Nästa artikel
Det här är Spykers plan
Nyheter

Det här är Spykers plan

Publicerad 2 februari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Saabs förnyade modellprogram kommer att bestå av nya generationer av 9-5 och 9-3 samt 9-4X. Men det ska också utredas om en mindre bil kan byggas -  9-1.
Under måndagen skickade Spyker ut ett pressmeddelande för att berätta ytterligare om detaljerna kring förvärvet av Saab.

Samma affärsplan

Där gör Spyker det tydligt att företaget kommer att hålla fast vid den affärsplan som Saab arbetade fram under hösten 2009.
 
Enligt affärsplanen ska Saab vara en självständig nischtillverkare med ett utbud på tre till fyra modellserier.

Märkets ska konkurrera i premiumklassen mot tillverkare såsom Audi och BMW.

Nya 9-3 kommer 2012
Först ut i det förnyade modellprogrammet blir nya Saab 9-5 som ska lanseras tidigt sommaren 2009.

Bilen kommer i tre utföranden: sedan, kombi eller terrängvarianten X.

Därefter ska Saab 9-4X introduceras i början av 2011 på både den europeiska och amerikanska marknaden.

Ytterligare ett år senare, under 2012, ska Saab lansera helt nya 9-3 i fem utföranden: sedan, halvkombi, kombi, cabriolet och terrängvarianten X.

Utredning om mindre Saab
Förutom dessa modeller uppger Spyker att Saab ska undersöka möjligheterna att lägga till ytterligare en mindre bil i modellprogrammet - Saab 9-1.

Modellen finns inte medräknad i affärsplanen, men Spyker uppger att bilen skulle vara ett välkommet tillskott med tanke på den positiva utvecklingen i småbilssegmentet.

125 000 bilar om året
Spyker meddelar också att produktion och utveckling kommer att stanna i Trollhättan.

Fabriken i Trollhättan beskrivs för övrigt i pressmeddelandet som en av de mest effektiva mellanstora bilfabrikerna i Europa.

Målet är att produktionen ska vara mellan 100 000 och 125 000 bilar om året, inklusive tillverkningen av 9-4X som sker i GM:s fabriker i Mexico.

Under 2012 tror Spyker att Saab kan visa vinst.

Diskutera: Hur ska Saab lyckas?

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2010-02-03 13:54
Ekonom (ej verifierad)

Ja mina kära bilvänner, både kritiska och optimistiska. Av största intresse är inte hur stor volym utan VINSTEN på varje tillverkad bil.
Det finns en möbelaffär som säljer "dussinvara" mkt. billigt wow... Tjänar 10kr på varje möbel o säljer hela 100st/dag (=1000kr) ända tills konkurrenten startade o sänkte priset med 5 kr.
Sedan har vi möbelfirman med KVALITETS möbler som bara säljer 10 möbler i veckan men tjänar 4000 kr på varje möbel. (=40.000kr)
Vilken firma vill ni äga/jobba med ?
För att förtjäna stämpeln KVALITET är det en lång väg o bygga upp förtroende på lång sikt, det kan däremot raseras på bara en minut.
Tycker SAAB var en bra bil, mkt. bättre än hisinge-traktorn, men visst är det uppförsbacke samt V. Muller är en skojare det tror jag inte vi behöver tjata om, åk till Holland o hör om hans affärer till dags dato. Vi kan bara hoppas

#m • Uppdaterat: 2010-02-03 15:05
pg (ej verifierad)

Hur många år har Saab gått med vinst under de senaste 20 åren? Visst finns det vinstår, men om jag inte tar fel, var det bara ett år på 80 talet. Att GM skulle överföra negativa resultat på Saab, är bara önsketänkanden som inte stämmer med verkligheten. Varje bloag inom GM för sin egen redovisning. Det förhåller sig exakt likadant när det gäller Opel. Även Opel har haft förlustår, men de är få i förhållande till de goda vinstår som företaget haft. I Saabs fall har det varit precis tvärtom när man läser deras finansraporrter.
Beträffande Opels motorer, är det ett kvalificerat skitprat att dessa motorer skulle vara dåliga. Dessa motorer används just nu flitigt i den Amerikanska dragstervärlden med hk upp till 1400hk. Saabs tekniker har ju varit med i utvecklingen av Opelmotorerna, är inte dessa ingenjörers arbeta av värde? Saabvänner, sluta prata skit om Opel. Inse att ni kommer till korta.

#n • Uppdaterat: 2010-02-03 15:26
j.w (ej verifierad)

PG, GM ser ALLTID till att maximera sitt resultat. Det finns ingen som kan säga vad resultatet har varit på vare sig Saab eller Opel. I Saabs fall finns vare sig reservdelar eller försäljning i Nordamerika med i Saabs resultat. Åter igen kan du tala om för oss vad resultatet varit? Jag väntar med spänning.

#o • Uppdaterat: 2010-02-03 19:12
Saabnisse (ej verifierad)

Jarl
9-4X är en bil som Saab skull ha fått sälja för flera år sedan.
Det är en modell som verkligen behövs för Saab.
Tyvärr kommer den ju att tillverkas av GM i Mexico och saluföras av Saab, men naturligtvis hade det varit bättre om den fått tillverkas i Trollhättan.

#p • Uppdaterat: 2010-02-03 20:09
Markus (ej verifierad)

Det finns tre enkla medel för Saab att gå med vinst.
1) Använd andra underleverantörer än GM. GM-produkterna kanske inte är skräp, men de är rakt inte prisvärda. På annat håll på nätet har framgått att Saab betalade 15 kkr för varje motor de köpte, färdig att monteras in i bilen, från Södertälje.
Opelmotorerna kostar 27 kkr och är inte ens färdiga att montera. Det ger försämrad lönsamhet på så där 15 kkr per bil bara på motorn! Säg att Saab sålt 60 000 bilar om året med Opelmotor (nuvarande 9-5 har ofta Södertäljemotor). Hoppsan... raskt minskade vinsten med 720 miljoner kronor.
2) Låt inte GM sno pengarna för Nordamerikaförsäljningen, ens en del av den. Om hela försäljningssumman stannat i USA pratar vi om storleksordningen $1 200 000 000!! Det låter väl häftigt men säg att så där $200 000 000 stannat i USA. Det är så där 1,4 miljarder SEK. Redan nu är vi vinst på spåren!
3)Ta med tillbehörsförsäljningen i bokslutet. Exempelvis bilbranshkonsulten bör om han verkligen är det kunna räkna ut med baken medan han sover att detta påverkar resultatet positivt.
Efter detta kan man naturligtvis t.ex. titta på att utveckla en mindre modell. Kanske en 9-2 med 9-3-bas till att börja med?

#q • Uppdaterat: 2010-02-03 20:49
Pär G (ej verifierad)

Tre enkla sätt att få saab att gå med vinst, jaha saken är väl snarare den att man borde ge nobelpriset i låtsasvetenskapen till den som ordnar vinst åt saab. Det finns gott om andra biltillverkare därute med aningen bättre förutsättningar. Låt GM stå för nedläggningskostnad. och skyffla inte över den på oss skattebetalare. Ärligt talat så finns inte tomten.

#r • Uppdaterat: 2010-02-03 21:31
pg (ej verifierad)

Du har fel Markus. De Opelmotorer som monteras i bilarna hos Saab, kommer från GM powertrain. De är kompletta när de lämnar Russelshiem så när på etanolkonverteringen. Men det är det enda som tillkommer. Sedan är det ju så att GM lade ner motor och växellådsfabrikerna i Sverige och på några orter till. Man koncentrerade drivlinetillverkningen till Russelsheim för Europas del. Växellådorna och motorerna har exakt samma beställningsnummer när de lämnar fabriken, oavsett dom går till Opel, Saab eller Vauxhall. (+en massa Amerikanska märken). Därefter får motorerna sina egna märkesnummer.
Sedan detta med boksluten, de är offentliga handlingar, så det är bara att ta del av dem.
Dessutom är det så, att varje Saab som sålts i USA, har varit ca 20000:- billigare än i Sverige. Under de senaste åren har bilarna reats ut med ytterligare prissänkningar.
Att Saab är svårsåld är ju inte så underligt när det finns Amerikanska bilmärken inom GM som har exakt samma drivlina som Saab.
Försök inse den bistra sanningen någon gång.
Men jag håller med om att Saab måste komma på egna fötter utan inblandning från GM. Men det måste ske i Sverige. Men hur många av Saabs nuvarande ingenjörer i Russelsheim flyttar tillbaka till Sverige? Nåväl det finns ju några som jobbat här också, så helt utan blir de ju inte. Jag tror att det behövs någonting mera revulutionernade än nya Saab 9-5 för att få Saab på fötter igen.

#s • Uppdaterat: 2010-02-04 10:53
j.w (ej verifierad)

PG, du är ute och cyklar en hel del. Det resultat vi alla kan se är INTE hela resultatet. Förstå det någon gång. Det är likadant med Opel, likadant med Volvo, ALLA bilmärken som ingår i större koncerner. Sedan gällande Saabs försäljning i USA. För att kunna sälja en bil där måste det finnas lagerbilar. PGA rekonstruktion har Saab inte skickat över en bil sedan maj-2009. Normalt brukar man ha 8-9000 bilar i lager, nu finns under 1000. Gällande kostnaden på motorerna har Markus helt rätt, Saab har betalt enorma överpriser.

#t • Uppdaterat: 2010-02-04 12:59
pg (ej verifierad)

Det kan väl hända att man inte får reda på hela GM kocernens räkenskaper, men man kan inte bortse från varje enskilt bolags redovisningar. Sedan detta med lagerhållning i USA. Det har inte saknats bilar. Det har funnits 100 -tals vid de importhamnar som Saab anlitar för sin export. Men något är fel, eftersom bilarna inte kommer ut till handlarna. Det är kanske som i Sverige, där Saab gör allt för att Opel inte ska kunna leveras i tid till sina kunder. Jag vet fall, där bilen funnits i Sverige i flera månaders tid efter att kunden beställt bien ifråga. Men bilen blir kvar os GM Sweden, försäljarna säger att GM Sweden inte vet vart bilen finns. Detta är bara ett ex. Det kanske är samma förhållande i USA. Där är det kanske Chevrolet som agerar som skitstövlar. I Sverige är det Saab.

#u • Uppdaterat: 2010-02-04 20:53
Ivan (ej verifierad)

Saab borde se över sina priser på nya bilar, dom tar på tok för mycket betalt för dem, som om de vore premiumbilar, och så är inte fallet. Större modellutbud? Det har man inte vart bortskämd med. /volvo ägare

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.