Syntetiska bränslen har hamnat i hetluften de senaste månaderna. Tanken är att de ska kunna driva dagens bilar med vanliga förbränningsmotorer, och samtidigt sänka utsläppen jämfört med fossila bränslen.
Tyskland lyckades övertyga EU om att införa ett undantag i det nya förbudet mot nya bilar med förbränningsmotorer som införs 2035, och det blir därför tillåtet att sälja bilar med förbränningsmotorer – förutsatt att de körs på e-bränsle.
Men e-bränslen har tidigare fått kritik för att vara en krånglig, ineffektiv och dyr lösning. Nu stämmer det tyska institutet Fraunhofer ISI in i kritiken med en ny rapport.
”Förlusterna är enorma och elektrifiering är upp till fem gånger effektivare”
Till att börja med kräver framställningen av e-bränslen stora mängder förnybar energi. Den globala produktionen av förnybar el behöver nästan fördubblas jämfört med i dag om tillräckligt mycket e-bränsle ska kunna tillverkas 2050, enligt rapporten.
Ineffektiviteten nämns också som ett viktigt argument: ”Förlusterna vid konvertering är enorma och alternativ som att elektrifiera är upp till fem gånger effektivare när det gäller elanvändning”, slår rapporten fast.
Dessutom riskerar e-bränslen att bli rejält dyrt för hushållen. Fraunhofer ISI nämner ett literpris på – i värsta fall – över 50 kronor inklusive skatt.
Flera utsläpp kvar
E-bränslen kommer heller inte undan de problem med partiklar och kväveoxider som uppstår vid själva förbränningen, eller att förbränningsmotorer har usel verkningsgrad jämfört med elmotorer, så en stor del av den energi som används slösas bort i form av värme.
Martin Wietschel som är professor och chef för avdelningen för energiteknik och energisystem på Fraunhofer ISI nämner också att bilindustrin behöver en tydlig signal om att eldrift är framtiden – alla andra satsningar riskerar att få företagen att tappa fokus.
- Elektrobränslen, eller e-bränslen, är ett samlingsnamn för olika typer av lågutsläppssubstitut för fossila drivmedel som kan användas i vanliga förbränningsmotorer utan att några modifieringar behöver göras.
- Drivmedlen tillverkas syntetiskt genom att kombinera vätgas med koldioxid, vilket producerar metanol eller kolväten. Tanken är de ska produceras av koldioxid som fångats in från atmosfären eller från industriella processer, samt av vätgas som kommer från förnybara källor. Om bränslena tillverkas på det här sättet skulle de i princip bli klimatneutrala, eftersom de koldioxidutsläpp som orsakas vid förbränning motsvarar den mängd som fångades in när bränslet tillverkades.
- Tekniken har kritiserats från flera håll för att vara ineffektiv och dyr. Energiförlusterna vid produktion och användning är mycket stora – endast omkring en tiondel av elen man stoppar in når fram till bilen för att sätta den i rörelse. För en elbil är motsvarande siffra över 70 procent.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (30)
- 6 april 2023 Corgie Naturligtvis. Men…
- 6 april 2023 Axa skrev: Pi Naturligtvis…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.