Nästa artikel
Bilfrågan: Hur får jag dräglig värme?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur får jag dräglig värme?

Publicerad 4 februari 2014 (uppdaterad 4 februari 2014)
"Finns det något att göra för att få dräglig värme utan att montera en bensinvärmare i Volkswagen Touran?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag har en Volkswagen Touran -11,  bensin, 140 hk, DSG-låda. Bilen har mycket dålig värme när temperaturen kryper under minus tio grader. Tar lång tid och den värme som kommer är otillräcklig.

Har haft bilen inne på VW-verkstad två gånger angående detta men inte känt någon förbättring. Finns det något att göra för att få dräglig värme utan att montera en bensinvärmare?

Christer Eriksson

SVAR:
Det enda som kan hjälpa dig något är att täcka för främre luftintaget men då är det viktigt att du tar bort det när lufttemperaturen går upp. Om detta inte hjälper kanske du blir tvungen att skaffa en äldre bil där motorn har lägre verkningsgrad, vilket innebär mer spillvärme.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-02-04 15:08
solSken99

OBS ! Jag har en bensindriven Touran !
Era synpunkter på värme i dieselbilar är inte till någon hjälp för mig.
Finns det någon som har samma problem som mig på denna bilmodell ?
Mvh
Christer Eriksson

#9 • Uppdaterat: 2014-02-04 15:32
Oskar_2

Hej!
Detta är en mycket känd brist på VW-gruppens 1.4 TSI-motor som Vi Bilägare själva så sent som under 2013 hade en stor artikel om där man intervjuade en man som ägde en silverfärgad ny Golf med motorn och som beskrev hur perfekt bilen var som sommarbil men hur hjälplös man känner sig när vinterperioden kommer. Jag har själv ägt en VW -10 med samma motor och jag har exakt samma upplevelse. Verkstaden kunde inte fixa detta utan det är bara att gilla läget (gilla kylan och de igenisade rutorna...). Jag bytte till en nyare Volvo med motsvarande moderna lilla turboladdade bensinmotor (1,6 liter T3 hos Volvo, samma motor finns hos motorleverantören Ford också) där det sitter elektiskt värmeelement (PTC-element) inmonterat från fabrik och där värmen är kalasbra.

#a • Uppdaterat: 2014-02-04 15:59
Bilist

folkvagn har en lång tradition med imma på rutorna ;o)
Då sa folkvagn att motorn inte kunde frysa. Men det kunde passagerarna sa belackarna...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.