Nästa artikel
Bilfrågan: Varför skiljer priset på kamremmen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför skiljer priset på kamremmen?

Publicerad 7 mars 2014 (uppdaterad 10 mars 2014)
"Kamremsbyte på Audin kostar 15 678 kr. På Skodan med samma motor kostar det 7 906 kr. Varför så olika priser?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag har en fundering angående kombitestet i Vi Bilägare nr 12/2013. Jag fick en rejäl tankeställare när jag läste att kamremsbyte på en Audi A6 skulle kosta 15 678 kr. I samma test står att kamremsbyte till Skoda Superb med samma motor skulle kosta 7 906 kr.

Kör man 1 500–2 000 mil om året så ska kamremmen bytas efter 12–14 år. Detta kommer att drabba det ”bra” andrahandsvärdet när inbyte ska ske.

Vem vill köpa en tolv år gammal bil som det snart ska bytas kamrem på för 15 678 kr? Är det dyrare att byta kamrem när mekanikern har en overall som det står Audi på ryggen än Skoda?

Jonas Moberg

SVAR:
Flera dyra serviceåtgärder kan komma i slutskedet av bilens liv. Förutom kamrem så är byte av partikelfilter en annan åtgärd som kan medföra att bilar i framtiden kommer att skrotas tidigare än hittills.

I det aktuella fallet har bilarna visserligen samma motor men det föreligger ändå stora skillnader både i konstruktionen av bilen och arbetets omfattning. Medan Skoda har tvärställd motor är den längsmonterad i Audi. I Audis fall ingår i priset även byte av vattenpump vilket tillkommer om man väljer att göra det på Skodan.

Väljer man att bara byta kamremmen på Audin ska prisskillnaden (enligt importören) inte uppgå till mer än 600 kr.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-07 07:32
Gösta_L

Ännu ett beklämmande exempel på verkstadsbranschens tvivelaktiga metoder.
VAG:s märken förefaller vara de som är beredda att gå längst i sin iver att maximera profiten.

#2 • Uppdaterat: 2014-03-07 07:50
Leif Kavander

Djäkla dyr vattenpump.

#3 • Uppdaterat: 2014-03-07 07:52
Janne G

Borde det inte vara enklare att byta rem på en motor som sitter längsmonterad än om den sitter på tvärs?

#4 • Uppdaterat: 2014-03-07 08:22
hultarn

Kör man Audi, så är det premium, och då ska tydligen det kosta. Runt 7000 kr för en vattenpump borde vara rekord.

#5 • Uppdaterat: 2014-03-07 08:26
Mistro

Typiskt bullshitsvar ifrån verkstaden....Givetvis är den största förklaringen till prisskillnaden att det står Audi på bakluckan på den ena bilen...
Det vore kul om någon motortidning hade vågat att hårdgranska branschen och ta upp fler sådana här exempel och sen slänga resultatet i ansiktet på någon som kan göra något åt svindleriet.
Det har alltid fungerat på det här viset men oftast är det inte lika tydligt då många delar passar till väldigt många olika bilar och det mesta känner inte konsumenten till.
Hos Vw blir det ju lite extra tydligt eftersom att bilarna är så lika men som sagt så har detta svineri alltid pågått.

#6 • Uppdaterat: 2014-03-07 08:26
Hackenbush

Verkar vara stor skillnad i pris på de olika modellerna i samma koncern som använder samma motorer i många bilar.
Jag bytte nyligen kamrem och vattenpump på min Octavia och det kostade totalt 4550:-

#7 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Som sagt, premium kostar...
Har man slantat upp för en Audi istället för en Skoda så borde man nog också ha större acceptans för höga verkstadsräkningar.

Premiumstämpeln följer även med bilen efter köpet i och med höga ägandekostnader vilket många tycks ha svårt för att förstå...

#8 • Uppdaterat: 2014-03-07 09:14
Swemba

Vattenpumpen till en A6 TDI kostar under tusenlappen. Att det bara skulle skilja 600 kronor mellan Audin och Skodan är inte sant. 600kr är ungefär skillnaden i timpriset beroende på om VAG-mekanikern taigt på sig Audi- eller Skodamössan.

#9 • Uppdaterat: 2014-03-07 09:49
Simon no1

Det här är inget nytt, en av mina bästa polare körde Allroad och hans service med kamremsbyte kostade honom 16 000:- för 6-7 år sedan, han höll på att trilla av stolen, hans nästa service ringde bilverkstaden och berättade att det läckte vid växellådan så räkningen på nästa service hamnade också på 16 000:- Så två service kostade honom 32 000:-

Nu var han som väl var egen företagare och kunde betala dessa summor men en normal familj hade detta varit katastrof för...

Så det gäller att kolla upp sånt här innan

#a • Uppdaterat: 2014-03-07 09:52
quattron

När jag körde A4 2008 kostade 12000-milaservicenvink kamremsbyte över 13000:-,hos VW gick gill Mekonomen tvärs över gatan, kostade ganska exakt hälften vid den tiden. Service exakt enligt samma protokoll. Sen har jag kollat vid senare servicar men då har det inte skiljt så mycket utan mer varit jämnt skägg.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.