Nästa artikel
6 av 10 cyklister struntar i rödljus
Nyheter

6 av 10 cyklister struntar i rödljus

Publicerad 16 april 2013 (uppdaterad 17 april 2013)
En majoritet av storstadscyklisterna struntar i rödljus, visar en ny undersökning. Dessutom är cyklister allt oftare inblandade i olyckor.

Allt fler sätter sig på cykeln och ger sig ut på vägarna, men många av dem bryr sig inte om trafikreglerna. Faktum är att en ny undersökning som Motormännens tidning, Motor, har gjort visar att hela sex av tio cyklister kör mot rött i Sveriges storstäder Göteborg, Stockholm och Malmö.

Motor har funnits på plats och observerat 900 cyklisters trafikbeteende vid rödljus i de tre städerna, bland annat på Sveavägen i centrala Stockholm. Undersökningen visar att hela 57 procent av cyklisterna som möter ett ilsket lysande rödljus struntar i det och cyklar vidare.

I Stockholm är situationen värst, där cyklar 63 procent av cyklisterna mot rött. Göteborgarna är bäst på respektera rödljuset, men även där cyklar hela 46 procent mot rött. I Malmö cyklar 60 procent mot rött.

Saknar trafikutbildning
Cyklister som inte har tagit körkort för till exempel moped eller bil kan enligt Motormännens vd Maria Spetz ha svårt att förstå hur andra trafikanter resonerar. Därför vill hon nu se att skolorna inför trafikutbildning på schemat.

– Det är dags att trafikutbildningen i skolorna prioriteras, om trafikolyckor där cyklister är inblandade ska minska. Idag är det bara de som tar förarbevis för moped eller körkort som garanterat får trafikundervisning. Detta innebär att vi har och får generationer av trafikanter som har mycket dålig kunskap om vilka regler som gäller i trafiken, säger Maria Spetz.

Enligt statistik från trafikverket ökar cyklisternas andel bland dem som skadas i trafiken. 1998 var 31 procent av de som skadades svårt eller dog i trafiken cyklister, 2010 var stod de för 34 procent.

Diskutera: Cyklar du mot rött?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-04-16 19:15
KaptenOberkommando

Jag har hela tiden hävdat problemets omfattning men har ofta stött på uppkäftiga motinlägg. Även jag förvånas över att det inte är fler än 60 procent som struntar i rödljuset. Här på småorterna är det betydligt vanligare. För övrigt har jag också påpekat vikten av trafikkunskap i skolorna, något som även Maria Spetz talar om. Det säger sig självt att cyklister som inte har tagit körkort för till exempel moped eller bil har svårt att förstå den samlade trafikbilden. Och allt färre tar körkort, så problemet lär bli ännu större.
Rent generellt förfasas jag över den urusla moralen och disciplinen hos dagens trafikanter - och då särskilt hos cyklisterna, som verkligen anser att "det gör väl inte så mycket". Vet hut!

#9 • Uppdaterat: 2013-04-16 19:25
trasten

Jag är som mest orolig när jag som fotgängare ska gå över ett övervakat övergångställe! Flera gånger har det varit nära och en gång blev jag överkörd av en tant som inte alls förstod systemet med grönt och rött ljus! Hon blev faktiskt förvånad av att jag blev arg av att få ett styre i magen!

#a • Uppdaterat: 2013-04-16 19:46
patrick.arkley

Jo men nu är Motormännens undersökning gick ut på att bevaka ett! Rödljus i Stockholm, Malmö och Göteborg. Sen anser man att man kan med stor säkerhet säga att en majoritet av storstadscyklisterna kör mot rött!
Vilket fullkomligt uselt underlag att göra den bedömningen på.

Där jag cykeljobbpendlar varje morgon i Stockholm så är resultatet snarare 5-10%.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.