Nästa artikel
Renaultchefens hårda kritik mot stoppade förbudet
Nyheter

Renaultchefens hårda kritik mot stoppade förbudet

Publicerad 28 mars 2023
Renaults chef Luca de Meo riktar hård kritik mot att Tyskland ser ut att få igenom ett undantag för att hålla förbränningsmotorerna vid liv.

Renault var tidigt ute med elbilen Zoe och har nu lanserat den något större elbilen Megane E-Tech. Satsningen har gjort Renault till ett av de största märkena på elbilsmarknaden.

Företagets vd Luca de Meo riktar därför hård kritik mot att EU nu ser ut att ge efter för Tysklands krav på att tillåta nya bilar med förbränningsmotorer även efter 2035 – förutsatt att de kan köras på syntetiska bränslen.

Enligt Luca de Meo har flera stora biltillverkare redan styrt om investeringar på miljardbelopp till utveckling av batterier och vätgasteknik, och han kallar satsningarna på syntetiska e-bränslen som en ”nischlösning”.

– Jag tror inte det finns någon som utvecklar en helt ny motor i Europa, sa han på en konferens i förra veckan.

”Jag tror inte det finns någon som utvecklar en helt ny motor i Europa”

Utvecklingen av förbränningsmotorer är dock inte stoppad hos tillverkarna. BMW ska till exempel fortsätta utveckla bensin- och dieselmotorerna framöver, och Volvoägaren Geely ska göra samma sak tillsammans med Renault. Det Luca de Meo menar är dock att ingen tillverkare verkar utveckla helt nya avgasmotorer från ett vitt papper.

Luca de Meo är inte ensam om att kritisera beslutet. Volvo Cars och flera andra stora företag riktar hård kritik mot att beslutet rivs upp. Volvo satsar inte på e-bränslen utan på batterielbilar.

– Nu är inte rätt tidpunkt att backa och blockera vetenskapligt baserade klimatmål för vår industri, säger Jim Rowan, vd för Volvo Cars, i ett uttalande.

Vad är e-bränslen?
  • Elektrobränslen, eller e-bränslen, är ett samlingsnamn för olika typer av lågutsläppssubstitut för fossila drivmedel som kan användas i vanliga förbränningsmotorer utan att några modifieringar behöver göras.
  • Drivmedlen tillverkas syntetiskt genom att kombinera vätgas med koldioxid, vilket producerar metanol eller kolväten. Tanken är de ska produceras av koldioxid som fångats in från atmosfären eller från industriella processer, samt av vätgas som kommer från förnybara källor. Om bränslena tillverkas på det här sättet skulle de i princip bli klimatneutrala, eftersom de koldioxidutsläpp som orsakas vid förbränning motsvarar den mängd som fångades in när bränslet tillverkades.
  • Tekniken har kritiserats från flera håll för att vara ineffektiv och dyr. Energiförlusterna vid produktion och användning är mycket stora – endast omkring en tiondel av elen man stoppar in når fram till bilen för att sätta den i rörelse. För en elbil är motsvarande siffra över 70 procent.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (8)

  • 30 mars 2023 Mc På vilket sätt har…
  • 30 mars 2023 Tror Skarj reagerar på det…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.