Förbudet mot nya bilar med förbränningsmotorer såg ut att vara klart och färdigförhandlat – men i sista sekunden skickade Tyskland in ett krav på att behålla förbränningsmotorerna om de går att köra på syntetiska bränslen, eller så kallade e-bränslen.
Tysklands argument, som även flera andra länder hakat på, är att EU inte ska förbjuda en viss teknik utan sänka utsläppen oavsett vilken teknik som används. Bilindustrin är enormt viktig för Tysklands ekonomi och är till stor del fortfarande uppbyggd kring förbränningsmotorn.
Under lördagen uppgav Europeiska kommissionens vice ordförande Frans Timmermans att EU kommit överens med Tyskland om ett undantag.
”Vi kommer nu arbeta för att få utsläppsreglerna för nya bilar anpassade så snart som möjligt”, skriver han på Twitter.
”Vi kommer nu arbeta för att få utsläppsreglerna för nya bilar anpassade så snart som möjligt”
Enligt den nya överenskommelsen går EU med på ett undantag om att tillåta nya bilar med förbränningsmotorer även efter 2035, förutsatt att de bara använder klimatneutrala bränslen. Men exakt hur biltillverkarna ska förhindra förbränningsmotorerna från att köras på fossil bensin eller diesel är oklart.
Volvo Cars och flera andra stora företag riktar hård kritik mot att beslutet rivs upp. Volvo satsar inte på e-bränslen utan på batterielbilar.
– Nu är inte rätt tidpunkt att backa och blockera vetenskapligt baserade klimatmål för vår industri. Nu är inte rätt tidpunkt att sätta inrikespolitiska intressen före hälsan och välmåendet för vår planet och EU:s medborgare, eller kommande generationers. Nu är det dags för stark, beslutsam och progressiv politik och ledarskap, säger Jim Rowan, vd för Volvo Cars, i ett uttalande.
De uppdaterade reglerna förväntas vara färdigförhandlade under hösten 2024.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (13)
- 2024-03-12 22:03 Det vore en otroligt…
- 30 mars 2023 Villevalle skrev: Alla…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.