Vid sidan av eldrift tittar flera bilmärken närmare på så kallade e-bränslen, eller syntetiska bränslen. Tanken är att kapa utsläppen i bilar med förbränningsmotorer, något som kan passa den som av olika anledningar inte kan byta till en elbil.
Men på kort sikt är den här typen av e-bränslen ”enormt ineffektivt” rent energimässigt, enligt Stephan Weil som är styrelseledamot i Volkswagen och ministerpresident i förbundslandet Niedersachsen.
– Det finns en bra anledning till att nästan hela den globala personbilsindustrin har gett sig på att organisera batteridriven elektromobilitet. Men vem vet hur saker och ting utvecklas, säger han till tyska nyhetsbyrån DPA.
Kontroversiellt
Enligt Stephan Weil behövs förnybar energi på andra håll än för att framställa syntetiska bränslen.
– Av den anledningen kommer vi inte se e-bränslen i personbilssektorn under en nära framtid.
Både Audi, Porsche och Bentley har tidigare presenterat olika lösningar för e-bränslen. Eftersom samtliga märken ingår i VW-koncernen kan Stephan Weils uttalande därmed ses som kontroversiellt.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (14)
- 29 september 2022 Anders Egermo skrev:…
- 29 september 2022 Visst har vissa ice-motorer…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.