E-bränslen, alltså syntetiskt framställda alternativ till bensin och diesel, har varit föremål för debatt på sistone – inte minst efter att Porsche i slutet av 2020 meddelade att de investerar i tekniken.
Men i en ny rapport menar miljöorganisationen Transport & Environment att en storskalig satsning på e-bränslen inte går ihop, varken miljömässigt eller ekonomiskt. Rapporten är publicerad inför en översyn av EU:s utsläppsstandarder som ska äga rum i juni, och där industrin väntas föreslå att tekniken ska ge rätt till utsläppskrediter.
Organisationen skriver i sin rapport att de höga priserna på e-bränslen skulle göra bilar dyrare i drift, vilket skulle drabba både konsumenter och biltillverkare. De menar också att en satsning på e-bränsle skulle försena omställningen till eldrift, och att en bil som körs på ett godkänt e-bränsle ger omkring 40 procent högre koldioxidutsläpp än en batteridriven bil.
E-bränslen, eller elektrobränslen, är syntetiska substitut till bensin och diesel. Idén är att förnybar elektricitet ska användas för att producera vätgas genom elektrolys. Vätgasen omvandlas sedan vidare till flytande bränsle.
I slutet av 2020 meddelade Porsche att de har investerat i projektet Haru Oni, som i en anläggning i Chile ska producera 550 miljoner liter sådant bränsle till år 2026. Porsche planerar att använda det till både motorsport och i produktionsbilar. Även andra bilmärken utforskar möjligheterna med klimatneutralt bränsle.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.