Nästa artikel
Bilister struntar i nya fartgränserna
Nyheter

Bilister struntar i nya fartgränserna

Publicerad 20 augusti 2012 (uppdaterad 20 augusti 2012)
Sänkta hastighetsgränser får liten effekt i verkligheten, visar en undersökning som KTH genomfört på uppdrag av Trafikverket.

Kungliga tekniska högskolan, KTH, i Stockholm har undersökt hur hastigheten förändrats i tätorter sedan de nya hastighetsgränserna 40, 60, 80, 100 och 120 km/tim infördes.

Mätningar före och efter omskyltningen visar att den genomsnittliga hastigheten minskat med två km/tim på vägar där hastighetsgränsen sänkts från 50 till 40 km/tim. På vägar där den tillåtna hastigheten höjts från 50 till 60 km/tim ökade hastigheten med 1,5 km/tim.

– Visst blir det skillnad i hastigheter med nya gränser, men kanske inte så stora skillnader som Trafikverket har förväntat sig, säger Karl-Lennart Bång, projektledare vid KTH.

Förutom hastighetsgränsen finns ett tiotal andra faktorer som avgör hur fort bilister kör, konstateras det i undersökningen. Bland annat den fysiska omgivningen, om det finns gångbanor eller parkeringsplatser i närheten eller om vägen är en huvudled eller inte.

Karl-Lennart Bång är dock noga med att påpeka att olycksrisken och antalet skadade och omkomna minskar även om hastigheten bara sänks marginellt.

– Ju fortare folk kör på vägen innan ändringen, desto större effekt får de nya hastighetsgränserna. Frågan är om det är meningsfullt att sätta upp nya skyltar med hastighetsgränser om 40 kilometer i timmen inne i städerna. I trafikmiljöer där man redan kör i låg fart har de nya hastighetsgränserna ingen större effekt, säger han.

Diskutera: Sänker du farten om den tillåtna hastigheten sänks?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-08-20 12:09
Thommys

"Sänker du farten om den tillåtna hastigheten sänks?"

Ja det gör jag, man är ju rädd om ens levebröd -körkortet. Men jag vet ett ställe som de sänkte för många år sedan från 70 till 50 och hur det fortfarande sitter i mig att köra 70, trotts att jag vet att det är 50. Det kan ta lång tid att bli av med en vana. Kör jag privatbilen så säger den till om jag kör för fort annars är det lätt att göra fel där.

#2 • Uppdaterat: 2012-08-20 12:21
Gösta_L

Mycket beklämmande att vissa bilister inte respekterar hastighetsbegränsningarna.
Hoppas nu att myndigheterna tar krafttag mot detta.

Det har varit så i alla tider, att borgarna anser sig stå över lag och rätt.

Man kan med stor säkerhet anta att det är borgare i dyra direktörsvagnar som till största delen bryter mot de nya hastighetsbegränsningarna.

#3 • Uppdaterat: 2012-08-20 12:29
Förstikön (ej verifierad)

@Gösta: Själv tycker jag nog att det är arbetare i lastbilar på 70- och 80-väg som har svårast att hålla hastighetsgränsen. Ska jag skylla allt på Branting, Hansson, Erlander, Palme, Carlsson, Persson, Sahlin, Juholt och Löfvén nu? Knappast. Problemet ligger inte där. Sluta med andra ord att uppträda som ett troll. Det har varit så skönt att slippa dina inlägg under sommaren. Men nu är du alltså tillbaka med ditt trams.

#4 • Uppdaterat: 2012-08-20 12:55
KaptenOberkommando

Man kan bara konstatera att detta är ett tecken på att folk har fått nog av hastighetssänkningarna. Hastigheterna börjar överlag bli så låga att folk inte längre förstår varför, och följaktligen sjunker acceptansen. Jag tycker faktiskt att det är bra att folk nu säger typ "hit men inte längre" (och med "hit" menar jag de hastighetsgränser som gällde förut).

Gösta, varför kom du tillbaka?

#5 • Uppdaterat: 2012-08-20 13:13
JOCA_1

Ja, men herregud, det var väl att förvänta sig! Trafikverket har blivit mer och mer bilistfrånvänt och fientligt. Man "smygsänker" och tror att folk inte ska fatta det (som införandet av jämna hastighetsgränser som ett "komplement" och sedan avskaffande av ojämna gränser för att "förenkla"!) Själv ser jag det som fullständigt obegripligt att det kan vara 120 på en sträcka för att 100 meter senare bli 110 utan någon som helst synlig anledning. Samma motorväg, samma vägrenar... samma allting, utom hastighetsgränsen.

I och med att man då inser att hastighetsgränserna är satta lite halvgodtyckligt med en politisk agenda, ja, tänk... då börjar man strunta i dem!

#6 • Uppdaterat: 2012-08-20 13:27
Peugeote-Pär

Klart det är så, folk har fått nog nu att Trafikverket sänker hastigheterna hela tiden. Folk har inte respekt för dom allt för låga gränserna som finns numera. Folk kör numera mera efter rådande förhållande på vägen och anpassar sig på så sätt.
Håller med dig JOCA_1 vad du skriver att ha 120 några km är så sjukt irriterande och sen tillbaka till 110... Nä 120 på dom flesta 110 vägar är något som svensken ska kräva!!!!!

#7 • Uppdaterat: 2012-08-20 13:32
HiTek

Tycker det är inte alls givande att sänka hastigheter. Det är bara ett gammalt, överanvänt argument känns det som. Det som behövs är renovering av diverse vägsträckor för bättre vägar utan massa potthål, spårigheter, dålig asfalt m.m och så klart högre hastigheter, i alla fall på bredare/större landsvägar och motorvägarna. Högre hastighet gör att du blir mer skärpt bakom ratten och bättre reaktionsförmåga, ni som kört på Autobahn borde känna igen er.

Men i mitt fall kör jag efter situation. Är det en 90 motorväg som t.ex. i början från Göteborg till Malmö så är det 110 om det inte är allt för mycket trafik. Detsamma gäller 70 vägar, där pendlar jag 80, 90 beroende på situation. Även 2-1 vägarna där det är 100 blir det 120 istället. För vissa sticker väl detta i ögonen. Men på 40, 50 och 30 sträckor är det exakt som gäller eftersom det kan vara vid villaområden, skolor o.s.v.

#8 • Uppdaterat: 2012-08-20 13:55
Peugeote-Pär

Så är det för mig med, på 110 vägar så kör jag i regel runt 120-125 och när det väl är 120väg så ligger jag ofta på samma hastighet som på en 110. När det är 100 väg så ligger jag ofta runt 110-115 och på 90 väg runt 100-110 om väglag, trafik och alla förhållanden tillåter det.
På 30, 40 och 50 kör jag alltid efter hastighet eftersom där är det dom hastigheterna av en anledning av just mkt korsningar, skolor, barn m.m

#9 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Rörande överens med Peugeote-Pär och HiTek:

30, 40 och 50-sträckor håller jag benhårt på men på landsvägen gasar jag också på när omständigheterna påbjuder det. Håller även med Hitek att man genom att köra lite fortare och mer aktivt blir mer skärpt istället för att sitta och såsa i 90 på perfekta vägar och inte vara helt fokuserad. Jag funkar iaf så.

En landsvägssträcka som jag kört i snart 30-års tid många ggr och där jag i princip kan alla kurvor i tio mil sänktes för några år sen från 110 till 90 trots att den håller hygglig standard med en oftast väldigt gles trafik.

Helt omotiverat och i princip ingen håller 90, inte undertecknad heller. (Och jag är ändå inte borgare eller direktör, Gösta-trollet ;-).

Med såna idiotbeslut tappar jag respekten för puckona i trafikstyrelsen ännu mer.

#a • Uppdaterat: 2012-08-20 17:50
Roger Skagerström

Haha Gösta_L du tror inte sossebarn i Volvo 740 kör för fort heller? ;) Patetiskt uttalande.

Håller med nedanstående. Förutom att det inte alltid känns motiverat med 30, 40 och 50 heller. 30-sträcka utanför en skola i alla ära men är det inte en käft där så känns det som "sakta" är en lagom måttstock. Sen om det är 30 eller för 40 är mindre viktigt. Och innan nån säger nåt - jo det finns tillfällen då man VET att det inte är nån som kan springa ut framför bilen. Om inte inte har alvkappor då. Men då får de fan i mig skylla sig själva :P

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.