Tusentals Citroën C5 av årsmodellerna 2001-2004 kan ha problem med bromsarna. Tillverkaren är medveten om problemet, som bara gäller bilar som sålts i de nordiska länderna. Men någon återkallelse är det inte tal om - bilägarna får bekosta bromsfelen själva.
Olof Karsberg i Stockholm är ägare till en Citroën C5 kombi från 2004. Bilen köpte han begagnad i maj 2006. För drygt ett år sedan fick han veta att bilens bromsar kan ställa till problem, även om de fungerade på just hans exemplar.
Inget normalt slitage
Att bromsar blir slitna, speciellt bak, för att de används för lite är inget ovanligt fel i sig. Men just här handlar om ett konstruktionsfel som inte uppträtt på andra Citroënmodeller. Det är alltså inte fråga om normalt slitage för bromsarna.
Enligt Citroën är orsaken att korrosion har uppstått mellan bär-armen och bromsoket som är av olika material. Det är vägsalt som gör att rost uppstår och bromsoket kan då tryckas ur från bärarmen.
Åtgärdat med isolering
I värsta fall leder det till ojämn bromsverkan, att bilen helt enkelt drar snett under bromsning. Till den faceliftade C5-modellen, som kom 2005, har problemet åtgärdats. Detta genom en isolering mellan bärarm och bromsok.
- Jag ville att Citroën eller bilfirman där jag köpte bilen, Dalbacka Bil i Nacka, skulle stå för att åtgärda det här felet. Verkstaden som jag var på säger att det här är ett konstruktionsfel, säger Olof Karsberg.
- När jag pratade med Citroën tog de först på sig kostnaden för materialbyte som goodwill. Men arbetskostnaden skulle jag få stå för själv. Och dessutom gällde erbjudandet bara under en begränsad tid - när jag själv befann mig utomlands.
"Jag tänker inte betala"
Han skulle få betala 4 349 kr för bromsreparationen, något Olof Karsberg vägrar göra.
- Jag tänker inte betala för det här. Normalt slitage på bromsarna får man ju räkna med, men det handlar det inte om här. Ett konstruktionsfel ska inte kunden behöva betala för tycker jag, även om garantin har gått ut.
- Konstruktionsfel är tillverkarens eget ansvar, enskilda fel som uppträder på enskilda bilar är däremot en garantifråga, säger Olof Karsberg.
Gäller inte alla bilar
Enligt Citroën har bromsoken bytts ut på cirka 2 500 bilar av omkring 18 500 bilar som sålts från 2001-2006. Det är alltså långt ifrån alla exemplar som drabbats av problem, även om konstruktionen är densamma.
- Hur många som vi har bekostat i form av goodwill och hur många som betalat det själva har vi inga uppgifter om. Goodwill bedöms alltid från fall till fall. Vi har haft för mycket problem med det här för att det ska vara normalt, därför har vi bytt ut delar på bilar upp till fyra år eller 10 000 mil, säger Lena Rönnelius Ericson, PR-ansvarig för Citroën Sverige.
- Däremot har det inte varit aktuell med någon återkallelse.
Varför står ni inte för hela kostnaden om bilarna har haft det här problemet?
- När det gäller goodwill så är det tillverkaren som bestämmer hur stort deras deltagande ska vara, till skillnad mot garantireparationer då 100 procent ersätts. Att vi står för materialkostnad och kunden står för arbetskostnaden är en rätt vanlig fördelning i branschen när det gäller goodwill, säger Lena Rönnelius Ericson.
- Citroën borde ha känt till det här när jag köpte bilen. Det borde Dalbacka Bil också, men det vill de inte kännas vid när jag pratat med dem. Ett sådant här fel borde ha åtgärdats innan bilen såldes, säger Olof Karsberg.
- Jag vet att det har varit svårt att skruva loss bromsoken, men jag har inte hört talas om att det skulle vara något bekymmer som gäller just C5, säger Kaj Dalbacka, VD för Dalbacka Bil.
- Det är ett illa valt material från början, men problemen inträffar inte på varje bil, säger Tomas Eriksson, verkstadschef på Dalbacka Bil.
Ni undersöker inte bilarna för det här innan de ställs ut för försäljning? Eller byter ut broms-oken i förebyggande syfte?
- Nej, man går inte och tittar på varje bil, så vanligt är det inte. Det har inte heller funnits någon återkallningskampanj på detta, säger Tomas Eriksson.
Inget normalt slitage
Att bromsar blir slitna, speciellt bak, för att de används för lite är inget ovanligt fel i sig. Men just här handlar om ett konstruktionsfel som inte uppträtt på andra Citroënmodeller. Det är alltså inte fråga om normalt slitage för bromsarna.
Enligt Citroën är orsaken att korrosion har uppstått mellan bär-armen och bromsoket som är av olika material. Det är vägsalt som gör att rost uppstår och bromsoket kan då tryckas ur från bärarmen.
Åtgärdat med isolering
I värsta fall leder det till ojämn bromsverkan, att bilen helt enkelt drar snett under bromsning. Till den faceliftade C5-modellen, som kom 2005, har problemet åtgärdats. Detta genom en isolering mellan bärarm och bromsok.
- Jag ville att Citroën eller bilfirman där jag köpte bilen, Dalbacka Bil i Nacka, skulle stå för att åtgärda det här felet. Verkstaden som jag var på säger att det här är ett konstruktionsfel, säger Olof Karsberg.
- När jag pratade med Citroën tog de först på sig kostnaden för materialbyte som goodwill. Men arbetskostnaden skulle jag få stå för själv. Och dessutom gällde erbjudandet bara under en begränsad tid - när jag själv befann mig utomlands.
"Jag tänker inte betala"
Han skulle få betala 4 349 kr för bromsreparationen, något Olof Karsberg vägrar göra.
- Jag tänker inte betala för det här. Normalt slitage på bromsarna får man ju räkna med, men det handlar det inte om här. Ett konstruktionsfel ska inte kunden behöva betala för tycker jag, även om garantin har gått ut.
- Konstruktionsfel är tillverkarens eget ansvar, enskilda fel som uppträder på enskilda bilar är däremot en garantifråga, säger Olof Karsberg.
Gäller inte alla bilar
Enligt Citroën har bromsoken bytts ut på cirka 2 500 bilar av omkring 18 500 bilar som sålts från 2001-2006. Det är alltså långt ifrån alla exemplar som drabbats av problem, även om konstruktionen är densamma.
- Hur många som vi har bekostat i form av goodwill och hur många som betalat det själva har vi inga uppgifter om. Goodwill bedöms alltid från fall till fall. Vi har haft för mycket problem med det här för att det ska vara normalt, därför har vi bytt ut delar på bilar upp till fyra år eller 10 000 mil, säger Lena Rönnelius Ericson, PR-ansvarig för Citroën Sverige.
- Däremot har det inte varit aktuell med någon återkallelse.
Varför står ni inte för hela kostnaden om bilarna har haft det här problemet?
- När det gäller goodwill så är det tillverkaren som bestämmer hur stort deras deltagande ska vara, till skillnad mot garantireparationer då 100 procent ersätts. Att vi står för materialkostnad och kunden står för arbetskostnaden är en rätt vanlig fördelning i branschen när det gäller goodwill, säger Lena Rönnelius Ericson.
- Citroën borde ha känt till det här när jag köpte bilen. Det borde Dalbacka Bil också, men det vill de inte kännas vid när jag pratat med dem. Ett sådant här fel borde ha åtgärdats innan bilen såldes, säger Olof Karsberg.
- Jag vet att det har varit svårt att skruva loss bromsoken, men jag har inte hört talas om att det skulle vara något bekymmer som gäller just C5, säger Kaj Dalbacka, VD för Dalbacka Bil.
- Det är ett illa valt material från början, men problemen inträffar inte på varje bil, säger Tomas Eriksson, verkstadschef på Dalbacka Bil.
Ni undersöker inte bilarna för det här innan de ställs ut för försäljning? Eller byter ut broms-oken i förebyggande syfte?
- Nej, man går inte och tittar på varje bil, så vanligt är det inte. Det har inte heller funnits någon återkallningskampanj på detta, säger Tomas Eriksson.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Men just här handlar om ett konstruktionsfel som inte uppträtt på andra Citroënmodeller."
Jaså, verkligen? Är det vad svenska Citroën påstår? Det låter ju precis som problemet som har funnits på alla modeller med bakre bärarmar i stål och bromsok i aluminium. Tack vare den vansinniga svenska vägsaltningen i kombination med biltillverkarens materialval så oxiderar aluminiumet i oket (det är inte "rost" i vanlig bemärkelse) mot stålet i bärarmen och oket kan då hamna något på sniskan när alumiumoxiden i kontaktytan sväller. På just Citroën har detta väl varit ett välkänt fenomen åtminstone sedan BX på tidigt 80-tal.
Om Citroën nu plötsligt ville visa goodwill så skulle man bjuda på arbetskostnaden. Om man fixar problemet själv så är materialkostnaden nämligen 50 öre; om bromsoket inte är helt förstört så klipper man ut en bit ur en ölburk och monterar mellan ok och bärarm! Okej, en bit sandpapper och en klick fett kanske går åt också... Så är det i alla fall på C5:s föregångare.
När en av Sveriges största motortidningar tar upp problemet, skulle det vara självklart att generalagenten reagerar i form av goodwill alternativt återkallelse av bilmodellen. Konsumenten/bilköparen kan ju alltid avstå från att köpa bilmärket i fråga, om Citroën känner att det är att föredra.
Konstruktion är alltid tillverkarens fel. De måste ta fulla ansvaret, annars ska de inte sälja bilar.
Att man köper en fransk bil är väl samma sak som att man vill att den ska pajja, varför gnälla?
kör hellre fransk än riskokare och naze bil som är tråkiga går söder titt som tätt, och volvo/saab suger typiskt okkuniga kommentater som vanligt konsevator vet inte vad han pratar om kör sjäv Bx som är mer än tjugo år gamla har inte det problemet besservisser....
Flickvännen hade en Citroën förut, BX 14TGE, "Helvetesfransyskan" kallades den och den förtjänade sitt namn till fullo. Visserligen hade den några år på nacken men allt var slut. Kupefläkten hade gett sig, hydraulstötdämparna hade fastnat, motorn luktade bränt, bromsarna skrek, säkringar gick konstant, inga mätare gick rätt. Vi var väldigt nära att förolyckas en gång när vi var ute på shoppingtur och bilen vägrade bromsa vid en avfart. Vi höll på att smälla in i en V70 i 90 km/h!. Nu kör hon en Peugeot som har fått 6 st 2'or på besiktningen...
skiter i flickvännen vad vet de om bilar? orka kommentera ens utan huvud helt makalöst bx är bästa bilen som finns! och sluta köp franskt om det nu är så jobbigt, måste ju servas är ju ingen vanlig bil direkt hudrauliken är sammanbyggd t.ex
bromsarna ska vi inte prta om nyper direkt! i eran fall så var det nog läckage i något av hydr. rören då räcker ju inte bomben om den är med tom.
Vägra köra Franskt, den enda garanti som finns är krångel. Egen erfarenhet tyvärr.
din jävla erfarnhet kan du ta till ngn annan, svesson kommentar som vanligt hahaha
monsieur: Du gör bara dig själv till åtlöje när du håller på sådär. Du talar om okunskap samtidigt som dina kommentarer bara innehåller en massa jidder om att bx är bäst o att alla andra inte vet någonting. Håller med både "Eh", "Hk" och "Pg". Kommer aldrig att köpa en Fransktillverkad bil.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.