nästa artikel
Autobroms snart avgörande i krocktestbetyg
Nyheter

Autobroms snart avgörande i krocktestbetyg

Publicerad 15 juni 2012 (uppdaterad 15 juni 2012)
Från 2014 kommer Euro NCAP att kräva autobroms på bilarna för att de ska kunna få högsta betyg i krocktestet.

Autonomous Emergency Braking, AEB, kallas de autobromssystem som med hjälp av en sensor riktad framåt från bilen känner av hinder och direkt bromsar bilen automatiskt för att undvika krockar. Systemen kan minska antalet olyckor med upp till 27 procent enligt Euro NCAP.

Premiummärken som Volvo, Infiniti och Mercedes har de bästa autobromssystemen som standard medan Jaguar, Range Rover, Audi och Lexus ligger bra till om man också räknar med vad som finns på tillvalslistorna. Flest autobromssystem hittar man hos exklusivare bilar samt på stora familjebilar. Men några stora tillverkare erbjuder också autobroms, som standard eller tillval, på volymbilar som Mazda CX–5, Ford Focus, Honda Civic, och Volkswagen Up. Fler modeller är också på väg.

Men Euro NCAP påpekar också att autobromssystem inte finns tillgängligt på 79 procent av alla nya bilmodeller som säljs i Europa och att 66 procent av tillverkare överhuvudtaget inte erbjuder autobroms på någon av sina modeller.

Euro NCAP tror att det kommer att bli betydligt lättare för EU att nå målet om 50 procent färre döda i trafiken år 2020 om denna teknik sprider sig snabbare bland bilarna och därför har de beslutat att från och med 2014 räkna med autobromssystemen i stjärnbetygssystemet och hoppas att autobroms snart ska bli obligatoriskt på alla nya bilmodeller.

Diskutera: Vad tycker du om beslutet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-06-15 10:13
johan44 (ej verifierad)

Autobroms som klarar fotgängare eller bara bilar/fast hinder undrar jag... (toyota och volva var för en tid sedan ensamma om det första)

#2 • Uppdaterat: 2012-06-15 10:56
Thommys

Precis vad de menar med autobroms är svårt att veta. Är aktiv farthållare autobroms? Den bromsar ner bilen till stillastående om bilen framför stannar.

#3 • Uppdaterat: 2012-06-15 16:50
N-iklas

Man avser tydligen alla varianter på automatisk bromsning, till att börja med.
En av senaste modellerna att få det är Astra.

#4 • Uppdaterat: 2012-06-15 21:15
Jordnära

Bra att Ncap börjar ta hänsyn till förebyggande teknik och inte bara till resultatet av en inträffad olycka. Det var på tiden.
Det är svårare att rättvist mäta effekten med autobromsk, så man får väl göra förenklingar. Exempelvis system med endast radar 1 p och mer avancerade som även har kameror och bildanalys 2 p..
Det viktiga är väl att skicka signaler till tillverkarna om vad som ger poäng som kan användas i marknadsföringen.
Jag har själv alla system och de funkar över förväntan bra.
Om alla bilar såldes med dessa system skulle priset inte stiga med mer än 5% tror jag.

#5 • Uppdaterat: 2012-06-16 19:47
Raphael

Ett utmärkt initiativ av EuroNCAP. Snart behövs inte körskolor längre. Bara att sätta sig i bilen, den sköter allting själv.

#6 • Uppdaterat: 2012-06-18 11:30
KaptenOberkommando

Jag skulle vilja säga att detta är ett högst märkligt beslut. EuroNCAP ska testa krocksäkerheten när det väl smäller - ingenting annat. Som det blir nu agerar EuroNCAP någon slags lagstiftande myndighet och det kan väl aldrig vara meningen. Inte för att jag motsätter mig säkerhetsteknik i bilarna, men eventuella beslut om sådan tekniks existens i bilarna ska komma från just en myndighet, lämpligt då under EU:s styrning.

#7 • Uppdaterat: 2012-06-20 00:33
Roy J

Rent generellt är det väl OK att Euro NCAP hänger med i utvecklingen.
Det är väl heller inget fel att de inriktar sig på förebyggande system. Den olycka som aldrig händer är ju den bästa.
Vi har ju redan nu inräknat varningssystem för använt bilbälte.

Sen är frågan hur långt man ska gå.
Bromsprov, undanmanöverprov, placeringsmöjligheter för barnstolar - ja, det finns många förebyggande egenskaper att ta upp.
Och när kommer prov av vägarnas beskaffenhet? De skulle behövas.

#8 • Uppdaterat: 2012-06-24 10:16
Hackenbush

Jag tycker inte att Autobroms har med krocktest att göra för det är ju ett system som används innan krock. Euro NCAP är ju en test som visar hur bra bilarna är vid en faktisk krock. Visst bilen bromsar in lite innan krock men det är ju inte det som testen handlar om utan hur stora skadorna blir vid en krock vid de hastigheter och på det sätt som det testas på. Att olyckor minskar med autobroms är ju bra men man testar ju inte hur olyckorna minskar eller hur?
För övrigt har jag inget emot autobroms, det kan säkert göra nytta i en del situationer i lägre hastigheter.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.