På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
Jag köpte i våras en helt ny Mitsubishi Outlander -13, 2,2 turbodiesel. Njöt av dess fina köregenskaper i somras, fast AC-systemet fungerade inte riktigt behaglig. När vintern kom hit till Norrbotten upptäckte jag att alla sidorutorna var immiga och fortsatte att vara sådana även efter 15 km resa. Det är kallt och ganska obehaglig i bilen vid minus 20 C grader.
Är det bara jag som klagar på detta fel eller det är det känt bland Outlander-ägarna? Säljaren lovade att det ska bli varmt inne i bilen. Kan det vara att jag använder felaktiga inställningar för personkontrollen? Ställer man på ”auto” får man öronbedövande oljud från kupéfläkt.
Pavel Pashnin
SVAR:
Den första åtgärden är naturligtvis att söka upp en märkesverkstad som kan undersöka värmesystemet i din bil. Många bilägare har problem med värmen på nya bilar, i synnerhet om de är utrustade med dieselmotor.
Sannolikt är värmesystemet i din bil inte byggt för de låga temperaturer ni har i Norrbotten och då är en dieselvärmare enda alternativet. En sådan kostar 10 000–15 000 kr beroende på utförande. Den fungerar då även som parkeringsvärmare och underlättar start.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Otroligt!
Har de inte satt i dieselvärmare?
Trodde jag var standard idag...
Vill minnas att VW började med det i sin Caddy redan för närmare 10 år sedan. Likaså många andra bilmärken.
I min F2:a trycker man bara på en knapp så exploderar kupén av hetluft. Mycket trevligt!
Dieselbilar har blivit populära i Norrland eftersom den höga effektiviteten hos dieselmotorn förutsätter att man installerar dieselvärmare. Man kan alltid sätta sig i en varm bil på morgonen. Att det sedan alltid luktar apa i bilen och totala driftkostnaden är hög är en annan sak.
Jag fick min Outlander PHEV i november. Den har ju en elektrisk värmare för vårt norra klimat. Tyvärr brann min elvärme upp, eller hade inte fungerat från början.
När Mitsubishi Sverige skulle laga den (efter tre veckor för att konstatera att den var trasig) så fick jag tillbaka min bil med följande fel:
1. Mina takrackstillbehör som hade legat i en låda i bakluckan var uthällda i hela bakluckan.
2. En plastnit för inredningen låg kvar på golvet i baksätet.
3.Plastskydden för stolsskienorna är skrapade.
4. B-stolpens nedre plastkåpa är inte tillbakasatt över listen, utan klämmer ihop den.
5. Stolen är mycket glapp, både i längsled och "tippled". Stoler är urtagen eftersom värmaren sitter under den.
6. Lacken vid insteget är skrapat av stolen eller värmaren när den lyftes ur,
7. Jag hittade en ficklampa i bagaget, när jag letade igen alla skrymslen, och hittade mina sista bitar till takräcket i domkraften.
Nu fungerar den värmaren, men jag håller med, det är mycket svårt att hålla en Outlander imfri på vintern! Även då batteriet är slut och bensinmotor går.
Då skall vi veta att denna vinter har inte varit speciellt kall, särskilt inte i Stockholm där jag har kört mest!
Visserligen tar det längre tid för en diesel för att bli genomvarm men efter nån mil ska värmesystemet leverera tillräckligt med värme. Men felet ligger i att de allra flesta av dagens bilar har ett underdimentionerat värmesystem för att börja med, sedan för dålig genomströmning av kupéluften. Dessutom täpps ofta till luftintaget till kupén av snö/is (dålig utformning). Sidoinblåsen är också ineffektiva. Det tillverkarna lägger ner pengar på är design och snåla motorer, inte på klimatsystem (många bilar har asdålig AC med).
Återigen: märkligt!
Jag skrev också om min Freelander 2 i föregående inlägg.
Kom då ihåg, om jag minns rätt, att Outlander och diesel Freelander 2 har samma PSA motor!
Då är det ju märkligt att japanerna har valt en sämre lösning än engelsmännen kan jag tycka.
Har inte provat någon nyare outlander, men är den sämre än Audi måste någon form av pris utgå. Inget fel på värmen förvisso i Audi, sålänge tillsatsvärmaren funkar, men dom immar igen otroligt lätt.
Tycker inte att man ska acceptera dålig värme och ventilation oavsett drivmedel eller fabrikat, man har inte så mycket nytta av allt lull-lull om man inte kan köra någonstans för att man inte ser ut... Bara att flytta elektroniken, det är ju det man har databussarna till. Att slippa stora kabelmängder.
Är det något som inte funkar där jag jobbar får jag ordern: Lös problemet, hur skiter jag i. Funkar det inte likadant hos biltillverkarna? Behöver inte ha så mycket värme för att hålla imfritt sålänge genomströmningen är skaplig.
Lason!
Det är stor skillnad idag på drivmedel!
Dagens snåla dieselmotorer genererar extremt låga temperaturer!
Som i detta fall: både Mitsubishi Outlander och Land Rover Freelander 2 använder sig av PSA:s (Peugots) 2,2 liters Turbodieselmotor, men med den skillnaden att Land Rover väljer en dieselvärmare istället för en elektrisk lösning.
Bensinmotorerna klarar sig utan extravärme....
Hälsingen! Värmeproblemet löser man ju där, jag är väl medveten om hur bra dagens dieslar är. Synd bara att extravärmarna inte har någon avgsrening alls...
Men problemet med luftväxling finns ju kvar, spelar ju ingen roll om det är 50 grader i bilen om inte imman försvinner från rutorna. Många moderna bilar stänger ju återcirkulationsspjället när det är varmt för att förångaren är underdimensionerad och inte orkar kyla luften, och om de gör likadant med värmen beror ju imman helt enkelt på dålig programmering av ECC-styrenheterna...
Är ju en riktigt dålig idé att återcirkulera fuktig luft för att få bort fukten från rutorna, det säger sig själv. Vet att Saab och Volvo kör både AC och värme samtidigt ett tag i början, då får förångaren agera avfuktare och på så sätt torka luften. I gamla V70 och 9-5 det så i alla fall.
Även i äldre som 9000 och 940. Men de gamla har värmeelement och förångare stora nog att hinna med att värma och torka ytterluften och använder således friskluft, vilket är det bästa... Dock är de ju rätt gamla numer...
Han skriver "Njöt av dess fina köregenskaper i somras, fast AC-systemet fungerade inte riktigt behaglig." Det kan ju helt enkelt vara ett fel i klimatanläggningen.
På min begagnade Freelander 2 gav dieselvärmaren upp och man kan ju bara hoppas att den nya värmaren för drygt 20000:- (och då hade jag avgasrör och övriga delar på plats redan; avser alltså endast byte av själva värmaren) fungerar längre än den gamla som alltså hade gett upp efter runt fyra år. Att som artikelförfattaren skriver, hitta en dieselvärmare / parkeringsvärmare för 10000-15000:- lär nog bli minst sagt svårt.
Hursomhelst, bilar med den här typen av motorer behöver en dieselvärmare i alla delar av Sverige norr om Skåne. Min bil blev i princip inte varm utan tillsatsvärmaren, och när det är runt -15 eller kallare så går värmaren nästan konstant, även vid längre körningar. Till de som köper en Outlander eller t.ex. vilken Subaru som helst (iallafall min kompis Outback blev inte heller varm, lika lite som hans nuvarande Mitsubishi Pajero, där inte heller dieselvärmare ingår) kan jag bara önska lycka till, och samma för de som köper en importerad Freelander 2 (vilket jag själv var nära att göra). Bara att hosta upp ca. 30000:- för en Webasto (priset avser monterat och klart), som jag ser det.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.