"Finns det kamkedja på Volvo S80? Jag hittar ingen information om det i bilens instruktionsbok." Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
Finns det kamkedja på Volvo S80 2.5T -07?
Gustav Persson
SVAR:
Nej, denna motor, liksom huvuddelen av Volvos motorer, har kamrem. Beroende på modell och modellår skiljer sig bytesintervallen åt. Därför finns inte den informationen med i instruktionsboken eller service- och garantiboken, som är mer generellt hållna.
Däremot kan varje Volvoverkstad snabbt få fram informationen. Det enda som krävs är registreringsnumret på bilen.
Bjarne Darwall, Volvo Cars
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur man nu kan konstruera en motor där ventilerna kan slå i kolvarna om kamremmen går av. Det kostar ca 7000:- att byta kamrem på min V70 -05 och i "instruktionsboken" står det att kamremmen på min modell ska bytas vid 18.000 mil. Så vem byter i förtid?? Och vem ska betala ca. 50.000:- för en annan motor när remmen går av, utan anledning, vid 15600 mil?
Volvo bygger uppenbarligen bilar av delar från lägstbjudande och säljer sen bilar med fantasiuppgifter i manualerna. Om man inte kan lita på att kamremmen ska hålla hela bytesintervallet, vilka andra uppgifter från Volvo kan man då lita på?
Björn
Alla seriösa motortillverkare har kamkedja.
Hur är det med Volvos nya motorer?
@Björn Lu
18.000 mil ELLER 10 år står det i instruktionsboken på min V70, levererad till jul -04, vilket innebär att byte vid servicen i höst inte är inte är i förtid, även om några tusen mil saknas till 18.000.
Tjalle@ Menar du att Volvo är inte seriösa? De håller ju i 18000 mil, utan några som helst problem, när kedjan börjar rassla vid den körsträckan på andra märken ;-) 18000 mil är ju nästan hela bilens livslängd ;-)
Björn Lu2: Bara för att du inte vet om kamremmar betyder det inte att den inte ska hålla 18000 mil, Volvo har aldrig problem med kamremmar på sina "riktiga" Volvo motorer!
...och en kedja slits aldrig (=blir längre - kan kugga över om det vill sig illa) och går aldrig av ? Det är nog svårt att tvärsäkert konstatera vad som är bäst.
Volvo har visst en riktig motor T6 -10
ingen kamrem.
knuttes@ Det är vad du tycker blir betydligt dyrare när det blir dags för kedjebyte ;-)
KaptenOberkomm@ Kugghjul lider av "Kick back" effekten, med ökad ljud och slitage, är inte lika flexibla som kedja/kamrem och kamrem är lättare än dessa två, om kamremmen håller som det tidigare nämnts 24k mil varför bry sig för det långa loppet, kedjan blir inte bättre för det? kräver dessutom noggrannare oljebyten.
@true believer: "18.000 mil är ju nästan hela bilens livslängd".
Jag förmodar att du pratar Jaguar?
För seriösa bil- och motortillverkare, är livslängden snarast den dubbla. Jag trodde att även Volvo hörde dit- då har man kamkedja med automatisk spännanordning.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.