På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
I så gott som varje biltestartikel i Vi Bilägare jämförs den av bilfabrikanten officiellt uppgivna bränsleförbrukningen (mätt i laboratoriebädd under optimala förhållanden) med den verkliga, så som den visar sig under långvariga testkörningar vid olika väder- och vägförhållanden.
Skillnaderna är alltid mycket stora till verklighetens nackdel. Men hur mäts vad som uppges vara verklig förbrukning? Är det genom den enda ärliga metod som står till buds för en vanlig bilägare? Alltså genom att alltid tanka full tank, skriva upp kilometerställningen vid varje sådan fulltankning och sedan dividera mängden nytillfört bränsle med det antal kilometer som bilen körts sedan föregående tankning. Då får man alltid korrekt bränsleförbrukning per 100 kilometer.
Den enda relevanta bränsleförbrukningsjämförelsen måste väl vara den mellan de siffror som bilens färddator redovisar och den verkligt uppmätta enligt tidigare nämnd modell. Varför är det inte den som Vi Bilägare använder i alla sina biltestartiklar? En jämförelse man kan ha nytta av. Så att man inte hamnar i soppatorsk därför att färddatorns siffror är överoptimistiska.
Alla bilförare behöver veta hur mycket fel färddatorn visar, för att inte riskera att få motorstopp på grund av bränslet i tanken tar slut. Varför redovisar inte Vi Bilägare dessa siffror istället för föga betydelsefulla jämförelser mellan av bilfabrikanten uppgivna, officiella siffror för bränsleförbrukning kontra den verkliga?
Jan Gustafsson, Uddevalla
SVAR:
Bästa sättet att undvika ”soppatorsk” är att läsa av bränslemätaren regelbundet. Sådan finns i alla bilar och är det mest tillförlitliga instrumentet för detta.
Färddatorn ger alltid ungefärliga värden som kan variera från bil till bil då den baserar sina värden på längden för bränsleinsprutningen i en cylinder och vidare på bilens vägmätare. I bägge fallen finns felkällor som gör att man aldrig kan förlita sig helt på detta instrument.
Att mäta använt bränsle över en längre sträcka är en bra metod för att mäta för förbrukningen per mil men blir heller inte rätt om man inte korrigerar för vägmätarens felvisning.
Enda sättet att göra en tillförlitlig mätning, vars resultat kan jämföras med andra bilars, är att köra bilen i ett laboratorium. Förhållandena blir då inte varierande som i verkligheten utan precis de man satt upp för mätprocessen.
Felet som sedan görs är att dessa värden används av bilindustrin på ett sätt som får bilköparna att tro att det är så här mycket bilen drar vid verklig körning.
Att ange en bils förbrukning exakt vid verklig körning är en omöjlighet då förarens körstil påverkar siffrorna avsevärt. Ett bra sätt att använda färddatorn är att varje dag avläsa förbrukningen och se till att nästa dag få ett lägre värde. På så vis kan man nalkas det officiella värdet för bilmodellen.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har aldrig förstått varför man ska vänta med att tanka tills det är nästan tomt i tanken. Många moderna bilar går att köra riktigt långt på en tank och det kan inte vara någon väsentlig nackdel att fylla på bränsle när tankmätaren visar att 1/4 av bränslet återstår.
Bengts tips att använda färddatorn för att köra bränslesnålt är kanske det bästa man kan ge. För den som är intresserad att kontrollera sin bils färddator kan man gämföra medelförbrukningen från färddatorn och verklig förbrukning mellan två tankningar och se kontrollera medelhastigheten i färddatorn med bil GPS en, fast då behöver man nog anlita en passagerare för att inte äventyra säkerheten, då man inte bör pilla på GPS en när man kör bilen.
Vad spelar det för roll hur mycket bensin bilen drar? För jag tankar aldrig för mer än tvåhundra kronor varje gång!
Detta blev väl inte ett problem förräns diesel kom till marknaden med tillhörande diesel värmare som inte räknas in I framdrivning, därav en rätt stor differans vintertid.
detta är något som ingen reporter tagit upp hittills vad jag sett.
vad är miljöpåverkan från en dieselvärmare, denna saknar ju partikelfilter?
Trög, vilka bilar menar du har dieselvärmare som drar så mycket soppa?
Varsågod trög, en som tittat lite närmare på dieselvärmare:
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article18309685.ab
Vi Bilägare har haft artiklar om detta tidigare där de har jämfört färddatorn mot verklig förbrukning... Så visst är det ett fenomen som Vi Bilägare har skrivit om tidigare. Min egen erfarenhet av färddatorn i min bil är att den visar 0,02 l/mil för lite. Det vill säga - om den säger 0,46 l/mil så ligger det faktiskt på 0,48 l/mil. Jag kan leva med den skillnaden. Jag har mätt upp vid pump och jämfört flera gånger så detta är felmarginalen. Min tidigare bil, en Renault Mégane, låg inom samma felmarginal men åt andra hållet. Den visade lite lite för mycket. Så länge man vet om det är det ingen fara tycker jag och när det är sådan här liten skillnad så tycker iaf jag att den är försumbar.
Prestigelös, tyvärr, eller som tur är, välj själv, så har herr Collin inte många rätt där, eftersom ALLA dieselbilar inte har dieslevärmare, vilket det låter som han vill göra gällande, eftersom det är förklaringen till överförbrukningen...
Lite dumt är det. Men samtidigt - vem bryr sig? Man ser ju ändå när det är tomt i tanken. Och så svårt att slå ut antalet körda kilometer på antalet tankade liter är det inte (om man har som vana att nolla trippmätaren när man tankar dvs).
Nåt jag stör mig betydligt mer på är bilars tendens att gå riktigt långsamt från full till halv tank, sen gå från halv till tom i rasande tempo. Vet inte om det bara är inbillning men får för mig att många beteer sig så. Full och tom är ju trovärdigt då, men man kan ju inte riktigt lita på att det är tex 15 liter kvar när tanken står på näst sista sträcket.
Har man tankat några gånger och kollat vad bränslemätaren har visat då lär man sig snabbt när det börjar bli jättekris att tanka. Ska man ut på resa där det är risk för dåligt stationsnät är det säkrast att tanka i god tid. Som raphael skriver så stämmer aldrig färddatorsiffrorna riktigt exakt i jämförelse med fulltanksmetoden men en skillnad på 0,04-0,05 l/mil är försumbar i sammanhanget. F ö borde väl alla veta vid det här laget hur värdelösa bränsledeklarationssiffrorna är, även för jämförelse mellan bilar, fabrikanterna har kanske lite olika inställning till optimeringar.
Då skulle ni veta hur j-ligt det är utan färddator och inbyggd gps, jag borde köra soppatorsk minst varje vecka ju.........
Snacka om i-landsproblem.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.