Nästa artikel
Analytikerns dom: ”E-bränslen är komplett nonsens”
Nyheter

Analytikerns dom: ”E-bränslen är komplett nonsens”

Publicerad 7 oktober 2022 (uppdaterad 26 april 2023)
Att satsa på syntetiska så kallade e-bränslen är ineffektivt och onödigt, enligt bilindustrianalytikern Ferdinand Düdenhöffer.

Den som hoppas att nya elbilar ska sjunka i pris kanske behöver tänka om. Det tror i alla fall bilindustrianalytikern Ferdinand Düdenhöffer.

Bilpriserna kommer enligt honom ligga på en hög nivå även framöver på grund av flera faktorer. Dels har viktiga råmaterial till batterierna blivit betydligt dyrare – även om ny batteriteknik minskar behovet av den här typen av råvaror – och dels förlitar sig många biltillverkare på batteriföretag från Asien där det kan uppstå flaskhalsar i produktionen.

Flera länder trappar samtidigt ned subventionerna för nya elbilar och i vissa fall tas de bort helt. Ferdinand Düdenhöffer tror att omställningen till eldrift kommer ta längre tid än många tror.

– Varför ska företag sätta upp laddstationer om det inte finns tillräckligt många elbilar som behöver ladda? Vi i Tyskland kommer halka långt efter inte bara när det gäller försäljning utan också när det gäller laddinfrastruktur, säger han i en intervju med tyska RND.

”E-bränslen är alldeles för dyrt”

Som komplement utvecklar flera tillverkare syntetiska bränslen eller så kallade e-bränslen. Det kallar analytikern för ”komplett nonsens”.

– E-bränslen är alldeles för dyrt. Alla processer som behövs tar mycket energi och bara omkring tio procent av den gröna elen når fram till bilen för att sätta den i rörelse. En batterielbil å andra sidan har en effektivitet på 80–85 procent.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 8 oktober 2022 En artikel i ViB från maj…
  • 8 oktober 2022 Det har ingen betydelse om…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.