Nästa artikel
Bilister inte farligast för cyklister
Nyheter

Bilister inte farligast för cyklister

Publicerad 16 augusti 2013 (uppdaterad 19 augusti 2013)
Varje år uppsöker drygt 23 000 cyklister akutsjukhus. Men farligast för cyklisterna är inte bilar - utan cyklisterna själva.

I veckan bötfälldes 15 cyklister under en timmes tid efter att de cyklat för fort förbi en poliskontroll vid Götgatsbacken i Stockholm. Detta uppger TT.

Hastighetsgränsen på platsen är 7 km/tim och de cyklister som bötfälldes hade alla cyklat ”extremt fort” i förhållande till de gående på gatan, och i ett sådant läge behöver inte polisen mäta hastigheten.

En ny rapport från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) visar att cykelolyckor som slutar med allvarliga skador är vanligare än man tidigare trott. Och Jan Schyllander, som är utredaren bakom rapporten, menar att höga farter och kraftiga inbromsningar är en vanlig orsak till cykelolyckor.

Varje år behöver 3 500 personer vårdas på sjukhus i mer än ett dygn efter att de råkat ut för olyckor på cykel, och totalt 23 000 cyklister uppsöker sjukhusvård årligen.

I rapporten från MSB kan vi också se att det som är farligast för cyklister är cyklisterna själva, inte bilar som man kanske kan tro. 82 procent av cykelolyckorna är singelolyckor, 8 procent är krockar med andra cyklister och 7 procent utgörs av kollisioner med bilar.

Diskutera: Vad ska göras för att få bukt med cykelolyckor?

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11p • Uppdaterat: 2013-08-19 20:02
trasten

Jag vet inte om jag skulle bli så glad för en buckla på bilen. Men alla är vi olika.

#11q • Uppdaterat: 2013-08-19 21:00
Pender

Trasten, ämnet ironi bör du fördjupa dej i. Svenskar är universums mest bilbuckelkänsliga folkslag. Mao, du är inte ensam.

#11r • Uppdaterat: 2013-08-19 21:04
trasten

Du måste vara en riktig partyhöjare på fester!

#11s • Uppdaterat: 2013-08-19 21:55
Mistro

Du minns fel "Pender" men jag antar att du inte tycker att det spelar någon roll.
Dock vet jag att det inte är några som helst problem att få upp en elcykel i högre farter än 25km/t.
Alla är dessutom inte heller helt lagliga ser du och fungerar alltså i högre farter än det vi diskuterar,..vissa även utan att man trampar alls också.
Dock är det en cykel och då finns inget hjälmkrav vilket det t.e.x gör för en moped klass ll.
Ser inte varför inte obligatorisk hjälmkrav skulle råda även för cykel. ( med eller utan elassistans.
Förövrigt håller jag med de andra om ditt humör. ;)

#11t • Uppdaterat: 2013-08-19 22:05
Audi A5 SB

Ja det var väldigt vad Pender surar. Ska du smocka till mig också;-)

#11u • Uppdaterat: 2013-08-19 23:04
Pender

Mistro, nu trasslar du till det så du slår knut på dej själv. El-cyklar får ingen motorhjälp över 25 km/t. Däröver är den tyngre el-cykeln bara ett handikapp. De få olagliga elcyklarna är tämligen ointressanta att plocka in här. Men vill man rädda stjärten, så är väl alla krumelurer tillåtna?
Audi, du blandar ihop surhet, med att bli trött på fåniga kommentarer. Jag är inte ett dugg sur. Inte ens när jag läser vad du och likasinnade totat ihop. Bara lycklig att jag inte är ni. Undrar jag varför alla vettiga yttrar sej så sällan här på ViB. Älskar deras korta och kärnfulla kommentarer.

#11v • Uppdaterat: 2013-08-19 23:13
Audi A5 SB

Ja, där fick jag mig en välförtjänt smocka;-)

#11w • Uppdaterat: 2013-08-20 07:33
trasten

Inte bara " goa gubbar " i Göteborg!

#11x • Uppdaterat: 2013-08-20 07:43
Pender

Du har så rätt, Trasten. Det är bland ni idisslande lantmän som de goa gubbarna utgör 110%. Och jag förstår varför det är så viktigt att hålla med varandra på landsbygden. Trivsel är viktigare än utveckling.

#11y • Uppdaterat: 2013-08-20 07:52
Mistro

Tror ju inte att folk slutar att cykla bara för att en hjälmlag införs och egentligen är det ju bara vår vana att INTE ha hjälm som ställer till det.
Ett lagkrav idag kanske irriterar en del men om några år är det lika självklart som att man måste ha hjälm då man kör moped.
Det viktiga tycker jag är att det sänder rätt signaler till våra ungdomar.
Sen är det också stora skillnader på hur många som använder hjälm ifrån samhälle till samhälle.
Själv bor jag i en mindre by och där använder inte så många vuxna hjälm (eller ungdomar) men i t.e.x Lund som är en "cykelstad" ser man sällan några cyklister utan hjälm.

"Pender" du skall inte prata om att "slå knut på sig själv" eller komma med några pekpinnar för rätt eller fel efter att ha stoltserat med att du kör mot rött när det passar dig!
Nu är fortfarande elcyklen inget särskilt vanligt fordon men de som jag har sett har flera gånger rullat betydligt snabbare än tillåtet. De är med andra ord lätta att manupulera.

"AL" : Förstår hur du tänker men artiklen talade ju om att det INTE är bilisterna som orsakar det flesta olyckorna för cyklisterna så enligt mig är det alltså främst inställningen hos cyklisterna som måste ändras,men visst välkomnar även jag hjälpmedel i bilarna som kan undvika en katastrof.
Som jag skrev tidigare så är detta ingen trevlig upplevelse på något plan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.