Del 3: Citroën är det märke som har tappat mest i lojalitet under det år som gått. Försäljningsframgångar och stärkt lojalitet går sällan hand i hand. De nya kunder som kommit har köpt bil av rationella skäl, inte emotionella
- Med tanke på den resa som vi har gjort är vi inte helt förvånade över att lojalitetspoängen i AutoIndex blivit lägre, säger Citroën Sveriges informationschef Lena Rönnelius Ericson. Men vi hoppas och arbetar för att det bara ska vara tillfälligt.
Citroëns prispolitik med "rätt pris direkt", prutat och klart, fick till en början bra respons. Kunder som inte var vana vid att ständigt gå in i prisdiskussioner lockades på så sätt till bilhallarna. Ett utökat modellutbud med tydlig miljöbilsprofilering är också en av anledningarna till att Citroën under perioden 2000-2007 har gått från 2 771 till 11 393 sålda personbilar per år.
Men att växa mycket och för snabbt har också sina avigsidor. Det gäller att klara av eftermarknaden på ett effektivt sätt, när de nya kunderna återkommer till verkstäder eller i bästa fall till bilhallarna för att byta upp sig till nyare Citroën-modeller.
- Tack vare försäljningsökningarna måste vi förhålla oss till situationen på ett annat sätt än tidigare, säger Lena Rönnelius Ericson. Tidigare hade vi inga val, den stora utmaningen låg i att rekryterade kunder från andra märken. Den stora uppgiften som vi nu har framför oss är att få de nya kunderna att känna starkt förtroende och trivas med Citroën. Våra gamla kunder har en stark lojalitet, vi vill att de nya ska känna likadant.
Historiskt sett har Citroenägarna varit entusiastiska individualister, men i takt med att bilarna blivit allt mer "vanliga" har de typiska särdragen kommit att spela allt mer undanskymda roller. I det nya modellprogrammet är det exempelvis endast C6 som har den gashydrauliska fjädringen med inbyggd nivåreglering som standard. I nya C5 finns det versioner med eller utan gashydraulik.
Citroën har med åren kommit fram till att det inte längre är lönsamt att utveckla bilar som är alltför nischade. För att kunna tjäna pengar var man tvungna att satsa brett, på folkliga bilar som vem som helst kan ta till sig.
Rationella argument styr
I AutoIndex ger de ägare som kör äldre Citroënbilar högre lojalitetspoäng än de som kör yngre bilar, ett tecken på att en ny tid är här och att lojaliteten för märket inte blir lika självklar som tidigare.
Den emotionella lojaliteten hos de äldre kunderna kan fortfarande vara stark, men för de nya kunderna är det helt klart andra mekanismer som styr - de rationella argumenten om kvalitet, kundrelationer och priser.
- Det här är en vandrande kundkategori som inte direkt låter sig styras av lojalitetsfaktorn, tror Lena Rönnelius Ericson. Här är det de rationella argumenten som avgjort vilken bil kunden valt att köpa. Och vi är glada att det blev en Citroën.
Citroëns prispolitik med "rätt pris direkt", prutat och klart, fick till en början bra respons. Kunder som inte var vana vid att ständigt gå in i prisdiskussioner lockades på så sätt till bilhallarna. Ett utökat modellutbud med tydlig miljöbilsprofilering är också en av anledningarna till att Citroën under perioden 2000-2007 har gått från 2 771 till 11 393 sålda personbilar per år.
Men att växa mycket och för snabbt har också sina avigsidor. Det gäller att klara av eftermarknaden på ett effektivt sätt, när de nya kunderna återkommer till verkstäder eller i bästa fall till bilhallarna för att byta upp sig till nyare Citroën-modeller.
- Tack vare försäljningsökningarna måste vi förhålla oss till situationen på ett annat sätt än tidigare, säger Lena Rönnelius Ericson. Tidigare hade vi inga val, den stora utmaningen låg i att rekryterade kunder från andra märken. Den stora uppgiften som vi nu har framför oss är att få de nya kunderna att känna starkt förtroende och trivas med Citroën. Våra gamla kunder har en stark lojalitet, vi vill att de nya ska känna likadant.
Historiskt sett har Citroenägarna varit entusiastiska individualister, men i takt med att bilarna blivit allt mer "vanliga" har de typiska särdragen kommit att spela allt mer undanskymda roller. I det nya modellprogrammet är det exempelvis endast C6 som har den gashydrauliska fjädringen med inbyggd nivåreglering som standard. I nya C5 finns det versioner med eller utan gashydraulik.
Citroën har med åren kommit fram till att det inte längre är lönsamt att utveckla bilar som är alltför nischade. För att kunna tjäna pengar var man tvungna att satsa brett, på folkliga bilar som vem som helst kan ta till sig.
Rationella argument styr
I AutoIndex ger de ägare som kör äldre Citroënbilar högre lojalitetspoäng än de som kör yngre bilar, ett tecken på att en ny tid är här och att lojaliteten för märket inte blir lika självklar som tidigare.
Den emotionella lojaliteten hos de äldre kunderna kan fortfarande vara stark, men för de nya kunderna är det helt klart andra mekanismer som styr - de rationella argumenten om kvalitet, kundrelationer och priser.
- Det här är en vandrande kundkategori som inte direkt låter sig styras av lojalitetsfaktorn, tror Lena Rönnelius Ericson. Här är det de rationella argumenten som avgjort vilken bil kunden valt att köpa. Och vi är glada att det blev en Citroën.
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.