Den som hoppas att nya elbilar ska sjunka i pris kanske behöver tänka om. Det tror i alla fall bilindustrianalytikern Ferdinand Düdenhöffer.
Bilpriserna kommer enligt honom ligga på en hög nivå även framöver på grund av flera faktorer. Dels har viktiga råmaterial till batterierna blivit betydligt dyrare – även om ny batteriteknik minskar behovet av den här typen av råvaror – och dels förlitar sig många biltillverkare på batteriföretag från Asien där det kan uppstå flaskhalsar i produktionen.
Flera länder trappar samtidigt ned subventionerna för nya elbilar och i vissa fall tas de bort helt. Ferdinand Düdenhöffer tror att omställningen till eldrift kommer ta längre tid än många tror.
– Varför ska företag sätta upp laddstationer om det inte finns tillräckligt många elbilar som behöver ladda? Vi i Tyskland kommer halka långt efter inte bara när det gäller försäljning utan också när det gäller laddinfrastruktur, säger han i en intervju med tyska RND.
”E-bränslen är alldeles för dyrt”
Som komplement utvecklar flera tillverkare syntetiska bränslen eller så kallade e-bränslen. Det kallar analytikern för ”komplett nonsens”.
– E-bränslen är alldeles för dyrt. Alla processer som behövs tar mycket energi och bara omkring tio procent av den gröna elen når fram till bilen för att sätta den i rörelse. En batterielbil å andra sidan har en effektivitet på 80–85 procent.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 8 oktober 2022 En artikel i ViB från maj…
- 8 oktober 2022 Det har ingen betydelse om…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.